درخشش «شیائومی» در قلب اروپا

اقتصاد ایران: خودروسازی جهانی بیش از هر زمان دیگری به‌سمت‌ فناوری‌های سبز و حمل‌ونقل پاک می‌رود.

ورود غول‌های فناوری به بازار خودروهای برقی، فصل تازه‌ای از رقابت را رقم زده است. شیائومی، نامی که تا چند سال پیش در ذهن مصرف‌کنندگان ایرانی و جهانی به‌عنوان یکی از برندهای مطرح گوشی‌های هوشمند و محصولات دیجیتالی نقش بسته بود، حالا با شتاب نفس‌گیر وارد عرصه خودروسازی شده و اعلام کرده تا سال ۲۰۲۷ محصولات برقی خود را به بازار رقابتی و دشوار اروپا عرضه می‌کند.

این خبر نه فقط برای فعالان صنعت‌خودرو و طرفداران شیائومی بلکه برای رقبایی مانند تسلا، بی‌وای‌دی (BYD) و خودروسازان سنتی اروپایی علامتی جدی است؛ زنگ هشداری برای تغییر نظم پیشین بازار.

اهداف استراتژیک شیائومی

شیائومی با تاکید بر سیاست‌های جسورانه و تهاجمی وارد مرحله‌ای کلیدی از گسترش کسب‌وکار خود می‌شود. طی دو سال اخیر، رشد شیائومی در بازار خودروهای برقی چین چشمگیر بوده است؛ تا جایی که تنها در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵، بالغ بر ۸۱ هزار دستگاه خودرو الکتریکی تحویل مشتریان داده است و مجموع فروش نیمه نخست سال را به ۱۵۷ هزار دستگاه رسانده است.

این موفقیت داخلی، اعتماد مدیران شیائومی به توسعه بین‌المللی را ارتقا داده و بازار اروپا به‌عنوان نخستین مقصد این صادرات انتخاب شده است.

لو وایبینگ، رئیس شیائومی در کنفرانس مالی اخیر صراحتا اعلام کرد که ورود به اروپا تا سال ۲۰۲۷ نه‌تنها یک هدف، بلکه یک الزام برای تثبیت برند شیائومی به‌عنوان بازیگری بین‌المللی در صنعت خودروسازی است.

هدف اصلی، تبدیل شدن به یکی از پنج خودروساز برتر جهان ظرف ۱۵ تا ۲۰ سال آینده است؛ راهبردی که لی جون، بنیان‌گذار شیائومی نیز مکررا بر آن تاکید دارد.

برای تحقق این چشم‌انداز، شیائومی تکیه بر فناوری‌های نرم‌افزاری هوشمند، شبکه فروش قدرتمند و قیمت‌گذاری رقابتی را سه ضلع استراتژی خود برمی‌شمارد. درواقع، ورود به بازار اروپا برای شیائومی به‌معنی عبور از مرزهای جغرافیایی و ورود به بازاری است که استانداردها، سلیقه‌ها و الزامات فنی و زیست‌محیطی در آن بسیار سخت‌گیرانه است. به‌همین دلیل، این پروژه تبدیل به آزمون بزرگ اعتبار و بلوغ فنی شیائومی به‌ویژه در رقابت با بزرگان بومی و بین‌المللی خواهد شد.

چشم‌انداز بازار خودروهای الکتریکی اروپا تا سال ۲۰۲۷

اروپا در چهار فصل گذشته بزرگ‌ترین میدان رقابت خودروسازان برقی جهان محسوب می‌شود. آمارها و تحلیل‌ها نشان می‌دهند فروش خودروهای برقی در اروپا با رشدی فراتر از انتظار، تا سال ۲۰۲۷ به‌سهم قابل توجهی از بازار دست خواهد یافت.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۲ بیش از ۵۰ درصد فروش کل خودروهای نو اروپا را به‌خود اختصاص خواهند داد و حتی در برخی کشورهای پیشتاز مانند نروژ سهم بازار مدل‌های تمام‌برقی هم‌اکنون نیز از ۵۰ درصد عبور کرده است.

طبق گزارش گروه حمل و نقل و محیط‌زیست و تحلیل شرکت ای‌وای (EY)، پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای کاملا برقی از ۱۸ درصد فعلی، تا سال ۲۰۲۷ به‌بیش از ۳۰ درصد برسد.

این افزایش چشمگیر، حاصل ترکیب عوامل متعددی از جمله توسعه سریع شبکه شارژ، کاهش قیمت باتری‌ها، سیاست‌های زیست‌محیطی اتحادیه‌اروپا و افزایش عرضه مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

به‌علاوه، کاهش هزینه‌های کل حمل‌ونقل در بلندمدت و مشوق‌های دولتی، نقش تعیین‌کننده‌ای در پذیرش خودروهای برقی دارند.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری سنگین خودروسازان چینی چون BYD و حالا شیائومی و گسترش رقبای اروپایی و آمریکایی باعث شده حتی نام‌های بزرگی مانند مرسدس‌بنز، فولکس‌واگن و رنو نیز برای حفظ سهم بازار خود برنامه‌ریزی تهاجمی در زمینه خودروهای برقی داشته باشند.

اما با توجه به‌سرعت رشد فناوری در چین و قیمت‌گذاری رقابتی، بازار اروپا در آستانه موج تازه‌ای از ورود برندهای چینی قرار گرفته است و شیائومی بی‌تردید یکی از بازیگران کلیدی این موج خواهد بود.

مقررات و استانداردهای خودروهای برقی اتحادیه‌اروپا

یکی از نخستین چالش‌های هر خودروساز غیراروپایی، انطباق کامل محصولاتش با مقررات و استانداردهای فنی، ایمنی و زیست‌محیطی اتحادیه اروپاست.

مجموعه‌ای از استانداردها با عنوان EEC (European Economic Community) چارچوبی قانونی برای طراحی، ساخت، واردات و فروش خودرو در اروپا ایجاد کرده که هدف اصلی آن تضمین کیفیت، ایمنی، سازگاری با محیط‌زیست و بهبود بازده انرژی خودروهاست.

استانداردهای EEC و یورو (Euro) میدان عملی سخت‌گیرانه‌ای را تعیین می‌کنند. نسخه یورو ۶ از سال ۲۰۱۵ اجرایی شده و قوانین آلایندگی را به‌شدت محدود کرده است؛ نسخه یورو ۷ نیز با رویکرد کنترل طول عمر محصولات و سخت‌تر شدن آزمون‌ها در راه است.

علاوه‌بر کاهش انتشار دی‌اکسید کربن و سایر آلاینده‌ها، الزام به نصب سیستم‌های پیشرفته ایمنی مانند ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کنترل پایداری (ESC)، هشدار خروج از مسیر، کمک ترمز، نور روز و حفاظ عابرپیاده را برای دریافت تاییدیه فروش الزامی می‌داند.

فرآیند دریافت تاییدیه اتحادیه‌اروپا، شامل آزمون‌های فنی متعدد است که توسط واسطه‌های مستقل صورت می‌گیرد. پس از تایید اولیه، کنترل دوره‌ای کیفیت نیز اجرا می‌شود تا محصولات در هر زمان با آخرین استانداردها همخوان باشند.

برای شیائومی، انطباق با این چارچوب، به‌ویژه با توجه به وابستگی بخشی از زنجیره‌تامین به چین و نیاز به سازگار کردن محصولات با نیاز و انتظارات متفاوت مشتریان اروپایی، چالشی بزرگ ولی کلیدی خواهد بود. کسب تمامی گواهی‌های ایمنی، محیط‌زیست و دریافت تاییدیه «تایپ اپرووال» از ضرورت‌های غیرقابل مذاکره برای ورود رسمی به اروپا محسوب می‌شود.

ورود شیائومی به بازار خودروهای برقی اروپا تا سال ۲۰۲۷، رویدادی کلیدی در صنعت خودروهای پاک جهان محسوب می‌شود. این شرکت با تکیه بر تجربیات موفق در بازار چین، زیرساخت‌های تولید قدرتمند، فناوری‌های روز دنیا و تیمی بین‌المللی از مهندسان و طراحان خبره، گام‌های بزرگی در مسیر قبضه سهمی از بازار سختگیر اروپا برداشته است.

در این میان، مدل SU۷ شیائومی نه‌تنها با فناوری‌های نوین و طراحی مدرن، بلکه با قابلیت برد پیمایش بالا، شتاب چشمگیر و یکپارچگی اکوسیستم نرم‌افزاری، مرزهای تازه‌ای میان دنیای خودرو و دنیاهای دیجیتال ترسیم می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ