پلیس هم تأمینکننده امنیت است هم تسهیلکننده ارائه خدمات/ تدوین سند راهبردی پلیس پیشگیری
اقتصاد ایران: رئیس پلیس پیشگیری فراجا گفت: سال گذشته تلاش کردیم با استفاده از دادههای اجتماعی و مطالعاتی که مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ما انجام دادند سند راهبردی پلیس پیشگیری را تدوین کنیم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار علی مویدی، رئیس پلیس پیشگیری فراجا، در چهارمین روز از هفته فراجا و در برنامه «صف اول» اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگی با مردم برقرار کنیم و عملکرد خودمان را از لسان و از زبان مردم دریافت کنیم. نشستن اینجا و اشاره به آمار و ارقام و کارنامه و عملکرد شاید خیلی در شأن مردم نباشد؛ هرچند بایستی گفته بشود. آنچه که برای بنده و همکاران بنده در این هفته به عنوان یک فرصت تلقی میشود، این است که مردم از زبان مردم، این جایگاه و این مأموریت حساس و مهم پلیس را در واقع دریافت کنند.
وی افزود: خوشحالیم که در سنوات گذشته، هفتههایی که برای فراجا تعریف میشد، یک فرصت طلایی بود تا مردم مطالبات، انتظارات و گزارشات خودشان و آنچه که از منظر آنها در شأن پلیس تلقی میشد را بیان کنند. ما نیز در سال بعد، در راستای همان مطالبات و خواستهها و نظرات مردم، تمهیدات و برنامهریزی خود را انجام دادیم.
سردار مویدی تصریح کرد: آنچه که در بررسیهای میدانی و مطالعاتی ما و به عنوان بررسیهای علمی صورت گرفت، نشان میداد مردم انتظار دارند پلیس در تراز مردم، فعالیتهای اجتماعی خود را به عرصه ظهور برساند. بر این اساس، ما در سال گذشته تلاش کردیم با استفاده از دادههای اجتماعی و مطالعاتی که مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ما انجام دادند، در این راستا حرکت کنیم. خوشبختانه در سال گذشته، حکمرانی برای پلیس پیشگیری که متأثر از نظرات و پیشنهادات مراکز علمی، دانشگاهی و افراد متفکر و خبره بود، به تدوین یک سند راهبردی منجر شد.
وی ادامه داد: در این سند، نحوه ارتباط پلیس با مردم، چگونگی مشارکتهای پلیس با نهادهای اجتماعی و حاکمیتی، و چگونگی ارتقاء سطح توانمندی و حرفهای بودن پلیس برای معرفی خود به جامعه اسلامی تعریف شد. خوشبختانه راهبردها و اولویتهای ما در حقیقت تمرکز بر رضایتمندی مردم است و تلاش کردیم در سال گذشته با متمرکز شدن و معطوف بودن به این مأموریتها، رضایتمندی مردم را در بحث جرائم اجتماعی بهدست آوریم.
رئیس پلیس پیشگیری فراجا خاطرنشان کرد: در این زمینه به توفیقات نسبی خوبی دست یافتیم و بهویژه در ساختار درونسازمانی، موفقیتهای قابل توجهی حاصل شد؛ بهگونهای که پلیس پیشگیری به عنوان یک پلیس حکمرانی در کشور شناخته شد. این سند به تصویب سلسلهمراتب رسید و در مباحث برونسازمانی نیز، چگونگی تحقق منظومه فکری پلیس که نشأتگرفته از تفکرات مردم است، به مرحله اجرا درآمد و خوشبختانه در این بخش نیز توفیقات خوبی حاصل شد و تعاملات سازندهای شکل گرفت.
وی گفت: دستاوردهایی که داشتید الان به اطلاع مردم رسیده و اینکه در همین هفته نیروی انتظامی، مهمترین برنامههایی که در راستای این موارد دارید را برای بینندگان تشریح میکنم. امر پیشگیری، یک امر جهانی و پذیرفتهشده است و امروز اجماع جهانی بر این باور است که توسعه و پیشرفت کشورها و جوامع، مستلزم نگاه پیشگیرانه در حوزه آسیبهای اجتماعی است. برخلاف گذشته که با جرائم اجتماعی بهصورت سلبی و فیزیکی برخورد میشد، نگاه جهانی امروز بر این اساس است که با رویکرد پیشگیرانه، آسیبهای اجتماعی و جرائم عمومی شناسایی شوند و با ایجاد راهکارهای بازدارندگی، از بروز جرم جلوگیری شود تا سختی کار عزیزان ما در پلیس آگاهی و کارآگاهان به حداقل برسد.
وی افزود: آنچه که سردار قنبری، اشاره کردند مبنی بر افزایش کشف و کاهش جرائم در سال گذشته، در واقع متاثر از همین دیدگاههای پیشگیرانه است. اتفاقاً این دو معاونت ( پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی ) به نوعی لازم و ملزوم یکدیگرند. هرچقدر ما در امر پیشگیری سرمایهگذاری و تلاش کنیم، در حوزه اقدام، عمل، برخورد و مقابله هزینههای کمتری خواهیم داشت.
سردار مویدی ادامه داد: امروز فراجا نه تنها در پلیس پیشگیری که به عنوان دبیرخانه و درگاه اصلی پیشگیری در میان سایر دستگاهها شناخته میشود، بلکه در تمامی حوزههای فراجا نیز امر پیشگیری بهعنوان محور فعالیتها تعریف شده است. در پلیس راهنمایی و رانندگی، بخش اعظم اقدامات ماهیت پیشگیرانه دارد؛ در پلیس فتا نیز بخش عمده فعالیتها در حوزه پیشگیری از جرائم سایبری است؛ در پلیس اطلاعات و امنیت، فعالیتها معطوف به پیشگیری است؛ و حتی در پلیس آگاهی نیز امروز بخش مهمی از اقدامات، پیشگیرانه است.
وی افزود: وقتی امروز در بحثهایی مانند قفل خودرو، ترمز خودرو، یا قفل درب منازل و مجتمعهای تجاری صحبت میکنیم، عزیزان ما در آگاهی با حضور در صحنه، ایرادات و اشکالات را به مردم گوشزد میکنند و آموزشهای لازم را ارائه میدهند. این همان حرکت بلندمدت پیشگیرانهای است که در مسیر تحقق آن گام برمیداریم. هدف ما این است که با استفاده از مجموعه ظرفیتها و ابزارهایی که فراجا در اختیار دارد و متغیرهایی که در این مؤلفهها اثرگذار هستند، بتوانیم مشارکت مردمی را افزایش دهیم.
رئیس پلیس پیشگیری فراجا تصریح کرد: هر فعالیتی که پلیس انجام میدهد، در ادامه آن رضایتمندی مردم نیز سنجیده میشود. امروز بنده و همکارانم به همراه سرداران در مرکز 197 حضور داشتیم و پاسخگوی مطالبات مردم بودیم. برخی تماسگیرندگان به ما میگفتند مثلاً در تماس با 110 این ایرادات وجود دارد، یا از نقاط قوت و محاسن کار پلیس سخن میگفتند. مردم در خصوص نحوه رسیدگی به پروندهها، پیشنهاد، انتقاد و تشکر خود را مطرح میکردند. این ارتباط مستقیم، سرمایهای ارزشمند برای پلیس است.
وی افزود: خوشبختانه پلیس امروز با توفیقاتی که حاصل شده، در بسیاری از حوزهها شاهد کاهش جرائم است، هرچند ما معتقدیم هنوز در تراز مطلوب مردم و ایران اسلامی نیستیم. پلیس باید با تربیت درست، آموزش صحیح و تجهیز شدن به فناوریهای نوین و مدرن، بتواند به مطالبات و خواستههای مردم پاسخ دهد.
سردار مویدی تأکید کرد: دادههایی که از ارتباطات مردمی بهصورت فناورانه و هوشمندانه دریافت میشود، تجزیه و تحلیل شده و در دستور کار برنامههای سالیانه پلیس قرار میگیرد. امروز بخش اعظم ارتباط ما با مردم از طریق سامانههای هوشمند برقرار است و این نشان میدهد که پلیس در مسیر تحول فناورانه و هوشمندسازی ارتباطات اجتماعی گام برداشته است. هدف ما این است که پلیس به نقطهای برسد که رضایتمندی مردم بهصورت واقعی و ملموس محقق شود و آن نقطه، همان نقطه مطلوب نظام و ملت ایران خواهد بود.
سردار مویدی در تشریح رویکرد جدید پلیس در حوزه خدمات انتظامی گفت: امروز در سطح جامعه، پلیس تلاش دارد با تجهیز یگانهای خود به امکانات و فناوریهای نوین، خدمات را برای مردم آسانتر و سریعتر ارائه کند. هدف ما این است که پلیس نهتنها تأمینکننده امنیت باشد، بلکه به عنوان یک تسهیلکننده در ارائه خدمات نیز ایفای نقش کند؛ چراکه رضایتمندی مردم از خدمات انتظامی، خود عامل تقویت احساس امنیت در جامعه است.
وی افزود: امسال نزدیک به 11 نوع خدمت پرکاربرد که مردم بیشترین نیاز را به آن داشتند، از طریق سامانهها و اپلیکیشنهای هوشمند از جمله «پلیس من» در دسترس قرار گرفته است. در این شیوه، مردم میتوانند بدون مراجعه حضوری به یگانهای انتظامی، درخواستهای خود را ثبت کنند و پلیس نیز بهصورت برخط و فوری پاسخگو باشد.
وی تصریح کرد: با این تحول، دیگر نیازی به مراجعه حضوری یا طی مسافت تا مراکز پلیس نیست؛ چراکه پلیس با استفاده از تجهیزات مدرن و هوشمند، خدمات خود را به درون خانوادهها آورده و مستقیماً در خانهها خدمترسانی میکند.
سردار مویدی با اشاره به توسعه خدمات انتظامی در کلانتریها و پاسگاهها گفت: همانگونه که در مراکز «پلیس +10» صدها خدمت در حال ارائه است، تلاش کردهایم سطح خدمترسانی در یگانهای انتظامی نیز به حداکثر برسد تا مردم در کمترین زمان و با بیشترین رضایت، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
در حال تکمیل...