چالش‌ پل‌های عابرپیاده در همدان؛ مکانیزه یا متروکه؟

اقتصاد ایران: ایسنا/همدان پل‌های عابرپیاده به عنوان سازه‌هایی حیاتی در عبور و مرور امن عابران پیاده در خیابان‌های پرتردد، نقش مهمی در ارتقای ایمنی و کیفیت زندگی شهری ایفا می‌کنند. 

 این سازه‌ها با گذر زمان از پل‌های ساده چوبی و سنگی به نمونه‌های مدرن امروزی تکامل یافته‌اند. مدرن‌ترین این پل‌ها در همدان پل‌های عابرپیاده مکانیزه هستند که با هدف تسهیل در رفت و آمد شهروندان، افزایش ایمنی، کنترل و کاهش ترافیک و کاهش تردد عرضی عابران از معابر احداث شده‌اند اما متاسفانه این پل‌ها در مواجهه با چالش‌هایی نتوانستند در دستیابی به اهداف خود موفق باشند.

در همدان گروه‌های آسیب‌پذیری مثل کودکان، ناشنوایان، معلولین و سالمندان وجود دارند که ممکن است برای عبور از یک خیابان نیاز به کمک داشته و با مشکل جدی روبه‌رو باشند؛ در این شرایط وجود پل‌های مکانیزه می‌تواند اندکی از رنج آن‌ها بکاهد این درحالیست که امروزه در همدان شاهد غیرفعال بودن پل‌های عابرپیاده مکانیزه هستیم.

استفاده از طراحی‌های مدرن و جذاب، پله‌برقی و آسانسور برای تسهیل استفاده افراد مسن و معلولین، افزودن فضای سبز در اطراف پل‌ها راهکارهای ترغیب شهروندان برای استفاده از پل‌های عابرپیاده است. اگرچه برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، آموزش‌های عمومی از طریق مدارس و رسانه‌ها  برای آگاه کردن شهروندان از مزایای استفاده از پل‌های عابرپیاده را نباید نادیده گرفت.

علاوه برتمام چالش‌هایی که وجود دارد، یکی از مهمترین معضلات در زمینه تجهیز و استفاده از این پل‌ها عدم فرهنگسازی در خصوص استفاده از اموال عمومی در بتن جامعه است که به دلیل کم‌کاری نهادهای ذی‌ربط و خانواده‌ها در جامعه اتفاق می‌افتد.

در این گزارش به بررسی آخرین وضعیت پل‌های عابرپیاده همدان، نظرات مردم و دیدگاه‌های مسئولان شهری در این زمینه می‌پردازیم.

پل‌های عابرپیاده از دید شهروندان همدانی

یک بانوی همدانی با تاکید بر اینکه باید با افرادی که به اموال عمومی آسیب می‌رسانند برخورد شود، به ایسنا گفت: تمامی پل‌های عابرپیاده باید مکانیزه شود تا دیگر جان شهروندی برای عبور از خیابان به خطر نیفتد.

وی با اشاره به اینکه اغلب این پل‌ها غیرفعال هستند، گفت: مدتی قبل از پل مکانیزه بلوار کاشانی استفاده کردم اما متأسفانه این پل غیر فعال بود.

بانوی همدانی دیگری ضمن گلایه از اوضاع نامطلوب بهداشت در این پل‌ها، اظهار کرد: اگر دستگاه‌های مربوطه افرادی را به صورت مستمر برای نظارت بر امنیت و بهداشت این پل‌ها در نظر بگیرند شرایط بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اغلب، پل‌ها در ساعت‌های از شب به عنوان محل خواب و استراحت معتادان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: این عامل باعث می‌شود بانوان تمایل زیادی برای استفاده از این پل‌ها نداشته باشند.

این شهروند همدانی با انتقاد از کمبود روشنایی در این فضاها، افزود: امیدوارم در آینده به این موضوع توجه شده و تدبیری برای تامین روشنایی مستمر در این پل‌ها اتخاذ شود.

مکانیزه‌شدن بیش از ۱۰ پل عابر پیاده در همدان

مهدی حیدری، رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در همدان حدود ۲۴ پل عابرپیاده وجود دارد، به ایسنا گفت: از این تعداد حدود ۱۶ مورد مکانیزه شده که نوع پراکندگی این پل‌های مکانیزه در مناطق مختلف همدان متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه یک و منطقه سه همدان بیشترین میزان تعداد این پل‌ها را داریم، افزود: در هر منطقه حدود ۶ تا هفت دستگاه پل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در منطقه ۲، یک پل و در منطقه۴ حدود چهار پل عابرپیاده مکانیزه مستقر است، ادامه داد: در شروع این دوره از مدیریت که از سال ۱۴۰۰  آغاز شد، تمامی این ۱۶ دستگاه به علت تخریب یا سرقت متوقف بودند که با پیگیری‌های انجام شده  در حال حاضر حدود ۱۰ دستگاه از این پل‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

عضو شورای شهر همدان یکی از چالش‌های اصلی مکانیزه‌شدن پل‌های عابرپیاده را سرقت تجهیزات و آسیب به پل‌ها دانست و افزود: متأسفانه به دلایل مشکلات اقتصادی و عدم فرهنگ‌سازی مناسب همواره پله برقی و آسانسور این پل‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرد.

حیدری ادامه داد: خوشبختانه برای حل این مشکل مقرر شده شخص پیمانکار مسئول حفظ و نگهداری از این پل‌ها باشد.

غیرفعال بودن تمامی پل‌های مکانیزه منطقه ۳

وی با بیان اینکه بهترین وضعیت ما در منطقه یک است، گفت: حدود چهار پل در این محدوده به سرویس‌دهی مشغول است همچنین بدترین وضعیت نیز مربوط به منطقه ۳ است که متاسفانه هیچکدام از پل‌ها در آن فعال نیست.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان این مطلب که در منطقه ۲ و منطقه ۴ نیز اقدامات لازم برای بهبود شرایط اتخاذ شده است، افزود: در این مناطق منتظر اخذ استانداردهای لازم برای بهره‌برداری از پل‌های مکانیزه هستیم.

 حیدری با بیان اینکه براساس قانون ساخت و نگهداری پل‌های عابر پیاده وظیفه اصلی شهرداری بوده، اظهار کرد: در شهرداری از سنوات گذشته مشکل تعدد متولی در حوزه پل عابرد پیاده وجود داشته است.

غیرفعال بودن نیمی از این پل‌های عابرپیاده مکانیزه

وی افزود: مباحث مربوط به تبلیغات، نگهداری و دیگر امور در این مجموعه، مربوط به بخش‌های مختلف شهرداری بود که در میان این بخش‌ها هماهنگی لازم وجود نداشت اما بعد از اینکه شهرداری مناطق مسئول به نتیجه رساندن موضوع پل‌ها شدند شرایط بهبود یافته اما در حال حاضر نیز بیش از نیمی از این پل‌های عابرپیاده مکانیزه هنوز غیرفعال هستند.

این عضو شورای شهر همدان یکی از چالش‌های اصلی در زمینه پل‌های عابر مکانیزه را سرقت قطعات و آسیب به قطعات دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکلاتی مثل سوزاندن دکمه‌ها با فندک و خط کشی بر بدنه دستگاه در این زمینه مشهود است.

حیدری با تاکید بر اینکه چالش دیگر عدم نظافت مستمر پل‌ها بوده، ادامه داد: حل این مسئله نیز از وظایف شهرداری بوده که باید این کار را دقیق‌تر انجام دهند.

وی با اشاره به نقش مهم شهرداری همدان در راستای تقویت بنیادهای فرهنگی، اظهار کرد: شهرداری همدان در کنار آموزش و پرورش، صداوسیما و سازمان تبلیغات وظایف فرهنگی متعددی دارد که این وظایف با بقیه دستگاه‌ها متفاوت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مهمترین وظیفه شهرداری در این خصوص، آموزش شهروندی در حوزه ترافیکی، رفتار رانندگی، نگهداری از شهر و آموزش عدم آسیب‌رسانی به زیرساخت‌های شهری توسط برخی از شهروندان است که شهرداری باید این وظیفه را در دستور کار قرار دهد، گفت: متاسفانه گاهی شهرداری‌ها وظایف خود را اشتباه درک کرده و همان وظایفی را که دیگر دستگاه در دستور کار قرار داده‌اند، انجام می‌دهند در حالی که مهمترین وظیفه شهرداری آموزش شهروندی است که باید به آن بها داده شود.

 استقرار بیش از ۲۰ پل عابرپیاده در همدان

وحید علی ضمیر، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان با بیان اینکه ۲۵ پل عابرپیاده در شهر همدان وجود دارد، به ایسنا گفت: از این تعداد حدود ۱۶ پل مکانیزه هستند.

وی به تبیین برخی سیاست‌ها و اقدامات شهرداری همدان در راستای بازسازی، تجهیز، سرویس و نگهداری تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده پرداخت و افزود: پیگیری تکمیل قراردادهای خرید آسانسورهای پل‌های عابرپیاده مناطق سه و چهار، پیگیری اخذ استانداردهای اولیه و ادواری تجهیزات مکانیزه تکمیل شده، پیگیری عقد قرارداد سرویس و نگهداری تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده سطح منطقه یک، دو، سه و چهار، پیگیری اقدامات فرهنگی، تکمیل ارتقای سیستم روشنایی پل‌های عابرپیاده و توسعه سامانه نظارت تصویری پل‌های عابرپیاده مکانیزه بخشی از اقدامات این مجموعه در این راستا بوده است.

وی سرقت و تخریب تجهیزات مکانیزه را مهمترین چالش شهرداری در زمینه حفظ و نگهداری این پل‌ها دانست و ادامه داد: بالا بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات مکانیزه، مشکلات و معضلات فرهنگی استفاده‌کنندگان، کمبود پیمانکاران بومی و متخصص، تحریم‌ها و مشکلات تامین قطعات تجهیزات مکانیزه و نوسانات نرخ  ارز  بخشی از چالش‌های کلان شهرهای کشور از جمله همدان درباره بهره‌برداری و تجهیز پل‌های مکانیزه است.

این مقام مسئول در ادامه با استناد به تجربیات سایر کلان شهرهای کشور در زمینه نگهداری پل‌های عابرپیاده، خاطرنشان کرد: تعیین متولی، جایگزینی آسانسورهای ویلچر به جای پله‌برقی در راستای مناسب‌سازی پل‌های عابرپیاده برای معلولین و توان‌یابان، استقرار نگهبان، تامین روشنایی کافی و اقدامات فرهنگی و آموزش شهروندی بخشی از اقدامات ثمربخش در زمینه ارتقای کیفیت و خدمات‌رسانی در این زمینه است که باید در دستور کار قرار گیرد.

علی‌ضمیر با اشاره به تنوع برنامه‌های آموزش شهروندی در زمینه استفاده از پل‌های مکانیزه عابرپیاده در همدان، افزود: به منظور ارتقاء فرهنگ ترافیک و افزایش ایمنی عابران پیاده، مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در حوزه آموزش شهروندی با محوریت استفاده صحیح از پل‌های مکانیزه عابر پیاده اجرا شده است.

وی ارائه آموزش‌های میدانی در پارک ترافیک، ارائه آموزش در مدارس و اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی در مدارس ابتدایی و متوسطه، برگزاری کارگاه‌هایی در مناسبت‌های مختلف و نصب بنر و بیلبورد با پیام‌های فرهنگی در زمینه استفاده از پل‌های مکانیزه را بخشی از اقدامات این مجموعه در راستای آموزش شهروندی دانست.

به گزارش ایسنا، پل‌های عابرپیاده نقش مهمی را در کنترل ترافیک، کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی شهروندان به ویژه کودکان در گذر از خیابان ایفا می‌کنند اما متأسفانه به دلیل چالش‌هایی که مطرح شد تمایل افراد برای استفاده از این پل‌ها کاهش یافته است.

یکی از مهمترین وظایف دستگاه‌های متولی به ویژه شهرداری ارتقای کیفیت پل‌ها و ارائه آموزش‌های مختلف برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در راستای استفاده از اموال عمومی است. همچنین نقش خانواده‌ها نیز در این زمینه غیرقابل انکار است و شهروندان باید یاری‌رسان دستگاه‌های اجرایی برای داشتن یک شهر نمونه باشند.

 افزایش تعداد پل‌های مکانیزه، ارتقای کیفی آن‌ها و راه‌اندازی پل‌های غیرفعال در همدان الزامی است زیرا گروه‌های مختلفی از جمله سالمندان و معلولین، نیاز دارند مانند دیگر شهروندان از حداقل‌ها بهره‌مند شوند تا گذر از یک خیابان برای آن‌ها تبدیل به فاجعه نشود.

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ