افزایش متقاضیان پیشفروش خودرو با برداشتن شرط سپرده بلوکه شده و افزایش شکاف قیمتی
اقتصاد ایران: سرپرست دفتر صنایع خودرو، نیرومحرکه و حمل و نقل وزارت صمت، بررسی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت د ر حوزه خودرو را نیازمند نگاهی منصفانه و تحلیل واقعیت میدانی به جای تکیه بر شایعات و تحلیل های احساسی دانست. عملکرد آن را در «کنترل قیمت،» «تولید» و «عرضه» قابلقبول ارزیابی کرد.
به گزارش اخبار خودرو به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت صمت، محمدعلی حاجیزاده این ادعا که «استقبال ۶ میلیون نفری از پیشفروش ۷۴ هزار دستگاه محصول ایرانخودرو، بیانگر عمق نیاز بازار است»، نگاهی سطحی به موضوع است این رقم قابل توجه را باید با در نظر گرفتن دو فاکتور اساسی؛ بلوکه شدن سپرده و شکاف عمیق قیمت تحلیل کرد.
وی افزود: با حذف نیاز به بلوکه کردن سپرده بانکی از طرف اشخاص و کاهش میزان پیشپرداخت، ثبت نام را برای طیف وسیعی از مردم حتی آنانی که قصد خرید فوری ندارند به یک «فرصت کم ریسک و پر بازده» تبدیل کرده است.
حاجیزاده در عین حال گفت:شکاف قیمتی جذاب و نقش دلالی: تفاوت فاحش بین قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد، که عمدتاً متأثر از نوسانات نرخ ارز است، خودروی پیشفروش را به یک «کالای سرمایهای سودآور» بدل کرده است. در چنین شرایطی، طبیعی است که نه تنها مصرفکنندگان واقعی، بلکه سفتهبازان و دلالان نیز به امید کسب سود آسان، در صفوف ثبتنام حاضر شوند. بنابراین، این ۶ میلیون نفر نشاندهنده «نیاز ۶ میلیونی» نیست، بلکه نشان از «تقاضای سفتهبازی» در یک بستر اقتصادی تورمی دارد.
حاجیزاده با اشاره به ثبات تولید و آمار ارایه شده در افزایش عملکرد شرکتهای خودروساز گفت: بررسی آمار رسمی منتشر شده از سوی خودروسازان نشان میدهد که روند تولید نه تنها کاهش نیافته، بلکه در برخی از مدلها شاهد رشد بودهایم. این دستاورد حاصل برنامه ریزی و پیگیری مستمر وزارت صمت برای رفع موانع تولید و تأمین به موقع قطعات است.
وی یادآور شد: نمونه بارز این مدیریت کارآمد در «جنگ ۱۲ روزه» و تشدید تحریمها قابل مشاهده بود با وجود تمامی فشارهای بینالمللی و اختلال در زنجیره تأمین، وزارت صمت با تدابیر هوشمندانه مانع از وقوع هرگونه وقفه محسوسی در خطوط تولید شد. این پایداری، نشان از تابآوری و برنامهریز ی دقیق این وزارتخانه در شرایط بحرانی دارد.
حاجیزاده واردات خودرو و استفاده از این ابزار کنترلی برای تعادلبخشی به بازار را از دیگر رویکردهای وزارت صمت در این بخش بیان کرد و گفت: وزارت صمت در کنار تمرکز بر تولید داخلی، موضوع «واردات» را به عنوان یک راهکار مکمل برای تعادل بخشیدن به بازار و افزایش قدرت انتخاب مصرف کننده، با جدیت پیگیری کرده است و با اصلاح و سادهسازی فرآیندهای گمرکی و صدور مجوز، روند واردات خودرو شتاب قابل توجهی گرفته است. این چابکسازی، موجب شده تا خودروهای وارداتی با سرعت بیشتری به بازار عرضه شوند و از فشار قیمتی بروی محصولات داخلی بکاهند.
سرپرست دفتر صنایع خودرو، نیرومحرکه و حمل و نقل وزارت صمت ارزیابی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو در بستر تحریم و متأثر از عوامل بیرونی مانند نوسانات ارزی را قابلقبول دانست و گفت: در این شرایط، وزارت صمت از یک سو با حفظ ثبات و افزایش تولید، پایه عرضه داخلی را تثبیت کرده و از سوی دیگر با تسهیل واردات در تنوع بخشی به بازار موفقیت نسبی داشته است، لذا با تحلیل درست از پدیده پیشفروش، آمارهای ظاهری را نمیتوان مبنای قضاوت درباره عملکرد واقعی بازار قرار داد با تفسیر صحیح این روند و اعمال اصلاحات ساختاری، به تدریج بازا ر خودرو را به تعادل و آرامش مورد انتظار سوق داد.