جهاد دانشگاهی کرمان از نسل نخست و پیشگام در آموزشهای مهارتی کشور است
اقتصاد ایران: ایسنا/کرمان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کشور کفت: جهاددانشگاهی در کرمان حتی پیش از دانشگاه شهید باهنر شکل گرفته و امروز پس از چند دهه فعالیت، به مرحله بلوغ رسیده و یکی از الگوهای موفق جهاددانشگاهی در تلفیق آموزش، پژوهش و کارآفرینی است.
مهدی باصولی چهارشنبه ۲۳ مهر در گردهمایی معاونان آموزشی جهاددانشگاهی کشور در کرمان، با اشاره به پیشینه و ظرفیتهای گسترده این استان در حوزههای کشاورزی، صنایع و معادن، افزود: کرمان استانی با مردمانی نجیب، فرهنگی اصیل و ظرفیتی عظیم در حوزههای مختلف است و جهاددانشگاهی این استان از نخستین واحدهای تأسیسشده در کشور به شمار میرود.
وی افزود: جهاددانشگاهی در کرمان حتی پیش از دانشگاه شهید باهنر شکل گرفته و امروز پس از چند دهه فعالیت، به مرحله بلوغ رسیده است. این واحد یکی از الگوهای موفق جهاددانشگاهی در تلفیق آموزش، پژوهش و کارآفرینی است.
باصولی با تشریح حوزههای فعالیت جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی در چهار حوزه اصلی؛ آموزشهای عالی، آموزشهای کوتاهمدت، پژوهش و فناوری و تجاریسازی دستاوردها فعالیت میکند.
به گفته وی، هماکنون دو دانشگاه و پنج مؤسسه آموزش عالی وابسته به جهاددانشگاهی در سراسر کشور فعالاند و حدود ۲۵ هزار دانشجو در این مجموعهها تحصیل میکنند.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کشور یادآور شد: آموزشهای کوتاهمدت جهاددانشگاهی از سال ۱۳۷۲ آغاز شده و اکنون بیش از ۳۲ سال از فعالیت این بخش میگذرد.
باصولی تأکید کرد: زنجیره آموزش در جهاددانشگاهی از تدوین و طراحی دورهها آغاز میشود و تا اجرا، ارزیابی و مرحله پس از آموزش ادامه دارد. ما تلاش کردهایم نظام آموزشی را به گونهای طراحی کنیم که نیاز واقعی جامعه و بازار کار را پاسخ دهد.
وی یکی از دستاوردهای شاخص این نهاد را راهاندازی مرکز آزمون جهاددانشگاهی اعلام کرد و گفت: مرکز آزمون جهاددانشگاهی از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و امروز به بلوغ رسیده است. این مرکز بهجز آزمون سراسری (کنکور)، عمده آزمونهای استخدامی کشور را برگزار میکند.
وی توضیح داد: در آخرین آزمون استخدامی آموزش و پرورش، بیش از ۵۶۹ هزار نفر متقاضی شرکت داشتند و برگزاری آزمون در ۸۴ مرکز سراسر کشور کار بزرگی بود که با موفقیت انجام شد. مدیریت لجستیک، امنیت و نظارت بر چنین شبکهای، بیانگر ظرفیت بالای جهاددانشگاهی در اجرا و سازماندهی ملی است.
باصولی افزود: یکی دیگر از ظرفیتهای مهم جهاددانشگاهی، راهاندازی کانونهای ارزیابی و توسعه شایستگیها است که در ارتقاء کیفیت جذب نیروهای انسانی در سازمانها نقش اساسی دارد.
وی با تأکید بر مزیت شبکهای جهاددانشگاهی گفت: یکی از امتیازهای بزرگ جهاددانشگاهی، اتصال ساختاری آن به پژوهشگاهها و پژوهشکدههای تخصصی است. این پیوند موجب شده که آموزشها در بستر پژوهش و نوآوری شکل بگیرد.
باصولی به نمونههایی از این همکاریها اشاره کرد و گفت: در دانشگاه علم و فرهنگ، ۱۲ رشته تحصیلی با همکاری پژوهشگاههای رویان، ابنسینا و دیگر مراکز تحقیقاتی جهاددانشگاهی ارائه میشود. دانشجویان در این رشتهها مستقیماً در محیط پژوهشی فعالیت میکنند و تجربه علمی خود را به مهارت عملی تبدیل میسازند.
وی افزود: این مدل آموزشی که تلفیقی از دانشگاه و پژوهش است، در نظام آموزش عالی کشور کمنظیر است و میتواند به عنوان الگوی ملی توسعه یابد.
باصولی در ادامه به اهمیت شبکه ملی آموزشی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: در هر استان کشور، جهاددانشگاهی واحدی دارد که علاوه بر ارائه آموزشهای محلی، از پشتیبانی ملی برخوردار است. این شبکه به ما امکان میدهد تا پروژههای مشترک ملی را با انسجام و هماهنگی اجرا کنیم.
وی افزود: بهتازگی تفاهمنامهای میان جهاددانشگاهی و شرکت مخابرات ایران به امضا رسیده است و اجرای عملی آن از هفته آینده آغاز میشود. این پروژه در حوزه آموزشهای مهارتی و فناورانه تعریف شده و قرار است الگویی برای همکاریهای آینده میان بخشهای دولتی و جهاددانشگاهی باشد.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در پایان سخنان خود تأکید کرد: توسعه آموزشهای مهارتی، پیوند با پژوهش و فرهنگ و نگاه شبکهای به آموزش، سه مزیت راهبردی جهاددانشگاهی در مسیر آینده است.
وی گفت: امیدواریم در نشستهای امروز و فردا بتوانیم مسیر آینده جهاددانشگاهی را تا دو سال آینده ترسیم کنیم. اگر بر پیوند آموزش با پژوهش و فرهنگ تمرکز کنیم، میتوانیم به اهداف بلندمدت خود در توسعه ملی نزدیک شویم.
انتهای پیام