پایان زودهنگام برای جنسیس الکتریکی
اقتصاد ایران: نسخه الکتریکی از G۸۰ پس از GV۶۰ بهعنوان دومین محصول برقی جنسیس وارد بازار جهانی شد. هرچند این خودرو از ابتدا مورد توجه رسانهها و برخی کارشناسان قرار گرفت، اما آمار فروش آن بهطور قابل توجهی کمتر از انتظارات بود.
بر اساس دادههای کوکس اتوموتیو، جنسیس در نیمه اول سال ۲۰۲۵ تنها موفق به فروش ۷۷ دستگاه G۸۰ الکتریکی در بازار آمریکا شد؛ درحالی که برای کل سال ۲۰۲۴ این عدد به ۱۴۰ دستگاه محدود بود؛ این ارقام نشاندهنده کاهش تقریبا ۴۵ درصدی فروش نسبت به سال قبل و تایید بر درستی این تصمیم برای برند کرهای است.
این عملکرد ضعیف فروش در آمریکا بهوضوح گویای عدم موفقیت استراتژی اولیه جنسیس در جایگاهیابی این مدل در بازار لوکس برقی آمریکاست. درحالی که مدلهای مشابه ولوکس (مرسدس EQE، بامو i۵ و حتی محصولات تسلا) طی همین دوره فروشهای چند هزار دستگاهی داشتند، G۸۰ الکتریکی عملا با استقبال سرد بازار مواجه شد.
در سطح جهانی نیز، اگرچه اطلاعات فروش کامل از دیگر کشورها، بهویژه بازارهای آسیایی کمتر منتشر شده، اما شواهد حاکی از آن است که G۸۰ برقی هرگز به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی لوکسهای تمامالکتریکی تبدیل نشد.
دلایل رسمی و فنی توقف تولید G۸۰ الکتریکی
بر اساس اعلام رسمی شرکت جنسیس، دلایل اصلی توقف تولید و عرضه G۸۰ الکتریکی، تغییر شرایط بازار، کاهش تقاضای مشتریان برای سدانهای لوکس برقی و چرخش سلیقه مصرفکنندگان بهسمت کراساوورها و شاسیبلندهای الکتریکی بوده است.
واقعیت آن است که در سالهای اخیر، بیشتر خریداران خودروهای برقی لوکس، ترجیح خود را به سمت مدلهایی با ارتفاع بیشتر، فضای داخلی بزرگتر و کاربردهای چندمنظوره سوق دادهاند و سدانهای سنتی تا حد زیادی در حاشیه بازار قرار گرفتهاند. این تغییر الگو نهتنها در بازار آمریکا، بلکه در اروپا و شرق آسیا نیز مشاهده میشود.
دلیل کلیدی دیگر در این تصمیم، مساله تولید و تعرفههاست. درحالی که رقیب نزدیک GV۷۰ الکتریکی در کارخانه آلاباما مونتاژ میشود و بنابراین مشمول مشوقها و اعتبارهای مالیاتی فدرال آمریکاست، G۸۰ الکتریکی بهطور کامل در کرهجنوبی تولید میشد و با تاثیر مستقیم تعرفههای جدید ۱۵ درصدی بر واردات خودروهای کرهای به ایالاتمتحده روبهرو شد؛ امری که قیمت نهایی محصول را برای مشتری آمریکایی بهشدت بالا برد و مزیت رقابتی خودرو را تضعیف کرد.
علاوهبر این عوامل، عدم برخورداری G۸۰ از یک کمپین بازاریابی گسترده و درخور نیز در کاهش تقاضا بیتاثیر نبود. در محیط رقابتی سنگین بازار سدانهای برقی لوکس، حضور کمرنگ تبلیغاتی، فقدان تستهای جادهای گسترده و عدم موجودی کافی در نمایندگیها سبب شد حتی بسیاری از خریداران بالقوه نیز اساسا از وجود این خودرو بیاطلاع باشند.
شاید بههمین دلیل است که در نظرسنجیها و گفتمان فضای مجازی آمریکا، کاربران غالبا اظهار میکنند که حتی نام G۸۰ برقی را نشنیدهاند یا خودرو را از نزدیک ندیدهاند.
نکته دیگر مربوط به پلتفرم و طراحی فنی محصول است. برخلاف بسیاری از رقبای اروپایی که بر بستر معماری تمامالکتریکی توسعه یافتهاند (همچون مرسدس EQE و بامو i۵)، جنسیس G۸۰ روی پلتفرم مشترک با نسخه بنزینی ساخته شد. این موضوع بهرغم مزایایی مانند هزینه تولید پایین، در عمل باعث ضعفهایی مانند کاهش فضای ردیف عقب و صندوق بار، افزایش وزن و بعضا ارگونومی نهچندان ایدهآل نسبت بهرقبا شد که در بازخوردهای برخی مشتریان نیز بازتاب داشت.
تاثیر توقف تولید بر جایگاه و اعتبار برند جنسیس
جنسیس طی سالهای اخیر موفق شده بود تا حدی هویت برند لوکس خود را تثبیت کند؛ موفقیت نسبی مدلهای بنزینی همچون G۷۰، G۹۰ و رشد جایگاه کراساوورها ابزار اصلی برای رقابت با «سهگانه آلمانی» بود.
توقف بیسروصدای تولید یک مدل سدان تمامالکتریکی اما پیامی دوگانه به بازار مخابره میکند: از یک سو، نشاندهنده انعطافپذیری جنسیس برای تطبیق با نیاز بازار و تمرکز بر مدلهای پرفروشتر است؛ از سوی دیگر، این گمان را تقویت میکند که جنسیس شاید در زمینه اثبات هویت برند و اطمینانبخشی به مشتریان وفادار بهاستمرار محصولات خود، نسبت به رقبا هنوز عقب است و «نوبنیاد» بودن آن میتواند نگرانیهایی درباره آینده سری محصولاتش ایجاد کند.
در سطح استراتژیک، برند جنسیس ناگزیر است تا در خط ارتباطی خود، علاوهبر تاکید بر نوآوری و تکنولوژی، صبورانه اعتبار خود را در بازار تثبیت کند؛ بهویژه در سوق دادن مشتریان برند به سمت SUVهای برقی، ارائه خدمات مالی انعطافپذیر، برنامههای وفاداری و ارتقای فناوریهای ایمنی که همگی در حفظ و جذب مشتریان فعلی و کسب سهم بالاتر بازار نقش دارند.
در چنین شرایطی، توقف تولید یک مدل هرچند در کوتاهمدت زیانآور است، اما میتواند با سیاستگزاری هوشمندانه، مقدمهای برای طراحی پلتفرمهای اختصاصیتر و مدلهای آیندهنگرانهتر باشد.
رویکرد جدید پس از توقف G۸۰
جنسیس، ذیل استراتژی کلان گروه هیوندای، سال ۲۰۳۰ را بهعنوان نقطه عطف سرمایهگذاری و تحول کامل به خودروهای تمامبرقی تعیین کرده است.
طبق اعلام سرتاسری این گروه، تا سال ۲۰۳۰، ۱۷ مدل جدید برقی (۱۱ مدل هیوندای و ۶ مدل جنسیس) به بازار خواهد آمد و بخشی از این محصولات بهصورت سفارشی و بر بستر پلتفرم ماژولار یکپارچه (IMA) ساخته میشوند؛ پلتفرمی که وعده کارایی بیشتر، برد بالاتر و قیمت رقابتیتر را میدهد.
جنسیس همچنین اعلام کرده است که ضمن حفظ سبد مدلهای بنزینی موجود تا پایان دهه جاری، پس از ۲۰۲۵ وارد فاز عرضه خودروهای هیبریدی و Extended Range EV(EREV) خواهد شد.
این خودروها که پیشبینی میشود یکی از اولین نسخههای آن در قالب نسل جدید G۸۰ معرفی شود با فناوری «بردافزا» امکان پیمایش ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر را با ترکیب موتور الکتریکی و ژنراتور بنزینی فراهم میسازند.
این راهبرد تازه، پاسخ روشنی به رشد کند بازار EV، محدودیت زیرساختهای شارژ در بسیاری مناطق جهان (از جمله خاورمیانه) و نگرانی مصرفکنندگان درباره «محدودیت برد» است و مسیر گذار آرام بهسوی تمامبرقیشدن را برای سدانهای لوکس فراهم میکند.
در همین راستا، نسخه فیسلیفت و بهبودیافته G۸۰ الکتریکی طی ماههای گذشته در کرهجنوبی معرفی شد؛ با ویژگیهایی همچون افزایش ۱۳۰ میلیمتری فاصله محوری برای فضای سرنشین بیشتر، باتری بزرگتر ۹۴.۵ کیلووات-ساعتی و فناوریهای شاخص مانند نمایشگر ۲۷ اینچی OLED، سیستم صوتی ۱۷ بلندگو، فرمانپذیری چرخهای عقب و قابلیت شارژ سریعتر. اما مدل جدید فعلا محدود به بازار کره و شاید اروپا خواهد بود و عرضه آن در آمریکای شمالی منتفی اعلام شده است.