مقایسه اعتبارات عمرانی در لایحه و قانون بودجه 1404 / تغییرات جزئی با مداخلات متعدد در جزئیات

اقتصاد ایران: در بودجه 1404 اعتبارات طرح‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی ملی حدود 7.7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، در حالی‌که اعتبارات متفرقه عمرانی با کاهش 14.5 هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.

اقتصادی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گزارش تحلیلی مرکز پژوهشهای مجلس از «مقایسه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه و قانون بودجه سال 1404 کل کشور» نشان می‌دهد که در مجموع، حجم کل اعتبارات عمرانی کشور در قانون نسبت به لایحه پیشنهادی دولت تغییری نداشته است، اما در جزئیات، ترکیب منابع میان دستگاه‌ها و ردیف‌های مختلف دستخوش اصلاحاتی از سوی مجلس شورای اسلامی شده است.

بر اساس یافته‌های این بررسی، اعتبارات طرح‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی ملی حدود 7.7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، در حالی‌که اعتبارات متفرقه عمرانی با کاهش 14.5 هزار میلیارد تومانی مواجه شده است. همچنین اعتبارات عمرانی استانی 6.7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و اعتبارات ملی انتقال‌یافته به استان‌ها بدون تغییر باقی مانده است.

در بخش توازن منطقه‌ای نیز، ستون اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن با بودجه 110 هزار میلیارد تومانی بدون تغییر باقی مانده، اما در قانون بودجه سه ستون جدید اضافه شده است:

«توازن 1» با اعتبار 8.7 هزار میلیارد تومان،

«توازن 2» شامل طرح‌های ملی پیوست شماره یک واقع در استان‌ها با اعتبار 42.8 هزار میلیارد تومان،

و ستون «زیرساخت‌های انرژی، نیروگاه‌های خورشیدی در دانشگاه‌ها و طرح‌های آبخیزداری و احیای قنوات» با اعتبار 36 هزار میلیارد تومان.

به این ترتیب، هرچند مجموع ارقام کلان بودجه عمرانی ثابت مانده است، اما افزایش تعداد طرح‌های جدید، ایجاد ردیف‌های جزئی و مبهم و تغییر در ساختار توازن منطقه‌ای از جمله اصلاحات مهم مجلس در مرحله تصویب بودجه محسوب می‌شود.

کارشناسان بودجه‌ای در تحلیل این تغییرات، ثبات در حجم کل اعتبارات را از نقاط قوت بودجه 1404 دانسته‌اند که از بروز نوسانات شدید در منابع عمرانی جلوگیری کرده است، اما در عین حال افزودن طرح‌های جدید و گسترش ردیف‌های متفرقه را نشانه‌ای از مداخله غیرکارشناسی و تضعیف کارایی اجرای پروژه‌ها می‌دانند.

در پایان گزارش تأکید شده است که برای ارتقای شفافیت و کارآمدی بودجه عمرانی، لازم است مجلس و دولت در مراحل بعدی از تغییرات غیرضروری در جزئیات طرح‌ها پرهیز کنند و تمرکز بیشتری بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار داشته باشند. همچنین تجربه امسال نشان می‌دهد که شیوه جدید ارائه لایحه بودجه به مجلس در دو مرحله، به کاهش تغییرات گسترده و مدیریت بهتر منابع کمک کرده است.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ