تعطیلیهای ناخواسته تاثیر زیادی در افت تحصیلی دانشآموزان داشته است
اقتصاد ایران: وزیر اموزش و پرورش گفت: تعطیلیهای ناخواسته تاثیر زیادی در افت تحصیلی دانشآموزان داشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز (سهشنبه 15 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال محمدرضا صباغیان نماینده بافق مبنی بر علت کاهش افت تحصیلی دانشآموزان، اظهار کرد: افت تحصیلی، چالشی مزمن در نظام تعلیم و تربیت کشور در همه دوره ها بوده و همواره دغدغه وزرای آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس بوده است. البته افت و رشد کیفیت آموزش در مدارس معمولا تابع سیاستها، برنامههای کلان و شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که باید به آنها توجه ویژه داشت.
کاظمی در ادامه سخنان خود، گزارش آماری درباره وضعیت علمی دانشآموزان ارائه کرد و گفت: ظهور و بروز استعدادهای برتر دانشآموزی، با شرکت در المپیادهای علمی و کسب رتبههای بینالمللی قابل ارزیابی است. آمارها نشان میدهد حضور دانشآموزان کشور در عرصههای بینالمللی با رشد قابل توجهی همراه بوده است. در سال ۲۰۲۳، ۳۲ مدال کسب شده و در سال ۲۰۲۵ این تعداد به ۴۰ مدال شامل ۱۱ مدال طلا، ۱۹ مدال نقره و ۱۰ مدال برنز افزایش یافته است. این پیشرفت ۲۰ پله صعود جایگاه کشور را ارتقا داده و مورد تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش سپس به وضعیت آموزش عمومی اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش عمومی، میانگین نمرات آزمونهای نهایی و دورههای تحصیلی مطابق جدول ۲۰ برنامه هفتم، رشد قابل توجهی داشته است. میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم نظری در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۵۸ درصد افزایش یافته است. همچنین میانگین نمرات پایه یازدهم نظری در سال ۱۴۰۴ نسبت به ۱۴۰۳، حدود 0.6 درصد رشد را نشان میدهد. معدل دوره دوم متوسطه نظری نیز از ۱۴.۷۵ در سال ۱۴۰۰ به ۱۵.۳۲ در سال ۱۴۰۳ رسیده است که ارتقاء ۰.۵۷ درصدی را نشان میدهد.
وی افزود: با وجود این پیشرفتها، نباید تأثیر تعطیلیهای ناخواسته ناشی از ناترازی انرژی و آلودگی هوا را در افت تحصیلی نهایی پایه دوازدهم نادیده گرفت که منجر به کاهش ۴۳ درصدی عملکرد دانشآموزان در سال ۱۴۰۴ شده است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد که وزارت آموزش و پرورش متعهد است با بهرهگیری از برنامهها و اقدامات هدفمند، کیفیت آموزش را ارتقا داده و به دغدغههای نمایندگان مجلس پاسخ دهد.
در حال تکمیل