رسانه چینی: اقدامات متقابل پکن علیه واشنگتن برای حفظ عدالت در بازار حمل‌ونقل دریایی است

اقتصاد ایران: با تشدید دوباره تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا در حوزه حمل‌ونقل دریایی، روزنامه اکونومیک دیلی تأکید کرد که قدامات متقابل اخیر چین با هدف تشدید درگیری‌ها انجام نشده، بلکه برای حفظ عدالت و انصاف در بازار جهانی کشتیرانی است.

بین الملل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با تشدید دوباره تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده، دامنه اختلافات دو کشور به بخش‌های حمل‌ونقل دریایی و صنایع کشتی‌سازی نیز گسترش یافته است.

روزنامه اکونومیک دیلی چین، روز چهارشنبه در یاداشتی تفسیری نوشت: چین همواره سازنده و پاسدار نظم بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی بوده است. اقدامات متقابل اخیر چین با هدف تشدید درگیری‌ها انجام نشده، بلکه برای حفظ عدالت و انصاف در بازار جهانی کشتیرانی است.

از روز سه‌شنبه، آمریکا شروع به دریافت هزینه‌های اضافی خدمات بندری از کشتی‌هایی که متعلق به شرکت‌های چینی، ساخت چین یا دارای تابعیت چینی هستند، کرده است.

به گفته این مقاله، این اقدام آمریکا نادیده گرفتن واقعیت‌ها، نقض جدی مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO)، تخطی از اصل برابری و عمل متقابل مندرج در «توافق‌نامه حمل‌ونقل دریایی چین و آمریکا» است و به طور جدی به منافع مشروع صنعت کشتیرانی چین و شرکت‌های مربوطه و نظم تجارت جهانی لطمه می‌زند.

این یادداشت همچنین تأکید می‌کند: اقدامات متقابل چین نه تحریک‌آمیز است و نه بی‌اساس، بلکه دفاعی مشروع و قانونی به‌شمار می‌رود. چین پیش‌تر در مورد این مسائل، پاسخ مکتوبی به ایالات متحده ارائه داده، اما طرف آمریکایی بر اجرای اقدامات نادرست خود اصرار ورزیده است.

اکونومیک دیلی در ادامه نوشت: چین اهل ایجاد مشکل نیست، اما هرگز از مشکلات نمی‌هراسد. فشار، تهدید و باج‌خواهی هرگز روش درستی برای تعامل با چین نیست. در برابر هرگونه سرکوب غیرمنصفانه، چین دارای اراده، توان و ابزار لازم برای دفاع از حقوق مشروع خود است. 

این یادداشت بار دیگر تأکید کرد: هدف چین از اتخاذ اقدامات متقابل، افزایش تنش نیست، بلکه حفظ عدالت و انصاف در بازار بین‌المللی کشتیرانی است.
چین و آمریکا هر دو قدرت‌های بزرگ تجاری جهان هستند و حجم عظیمی از حمل‌ونقل جهانی میان این دو کشور انجام می‌شود.

اکونومیک دیلی هشدار داد: اگر رفتارهای سلطه‌جویانه و قلدری برخی از سیاستمداران آمریکایی مهار نشود، قوانین حمل‌ونقل بین‌المللی تضعیف، عدالت لگدمال، و بنیان همکاری‌ها متزلزل خواهد شد. بنابراین، چین ناگزیر است برای دفاع از اصول بین‌المللی و حفظ محیط رقابتی عادلانه در بازار جهانی کشتیرانی و کشتی‌سازی دست به اقدام بزند.

در پایان، مقاله خاطرنشان می‌کند: چین همیشه سازنده و نگهبان نظم بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی بوده و متعهد به ایجاد بازاری باز، منصفانه، عادلانه و غیرتبعیض‌آمیز در این حوزه است. چین بر گفت‌وگوهای برابر و مشورت‌های سازنده برای حل اختلافات تأکید دارد و با هرگونه فشار و سرکوب مخالف است.

«یک‌جانبه‌گرایی سرانجام به بن‌بست می‌رسد، در حالی که همکاری و منافع متقابل تنها مسیر آینده است. اگر ایالات متحده واقعاً خواهان توسعه سالم صنایع جهانی حمل‌ونقل و کشتی‌سازی است، باید فوراً رفتار اشتباه خود را اصلاح کرده، سرکوب غیرمنصفانه شرکت‌های چینی را متوقف سازد و از طریق گفت‌وگو و همکاری برابر با چین به‌دنبال راه‌حلی متقابل باشد.»

 لازم به ذکر است که آمریکا در آوریل سال گذشته با استناد به ماده 301 قانون تجارت خود، تحقیقاتی علیه بخش‌های دریایی، لجستیکی و کشتی‌سازی چین آغاز کرد و در آوریل امسال اعلام نمود که تمام کشتی‌های مرتبط با چین از 14 اکتبر موظف به پرداخت هزینه بندری بر اساس تناژ در هنگام ورود به بنادر آمریکا خواهند بود.

در پاسخ، چین روز جمعه (18 مهر) اعلام کرد که از 22 مهر برای کشتی‌های آمریکایی پهلوگرفته در بنادر چین هزینه ویژه بندری وضع می‌کند تا به اقدامات واشنگتن واکنش نشان دهد و روز سه‌شنبه (22 مهر) نیز اعلام کرد که پنج شرکت تابعه آمریکایی وابسته به غول کشتی‌سازی کره‌ای «هان‌هوا اوشن» را تحریم می‌کند.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ