چالش اعتمادسازی در «لوسید»
اقتصاد ایران: در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، خبر ثبتنام تنها ۹ دستگاه شاسیبلند الکتریکی لوسید گراویتی در ایالاتمتحده، توجه گستردهای را در رسانههای خودرویی و اقتصادی جهان به خود جلب کرد.
این آمار که نخستینبار توسط یکی از منابع معتبر بازار خودرو منتشر شد، فورا به تیتر خبرگزاریها و وبسایتهای تخصصی، اعم از داخلی و خارجی راه یافت و موجی از ابهام و نگرانی در مورد وضعیت تولید، فروش و آینده این شاسیبلند شاخص آمریکایی را بهدنبال داشت.
نکته جالب اینجاست که برخلاف انتظار بازار برای فروش بالا و سهمگیری گراویتی از رشد تقاضای شاسیبلندهای الکتریکی، این گزارش با انتقادات و واکنشهایی از سوی شرکت لوسید و برخی تحلیلگران همراه شد؛ بهگونهای که مدیران لوسید آمار مذکور را دچار «سوءبرداشت» اعلام کرده و تاخیر در زمان ثبت و عرضه خودرو را علت اصلی ایجاد مغایرت میان ارقام ثبتشده و واقعی دانستند.
آمار اولیه ثبتنام گراویتی و ادعای رسمی شرکت
خبر نخستینبار توسط S&P Global Mobility منتشر شد؛ در ۶ ماه اول ۲۰۲۵ تنها ۹ دستگاه لوسید گراویتی در ایالاتمتحده ثبت شده است.
این رقم در برابر ۴ هزار و ۷۸۰ دستگاه سدان لوسید ایر فروختهشده در مدت مشابه و نسبت به موج تقاضا برای شاسیبلندهای خانوادگی برقی، چنان پایین بود که هم تحلیلگران و هم رسانهها آن را به نشانه ضعف جدی گراویتی و حتی شکست احتمالی در بازار تلقی کردند. اما مدت کوتاهی پس از انتشار خبر، شرکت لوسید موتور با صدور اطلاعیهای، رقم اعلامی را کاملا نادرست خواند و اعلام کرد که تعداد واقعی خودروهای تحویلی در چند صد دستگاه است.
براساس گزارش خبرگزاریهای Carscoops و Electrek، لوسید این مغایرت فاحش را ناشی از تاخیر زمانی میان فروش و ثبت نهایی خودرو و همچنین تمرکز اولیه تولید بر خودروهای نمایشی و تست اعلام کرد. مارک وینترهوف، مدیرعامل موقت لوسید نیز در مصاحبههای مختلفی تاکید کرد که تحویل واقعی گراویتی از بهار ۲۰۲۵ آغاز شده و با تکمیل چرخه ثبت رسمی، آمارها به سرعت رشد خواهد کرد.
وی همچنین به رکوردشکنی فروش سدان ایر (با رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال قبل) اشاره کرده و از امنیت سفارشهای موجود خبر داد.
در شرایط استاندارد بازار آمریکا، بین تاریخ تولید فیزیکی خودرو، تحویل به نمایندگی یا خریدار و زمان ثبت رسمی و دریافت پلاک در سیستمهای دولتی، فاصله زمانی وجود دارد که گاه بسته به زمانبندی تحویل و ترافیک کاری نهادهای ثبت، چند هفته تا چندین ماه به طول میانجامد.
خودروهای شاسیبلند گراویتی که تولید آنها رسما از آخر دسامبر ۲۰۲۴ (آذر ۱۴۰۳) شروع شد، در فصل اول ۲۰۲۵ عمدتا به عنوان مدلهای نمایشی برای نمایشگاهها و تست رانندگی (Demo Cars) از کارخانه خارج شدند و تحویل به مشتری، طبق گفته منابع رسمی لوسید، از بهار (مارس-آوریل) آغاز شده است. به همین خاطر، گزارش ثبت تنها ۹ خودرو، عمدتا شامل ثبتهای نهایی در بازه زمانی سردترین ماههای سال بوده و تعداد قابل توجهی از خودروهای آماده تحویل، هنوز در صف ثبت رسمی یا تحویل فیزیکی به مشتری قرار داشتهاند.
طبق اعلام لوسید، در سهماهه ابتدایی ۲۰۲۵ تمرکز تولید گراویتی بر مدلهای نمایشی و آزمایش رانندگی بوده و ظرفیت برنامهریزیشده برای تحویل انبوه به عامه مشتریان تا فصل بهار فراهم نبوده است.
تعداد اولیه تولید این مدل بهمراتب کمتر از سدان ایر بوده و مارک وینترهوف تصریح کرد که افزایش حجم تولید گراویتی در نیمه دوم سال رخ خواهد داد. یکی از موانع اصلی سر راه تولید انبوه گراویتی در ۶ ماهه نخست، کمبود برخی قطعات کلیدی، بهویژه مگنتهای خاص برای موتورها و مسائل کیفی ناشی از تولید زیرساختی در کارخانه آریزونا بوده است.
گزارشهایی از مشکلات زنجیرهتامین بهویژه در زمینه واردات اجزا از چین نیز مطرح شده است؛ اما لوسید مدعی است که این مشکلات عمدتا رفع شده و تولید با سرعت بالاتری ادامه خواهد یافت.
تا لحظه نگارش این گزارش، لوسید گراویتی فقط در نسخه Grand Touring (GT) عرضه میشود که قیمت پایه آن نزدیک به ۹۶ هزار و ۵۵۰ دلار بوده و هنوز نسخههای پایهتر یا اقتصادیتر (Touring) به بازار نرسیدهاند.
این استراتژی باعث محدودیت بیشتر در جذب مشتریان بالقوه و نیز طولانی شدن صف تحویل شده است. بهویژه با انعقاد قراردادهای بزرگ با شرکتهایی مانندUber، بخشی از تولیدات اولیه گراویتی به سرویسهای ناوگان و اجارهای اختصاص یافته که این خودروها معمولا با تاخیر بیشتری در سیستمهای ثبت خودرویی آمریکا درج میشوند. بنابراین آمار موجود ممکن است بیانگر واقعیت تحویل به خریداران عادی یا ناوگان نباشد.
واکنش رسمی شرکت لوسید موتور به آمار پایین ثبتنام
شرکت لوسید موتور واکنشی قاطع بهخبر ثبتنام پایین گراویتی نشان داد و در بیانیهای رسمی، ضمن نامعتبر خواندن آمار ۹ دستگاه اعلام کرد که تحویل خودروهای گراویتی در محدوده صدها دستگاه است و بهبود چشمگیر حجم تولید و ثبت در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ انتظار میرود.
کارشناسان شرکت، اختلاف آماری موجود را ناشی از تاخیر بین زمان ساخت و زمان ثبت دانسته و به نمونههایی از تحویل خودرو بهمشتریان در شبکههای اجتماعی استناد کردند.
مارک وینترهوف در کنفرانس خبری اخیر شرکت صراحتا اعلام کرد که «شواهد رسانهای و پستهای خریداران گراویتی در شبکههای اجتماعی به وضوح نشان میدهند که تعداد خودروهای واقعی تحویلی به مراتب بیش از آمار ثبت شده است و با سرعت گرفتن روند ثبت، اعداد واقعی منعکس خواهند شد.»
این موضعگیری که با دادههای گزارشهای خبری نیز همخوانی داشت، توسط تعدادی از روزنامهنگاران تخصصی تایید شد اما برخی منتقدان همچنان لوسید را بابت عدم شفافیت در اعلام دقیق آمار مدل به مدل، تحت فشار قرار میدهند و بیاعتمادی عمومی به استراتژی اخیر این شرکت در بحث تولید و فروش محصول رو به افزایش است.