آینده این مرزوبوم در گرو تقویت و توسعه بخش کشاورزی است
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۵۰ سال پیش موسسان دانشکده کشاورزی فقط در فکر ساخت یک مرکز علمینبودهاند بلکه به دنبال بنای یک تمدن بزرگ بودهاند که آینده این مرز و بوم را رقم بزند، زیرا میدانستند آینده این مرزوبوم در گرو تقویت و توسعه بخش کشاورزی است.
مجید جعفری ۲۴ مهرماه، در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: اینجا صرفا یک نهاد علمی نبوده بلکه خاک حاصلخیزی بوده که در آن هزاران اندیشه در مزارع ایران، مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای مختلف به ثمر نشسته است.
وی افزود: ما امروز به دنبال امنیت در کشور و به دنبال توسعه آن و در ادامه به دنبال تربیت شاگردان در حوزه بخش کشاورزی هستیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ارتباط با امنیت غذایی، بیان کرد: قطعا این امنیت غذایی بدون تلاش اساتید و بدون داشتن امنیت علمی امکانپذیر نخواهد بود. امروز ما با تغییرات اقلیم روبهرو هستیم و تنها با تلاش و همت دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد.
جعفری تصریح کرد: بخش کشاورزی با بحرانهای مختلفی روبهرو است از جمله بحران کم آبی که به عنوان مهمترین چالشکشاورزی همه را درگیر خود کرده است و امروزه نمیتوانیم عملکرد را در واحد سطح بیان کنیم بلکه عملکرد به ازای هر لیتر اب مصرفی ملاک است چون منابع ابی محدود است و امروزه فرسایش خاک یکی از مشکلات مهم در حوزه کشاورزی مطرح است.
وی با بیان اینکه امروز کاهش تنوع زیستی به عنوان یکی از مسائل مشکلات زیستی در حوزه کشاورزی مطرح است، بیان کرد: ما نیازمندیم در منابع خود بهرهوری هوشمند داشته باشیم و نیاز داریم از منابع محدود خود محافظت کنیم و این منابع فقط متعلق به ما نیست. ما مکلف هستیم این منابع محدود را برای نسلهای بعدی حفظ کنیم. پس مسیر و راهحلهای ما از همین دانشکده و مراکز علمی و مراکز تحقیقاتی خواهد گذشت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: هیچ توسعه و هیچ پیشرفتی در هیچ زمینهای در کشور بدون پیوست علمی و تحقیقاتی میسر نخواهد بود؛ هیچ تصمیم اجرایی در حوزه کشاورزی بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی اجرایی نخواهد شد و در مقابل هیچ پژوهش و تحقیقی هم بدون لمس میدانی و دیدن واقعیتهای میدان به نتیجه اجرایی نخواهد رسید. بنابراین اینها در تقابل با یکدیگر نیستند و باید بخش تحقیق و اجرا و دانشگاه به موازات هم حرکت کنند.
جعفری با بیان اینکه طرح تحقیقاتی و پژوهشی باید به عنوان برنامههای اجرایی شناخته شود، اظهار کرد: مزارع آموزشی و تحقیقاتی باید ازمایشگاههای آیندهسازی بخش کشاورزی کشور باشند و غیر این ما ایندهای برای بخش کشاورزی نخواهیم داشت.
وی خطاب به دانشجویان گفت: شما نه تنها وارثان نیم قرن دانش و تجربهاید بلکه آیندهسازان این بخش کشاورزی در آیندهاید. سرنوشت آینده این مملکت و امنیت غذا و امنیت مردم در دستان شماست از شما انتظار داریم. کشاورزی ایران باید از مصرفمحوری به سمت دانشمحوری و خود کفایی پیش رود و این در گرو علمآموزی و دانشورزی دانشجویان کشاورزی است و چشمانداز ما این است که کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین و دانش محور تغییر کند.
در ادامه عبدالرضا باقری، رییس اسبق دانشگاه فردوسی اظهار کرد: بنده از دهه ۵۰ وارد دانشکده شدم و این دانشکده اگرچه بیش از چند کلاس و یک آزمایشگاه نداشت اما تعداد معدود استاد جوان و پرنشاط داشت که بذری که آنان کاشتند سبب این دانشکده پرافتخار شد.
وی گفت: همیشه برای من سوال بود رویای گذشتگان این دانشکده چه بود و با چه رویایی این دانشکده را تاسیس کردند اما امروز این سند در خدمت ما نیست تا بگوییم چقدر از این رویا تحقق پیدا کرده است. در دهه ۵۰ یکی از موضوعات مهم کشور توسعه آموزش کشاورزی در شرق کشور و کمک به خودکفایی و امنیت کشور بوده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به دستاوردهای دانشکده کشاورزی بیان کرد: در دهه ۵۰ و ۶۰ یکی از موضوعات مهم تربیت محقق و استاد، کارشناس و غیره برای بخشهای مختلف اجرایی کشور بوده که جزو دستاوردهای دانشگاه به حساب میآید. دانشکده کشاورزی پیشتاز در گسترش فرهنگ و دانش نوین و کمک به رشد و صنعت استان در صنایع تبدیلی و دامپروری بوده است.
باقری با بیان اینکه دانشکده کشاورزی سبب گشودن افقهای نو در کشاورزی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: مهمترین چالش دانشکده طی ۵۰ سال گذشته، نبود ارتباط پایدار دانشکده با نهادهای متولی بخش کشاورزی برای توسعه پژوهشهای کاربردی بوده است. البته که ارتباطات پراکنده بوده اما ما نیاز به پلتفرمی داریم که دانشکده با مراکز تحقیقاتی همکاری کرده و این سبب شده وزارت کشاورزی از ظرفیتهای تحقیقاتی محروم شود.
وی با بیان اینکه توسعه فناوری نو در کشاورزی رخ داده است، ادامه داد: فرصتهایی پیشروی دانشکده است که باید به آن توجه شود. به نظر من در دهه بعدی باید دانشکده به حل چالشهای واقعی کشاورزی بپردازد. برای این اقدامات نیاز است که تاکید دانشکده بر آموزش میان رشتهای و مهارتمحور برود. توجه به مهارتهای فردی دانشجویان باید صورت گیرد که جزو مهمترین موضوعات پیشروی دانشکده باید باشد.
باقری با بیان رسالت دانشکده تصریح کرد: باید دگرگونی محتوایی و ساختاری در دانشکده بوجود بیاید. برای اینکه به سمت دانشگاه نسل جدید برویم، در این دانشگاه همگرایی بین رشتهها باید رخ دهد و تجمیع گروههای آموزشی و فشردهسازی باید صورت گیرد. ما نیاز به ساختارهای جدید مانند مراکز پژوهشی مسئلهمحور، مراکز نوآوری و توسعه فردی مهارتهای دانشجویان داریم.
وی ادامه داد: دانشکده با روشهای گذشته نمیتواند به سراغ حل مسائل آینده رود. خلق ایده، توسعه محصولات جدید، توسعه فناوری و تبدیل آن به ثروت جزو رسالتهای دانشکده به حساب میآید و باید شهامت داشته باشیم تا این اتفاقات را رقم زنیم.
انتهای پیام