جریمه 157 میلیون یورویی اروپا برای سه برند لوکس
اقتصاد ایران: اتحادیه اروپا در پی انجام یک تحقیقات گسترده، سه برند کالاهای لوکس «گوچی»، «کلویی» و «لووه» را به دلیل تحمیل سیاستهای انحصاری قیمتگذاری بر فروشندگان و محدود کردن رقابت، محکوم به پرداخت 157 میلیون یورو جریمه کرد.
این تحقیقات که در سال 2023 آغاز شد نشان داد این برندها قیمت محصولات خود را تحمیل کرده و با کاهش رقابت، قیمتها را افزایش داده و انتخاب مصرفکنندگان را محدود کردهاند. بیشترین میزان جریمه، 119 میلیون یورو، به گوچی تعلق گرفت.
اتحادیه اروپا اعلام کرد این برندها فروشندگان را از تعیین قیمت محصولات خود منع کردهاند و این اقدام رقابت را کاهش داده و به افزایش تعرفهها منجر شده است که نقض قوانین ضدانحصار اتحادیه اروپا محسوب میشود.
ترزا ریبِرا، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا، در این باره گفت: تمام مصرفکنندگان اروپا، چه به صورت آنلاین خرید کنند و چه حضوری، مستحق بهرهمندی از رقابت واقعی قیمت هستند. این تصمیم پیامی قوی به صنعت مد و فراتر از آن میفرستد که اینگونه اقدامات در اروپا قابل تحمل نیست و رقابت عادلانه و حمایت از مصرفکننده برای همه یکسان اعمال میشود.
این جریمه به معنای آن است که برندها فروشندگان را از ارائه تخفیفهای بیشتر، تغییر زمانبندی فروش یا کاهش قیمتهای پیشنهادی منع کردهاند که انعطافپذیری و رقابت قیمتی بین فروشندگان را محدود میکند و کف قیمت موثر را بالا نگه میدارد.
اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد هر سه برند، تقریباً در تمامی محصولات خود از جمله پوشاک، محصولات چرمی، کفش و لوازم جانبی، آزادی قیمتگذاری فروشندگان مستقل را محدود کردهاند.
فروشندگان موظف بودند از قیمتهای «پیشنهادی» تخطی نکنند، تخفیفها را محدود کنند و از زمانبندی فروشهای تعیینشده توسط برند پیروی کنند.
در برخی موارد ارائه تخفیف به طور کامل ممنوع شده و برندها بر رعایت این قوانین نظارت داشته و به فروشندگانی که از قوانین سرپیچی میکردند فشار وارد میکردند.
برندهای لوکس معمولاً اهمیت زیادی برای وجهه و پرستیژ محصولات خود قائل هستند، به طوری که بوتهای کلویی یا کیفهای لووه نماد وضعیت اجتماعی خریداران هستند. اگر فروشندگان قیمتها را کاهش دهند، برند میتواند ادعا کند که تصویر و ارزش محصولش آسیب دیده است.
سازمان نظارت ضدانحصار اتحادیه اروپا اعلام کرد محروم کردن فروشندگان از آزادی قیمتگذاری رقابت بین آنها را کاهش میدهد که با اصل اتحادیه اروپا مبنی بر رقابت آزاد و بدون تحریف در بازار داخلی مغایرت دارد و هدف آن دادن انتخاب بیشتر به مصرفکنندگان اروپایی است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه