چرا دوکاتی «۱۰۹۸S» جاودانه شد؟
اقتصاد ایران: دوکاتی که همواره معروف به فراری دنیای پرهیجان موتورسیکلت است، به لطف طراحی اسپرت، بدنه سبکوزن، نسبت قدرت به وزن عالی و از همه مهمتر قلب تپنده پرتوان با تکنولوژی منحصربهفرد توانسته به جایگاه ویژهای در دنیای موتورسیکلت دست پیدا کند.
مدل ۱۰۹۸ S که بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی روی خط تولید دوکاتی حضور داشت، بسیار هیجانانگیز و جذاب است. این مدل با نامهای گوناگونی شناخته میشود که نسخه اسپرتتر از آن یعنی S مورد بررسی ما در این مطلب است.
طراحی شگفتانگیز به سبک دوکاتی
دوکاتی ۱۰۹۸ S از نظر طراحی گویی با دو مدل ۸۴۸ و ۹۹۸ ادغام شده است. چراکه چهره جلو این اسپرتبایک مشابه ۸۴۸ و استایل فرمت بدنه تلفیقی از هر دو مدل ۸۴۸ و ۹۹۸ است. بر این اساس با نگاهی به پروفیل ۱۰۹۸ S شاهد پوزه کاملا منحنی، فلاپ یکپارچه اسپرت با ورودیهای هوا درون آن، باک حجیم و فلاپهای ماهیچهای عقب هستیم که با دو اگزوز زیر فلاپ عقب و اگزوزهای دوتایی که زیر چراغ عقب طراحی شدهاند، چاشنی اسپرت و هیجان را دوچندان میکند.
از سوی دیگر در نمای جلو شاهد طراحی چراغهای کشیده باریک هستیم که لامپهای هالوژنی درون آن و ورودیهای هوا زیر چراغها، نمای جسورانهای به دوکاتی ۱۰۹۸ S بخشیده است.
چراغ عقب با حالت مثلثشکل و اگزوزهای دوتایی زیر آن کاملا اسپرت و تهاجمی است. همچنین این مدل از اسپرتبایک دوکاتی توسط جیاندرئا فابرو طراحی شده است. رنگ بدنه دوکاتی ۱۰۹۸ S شامل قرمز، قرمز دیمن، طلایی مسابقهای، قرمز-مشکی و سفید-مشکی بوده که بسیار جذاب و زیباست.
ناگفته نماند که این موتورسیکلت در نسخه (R Bayliss Limited) تنها برای مسابقات در نظر گرفته شده که هیچگاه به جادهها نیامد. اما هدف طراحی و تولید دوکاتی از ۱۰۹۸ S تعادل میان یک اسپرتبایک جادهای و یک اسپرتبایک مسابقهای است که عملکرد های-پرفورمنسی آن را در خیابان بهنمایش بگذارد.
راحتی و ارگونومی عالی
دوکاتی ۱۰۹۸ S دارای فاصله محوری ۱۴۳۰ میلیمتری است که از ارتفاع صندلی ۸۲۰ میلیمتری برخوردار است. این ارتفاع در کنار زاویه قرارگیری فرمان نسبت بهراکب ۲۴.۵ درجهای بوده که با توجه به ارتفاع صندلی ۸۲۰ میلیمتری، سطح راحتی و ارگونومی بالایی را برای راکب به ارمغان میآورد.
در حقیقت از آنجا که ۱۰۹۸ S یک اسپرتبایک بهحساب میآید، چنین ارتفاع صندلی با چنین زاویه فرمانی ایدهآل بهنظر میرسد. جالب است بدانید که این مدل دارای کلاستر ۵ اینچی تمامدیجیتال TFT است که تمام اطلاعات حرکتی، سرعت، دور موتور، آمپر دمای آب، دمای روغن گیربکس، چراغچک، میزان سوخت موجود در باک، نمایش تعویض دنده و سایر علائم هشداری را در اختیار راکب میگذارد. استفاده از کلاستر دیجیتالی در زمان طراحی این اسپرتبایک یک اِلِمان مدرن و بهروز بهحساب میآمد.
سبکسازی همیشگی دوکاتی
سازه شاسی و بدنه دوکاتی ۱۰۹۸ S اصطلاحا نردبانی بوده که فریم شاسی آن بهلطف سازههای X تایپ با متریال فولاد سبکوزن بهینهسازیشده نوع ALS۴۵۰، وزن مجموع شاسی را کاهش و استحکام آن را چند برابر افزایش داده است.
در حقیقت این نوع طراحی و بهرهگیری از چنین متریالی، سبب شده است هم کاهش وزن چشمگیری را تجربه کرده باشد و هم در مقابل در زمان برخورد با سطح زمین میزان مقاومت شاسی ارتقا یابد.
بر این اساس و با در نظر گرفتن نصب سیستم ترمز ABS مجموع وزن خالص با احتساب باک ۱۵.۵ لیتری بنزین و بدون احتساب وزن راکب ۱۷۱ کیلوگرم است. چنین وزنی برای این اسپرتبایک جسور ایتالیایی فوقالعاده است.
مهندسی ایتالیایی خلاصهشده در قلب تپنده
آنچه قلب تپنده دوکاتی ۱۰۹۸ S را تشکیل میدهد یک موتور ۲ سیلندر یا L تویین ۹۰ درجهای به حجم ۱۰۹۹سیسی است. بر این اساس ساختار بدنه سیلندر یا بلوک سیلندر تمامآلومینیوم و سرسیلندر آن نیز از آلومینیوم است.
بهلطف پارامترهای فنی مهم مانند طراحی چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر (در مجموع ۸ سوپاپ)، سیستم desmodromic (دارای اسبکهای منحصربهفرد و فاقد فنر که به کمک یک اهرم مکانیکی، عمل باز و بسته شدن سوپاپها را کنترل میکند)، قطر سیلندر ۱۰۴ میلیمتری و کورس پیستون ۶۴.۷ میلیمتری، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها، طراحی محفظه احتراق بهینهسازیشده و نسبت تراکم ۱۲.۵ به یک، سیستم پاشش سوخت انژکتوری دارای دو سوزن انژکتور روی دریچههای گاز و مجموعا ۴ سوزن انژکتور و دارای سیستم جرقهزنی هوشمند است.
بر این اساس حداکثر میتواند ۱۶۰ اسببخار قدرت را در ۹۷۵۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۲۳ نیوتونمتر گشتاور را در ۸ هزار آرپیام بهارمغان آورد. نکته بسیار مهم اینکه دوکاتی ۱۰۹۸ S باتوجه به استفاده از بنزین دارای اکتان ۹۲ میتواند تا ۱۶۵ اسببخار قدرت را در دور ۱۰ هزار آرپیام فراهم کند.
ناگفته نماند که سیستم اگزوز خودرو دارای فولاد سبکوزن بوده که وزن را کاهش داده و در مقابل راندمان موتور را افزایش میدهد. از سوی دیگر گیربکس ۶ سرعته دندهثابت با ضرایب کوتاه بهکمک زنجیر X تایپ فولاد سبکوزن قدرت را به چرخ عقب منتقل میکند.
همچنین برای نخستینبار بود که دوکاتی از سیستم تسریع تعویض دنده مکاهیدرولیکی بهره گرفته تا شتاب این اسپرتبایک را بهخوبی تسریع بخشد. بر این اساس تنها ۳.۲ ثانیه زمان نیاز است که دوکاتی ۱۰۹۸ S از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن به ۲۷۵ کیلومتر برساعت میرسد.
سیستم تعلیق و کیفیت سواری
سیستم تعلیق در ۱۰۹۸ S در محور عقب دارای دامپر (کمکفنر) هیدروپنوماتیکی است که از ساختار مونوشوک برخوردار است. این کمکفنر حداکثر تا ۱۲۷ میلیمتر قابلیت تنظیم داشته و در محور جلو دارای دو دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم تا ۱۲۷ میلیمتر است. ناگفته نماند که کیت سیستم تعلیق سفارشی کمپانی Öhlins است که کیفیت سواری را بسیار بهبود میبخشد.
همچنین تایر ۷۰/۱۲۰ پیرلی در جلو و ۵۵/۱۹۰ در عقب بسیار در کیفیت سواری تاثیرگذار بوده است. از نظر سیستم ترمز نیز دارای دو دیسک خنکشونده سوراخدار به قطر ۳۳۰ میلیمتر سفارشی برمبو با کالیپر چهارپیستونه و سیستم ترمز عقب تکدیسک خنکشونده سوراخدار به قطر ۲۴۵ میلیمتری با کالیپر دو پیستونه است. بر این اساس با ساختار ABS ترمز ضدقفل در حفظ پایداری این اسپرتبایک بسیار اثرگذار بوده است.
ارزش اسطوره دوکاتی
دوکاتی ۱۰۹۸ S این روزها با کارکرد ۶ هزار کیلومتر در بازار اتحادیهاروپا ۲۱ هزار و ۵۵۰ یورو ارزش دارد.