چین ۹۹.۶ درصد مواد کلیدی باتری خودرو های برقی را بازیافت میکند
اقتصاد ایران: عصر خودرو- چین مجموعه استاندارد های ملی جدیدی برای بازیافت و استفاده دوباره از باتری خودرو های برقی را تصویب و اجرا کرد. طبق گزارش جدیدی که رسانه IT-Home منتشر کرده، در آزمایش های انجام شده بیشتر از ۹۹ درصد مواد مهم مثل نیکل، کبالت و منگنز موجود در باتری ها قابل بازیافت هستند. اداره کل نظارت بر بازار چین به تازگی ۵ استاندارد جدید را تصویب کرده و تعداد کل استاندارد ها را به ۲۲ رسانده است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این استاندارد ها قوانین کلی و روش های جدا کردن باتری های مستهلک خودرو های برقی را پوشش میدهند که شامل استاندارد بازیافت و جداسازی پک باتری خودرو و استاندارد شناسایی انرژی باقی مانده در باتری قدرت آنها هستند.
بعضی از کمپانی ها 99.6 درصد از فلزات نیکل، کبالت و منگنز موجود در باتری خودرو های برقی را بازیافت کردهاند و این رقم برای لیتیوم به 96.5 درصد میرسد که منافع زیادی را بحث اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به همراه دارد.
اداره کل نظارت بر بازار و وزارت صنایع و فناوری اطلاعات در حال تشکیل یک کمیته فنی ملی برای تصویب استاندارد های جدید در موضوع بازیافت باتری هستند. این کمیسیون روی موارد مختلفی مثل تامین مواد اولیه، تولید باتری، بازیافت و جداسازی، فرآوری شیمیایی و استفاده دوباره از مواد بازیافتی فعالیت میکند. این سیستم همچنین جوابگوی نیاز های بازیافت باتری در صنایع خودرو، صنایع دریایی و ذخیره انرژی خواهد بود و پیشبینی میشود استاندارد ها و قوانین ملی بیشتری هم تدوین و تصویب شوند.
کارشناسان این کشور در تدوین استاندارد های جهانی مرتبط با آزمایشات مرتبط با عملکرد باتری های قابل بازیافت و دستورالعمل های کلی برای بازیافت باتری های غیرقابل استفاده فعالیت میکنند.
کشور چین پیشگام تدوین استاندارد بینالمللی IEC برای تخلیه عمیق در بازیافت باتری است و حدود 40 کارشناس چینی در کمیته های فنی جهانی باتری حضور دارند.
تخلیه عمیق در بازیافت باتری یا Deep Discharge in Battery Recycling به معنی خالی کردن کامل انرژی باقی مانده در باتری های مصرف شده قبل از شروع مراحل بازیافت آنها است. باتری های مستهلک شده مقداری شارژ در خود دارند که اگر قبل از بازیافت به درستی تخلیه نشوند احتمال وقوع حوادثی مثل شوک الکتریکی، اتصال کوتاه، نشت مواد شیمیایی و آتشسوزی را به همراه دارد.
سازمان صنایع چین تاکید زیادی روی اجرای کامل استاندارد های اجباری ایمنی در بحث باتری های لیتیومی دارد و استفاده از باتری های مستهلک در دوچرخه های برقی را ممنوع کرده است.
قبلا در چین و دیگر کشور های جهان، باتری های مستهلک که برای خودرو های برقی غیرقابل استفاده بودند، به شکل غیررسمی و در مقیاس کوچک روی دوچرخه ها و اسکوتر های برقی و حتی سیستم های ذخیره انرژی خانگی نصب میشدند. استاندارد های جدید این نوع استفاده را کاملا ممنوع و باتری ها را وارد چرخه بازیافت میکند.