لزوم صادرات خرما بر اساس روش‌های جدید بازاریابی بین‌المللی

اقتصاد ایران: رئیس اتاق ایران گفت: ضمن لزوم شبکه‌سازی بین حوزه تولید، تامین و صادرات و طراحی روش‌های بازاریابی بین‌المللی در حوزه خرما باید مشوق‌های صادراتی تعریف و اجرایی شود.

اقتصادی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق ایران با حضور در مراسم افتتاحیه این همایش تصریح کرد: انتظار مردم از مسئولان این است که سیاست‌هایی که برای زندگی مردم می‌نویسند، به‌روز باشند چراکه امروز آنچه تهیه و اجرا می‌شود، تاریخ گذشته هستند و بنابراین باید تغییر و تحولی را در این سیاست‌ها شاهد باشیم. خرما یک نعمت خدادادی است که می‌تواند برای کشور تولید ثروت کند؛ اما امروز به دلیل نبود زیرساخت‌های اولیه، رشد نکرده و این مایه تاسف است.

او از «خرما» به عنوان یکی از پنج محصول کشاورزی صادراتی برتر ایران یاد کرد و در عین حال این محصول را از ویژگی‌های اصلی دو شهر آبادان و خرمشهر دانست و گفت: نمی‌توان در آبادان بود و خرمشهر سرافراز را یاد نکرد. آبادان و خرمشهر نه فقط به خاطر «نخلستانهای فراوان» دارای وجه تشابه هستند، بلکه هر دو را می‌توان پیشتازان مقاومت و ایثار در ایران‌زمین دانست. علاوه بر این، موقعیت جغرافیایی و اهمیت اقتصادی آبادان و خرمشهر، آنها را به دروازه جنوب ایران تبدیل کرده است.

حسن‌زاده دومین بزرگداشت روز ملی خرمای ایران را فرصتی برشمرد تا در آن درباره توسعه صنعت خرما در کشور به صورت واقع‌بینانه به گفت‌و گو بنشینیم.

او افزود: با وجود همه ظرفیت‌های عظیم نخلستان‌ها و تلاش نخل‌داران ایرانی، اما مطالعات اتاق ایران نشان می‌دهدکه هنوز از نظر ارتقای بهره‌وری در این صنعت عظیم، جای رشد بسیاری وجود دارد.

 رئیس اتاق ایران بر این باور است که برای حفظ نخلستان ها و افزایش بهره‌وری و ارتقای کمی و کیفی تولیدات صنعت خرما، نیازمند رویکرد علمی و کارشناسی هستیم. در این راستا، گسترش مطالعات دانشگاهی در زمینه کاهش آسیب‌های شوری آب در نخلستان ها باید در اولویت مراکز علمی قرار گیرد.

او از فعالان بخش خصوصی نیز خواست تا در «توسعه مکانیزاسیون» و «استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های هوشمند و مکانیزه در نخلستان ها» را به مرحله اجرا برسانند. چراکه انتظار می‌رود «انجمن ملی خرمای ایران» به عنوان تنها تشکل اقتصادی فعال در این حوزه، پیشتاز در عرصه فرهنگ‌سازی برای گسترش کاربرد فناوری در صنعت خرما باشد.

 رئیس اتاق ایران بر اساس آمارها، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از خرمای ایران به دلیل عدم توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی، به صورت خام‌فروشی عرضه می‌شود. این درحالیست که با طراحی مشوق های مالی و اعتباری برای فعالان صنعت خرما، می‌توان به ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری کمک کرد. از این طریق، می توان با ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر، به تکمیل زنجیره ارزش خرما از تولید تا صادرات پرداخت.

 حسن‌زاده علاوه بر این، از سازمان توسعه تجارت ایران نیز درخواست کرد تا در تدوین سیاست‌های تجاری محصول خرما، مشوق‌های صادراتی ویژه‌ای برای صادرکنندگان خرما در نظر بگیرد. در این راستا فعالان اقتصادی برجسته این صنعت معتقدند در صورت عدم اعمال عوارض و محدودیت‌های صادراتی، می‌توان صادرات این محصول را در یک بازه زمانی سه ساله، حداقل به دو برابر رساند.

او همچنین رعایت ثبات مقررات در زمینه صادرات خرما را عاملی دانست تا سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان رغبتی دوچندان برای اهتمام بیشتر نسبت به این حوزه داشته باشند.

 حسن‌زاده خاطرنشان کرد: جامعه صادرکنندگان این محصول نیز با «شبکه‌سازی بین تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان و صادرکنندگان» و «طراحی روش‌های بازاریابی بین‌المللی و نوین»، می‌توانند در راستای گسترش و تقویت بازارهای هدف صادراتی خرما گام بردارند. همچنین اعطای تسهیلات کم‌بهره از سوی نظام بانکی با هدف به‌روزرسانی تجهیزات برداشت و بسته‌بندی و توسعه صنایع فرآوری خرما را یک راهکار پرفایده و موثر در توسعه این صنعت می‌دانیم.

 او برگزاری این گونه بزرگداشتها و همایش‌های تخصصی را فرصتی برای دیدار و همفکری فعالان اقتصادی حوزه‌های تخصصی به منظور هم‌افزایی و ایجاد همدلی بیشتر در جامعه فعالان اقتصادی دانست.

 رئیس اتاق ایران علاوه بر همه مواردی که درباره بایسته‌های فعالیت‌های سیاستگذاران، مجریان و ذی‌نفعان برای توسعه صنعت خرما و تکمیل زنجیره ارزش این صنعت مطرح شد، تصریح کرد: همدلی فعالان این صنعت و ارتقای استانداردها در این حوزه می‌تواند به رونق بیشتر صنعت خرما منجر شود.  

انتقاد از تدوین بخشنامه‌های غیرکارشناسی

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما ایران نیز در این مراسم گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته این روز را در یکی از استان‌های جنوبی برگزار می‌کنیم تا علاوه بر خرما، سایر دغدغه‌های اقتصادی منطقه مطرح و بررسی شود. بخش خصوصی باید با تکیه بر توانمندی‌های خود برای حل چالش‌های موجود برنامه‌ریزی کند هرچند بدون شک به حمایت‌های دولتی و حاکمیتی نیاز دارد.

این فعال اقتصادی تب اقتصادی ایران را ارزش پول ملی کشور دانست و گفت: با وجود اینکه تب اقتصاد ایران به دایل افت ارزش پول ملی، بسیار بالا رفته؛ اما همیشه برای درمان به سراغ داروهایی می‌رویم که تاریخشان گذشته است برای همین نتوانستیم به توفیق برسیم.

او از بخشنامه‌های مشکل‌ساز که بدون هیچ بررسی کارشناسی تدوین شدند انتقاد کرد و افزود: برای نمونه عوارض صادراتی انواع خرما را به‌گونه‌ای تعیین می‌کنند که برآمده از نگاه کارشناسی نیست و تا زمانی که این اشتباهات را نپذیریم، وارد مرحله اصلاح و بهبود نخواهیم شد.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ