انتقاد از مشکلات زیر ساختی و ناکارآمدی گمرک+فیلم
اقتصاد ایران: یک نماینده مجلس تاکید کرد، دستگاههای آشکارساز در مبادی خروجی کشور در گمرکات، یا ناکارامدند، یا تشخیص نمیدهند.
وی به طور مشخص به وضعیت گمرکات «سرو» و «بازرگان» در ارومیه اشاره کرد و وضعیت نبود تجهیزات را در این مبادی نیز نگرانکننده خواند.
ذاکر در بخش دیگری از سخنان خود، به منابع درآمدی و صولی از پایانهها اشاره کرد و این پرسش را مطرح نمود که درآمدهای قانونی این بخش از درامدها در کجا هزینه میشود آیا این منابع وصولی صرف توسعه زیرساختها در گمرکات میشود؟
وی اظهار داشت: «2 درصد اختصاصی پایانهها برابر قانون کجا رفته؟ چند هزار میلیارد تومان هر سال کجا میرود؟».
نماینده ارومیه با زیر سؤال بردن نحوه تخصیص این منابع، خواستار شفافسازی در این زمینه شد.
سوال جدی که در اینجا وجود دارد این است که «آیا این درآمدها صرف تجهیز زیرساختهای مورد نیاز در مرزها از جمله خرید ایکس ری ها و آشکارسازهای کارامد میشود؟»
توقف واردات ایکس ری با توجیه حمایت از تولید داخل
به گزارش تسنیم، بررسیها نشان میدهد آخرین بار در دهه 1390 ایکس ری های خارجی fast scanوارد کشور شدند که با توجه به قوانین مرتبط به حمایت از تولید داخل این فرایند متوقف شد. تا کنون چالشی از تجربه منفی و ناکارآمدی اشکارسازهای FAST SCAN گزارش نشده است،به طوری که با پایان یافتن زمان گارانتی این تجهیزاتریال گمرک ایران پیگیری جدی برای واردات قطعات مورد نیاز این دستگاهها را از کشورچین در دستور کار قرار داد.
از دستگاههای ایکس ری به عنوان کمک ارزیابی برای گمرک استفاده میشود، بنابراین به نظر میرسد مالکیت و بهره برداری از این دستگاهها باید با گمرک باشد.
وضعیت شرکتهای داخلی در ساخت ایکس ری
لازم به ذکر است با شرکتهای داخلی نیز قراردهای مختلف برای ساخت ایکس ری منعقد شده است. مثلا با شرکت سپند در سال 1395 قرار داد 5 دستگاه منعقد شد. با شرکت خصوصی دیگر در سال 1398 و 1399 قرارداد دو دستگاه اشکار ساز با مهلت ساخت 10 ماهه منعقد گردید. از حدود دو سال قبل نیز قراردادهای تازه گمرک ایران با شرکتهای داخلی به صورت BOO درخصوص تامین آشکارساز منعقد شده است.
در این مدل قراردادی، سرمایهگذار (بخش خصوصی) یک پروژه (مثلاً آشکارساز) را با هزینه خودش میسازد.
پس از ساخت، مالکیت پروژه به خود سرمایهگذار تعلق دارد (برخلاف BOT که مالکیت در نهایت به دولت منتقل میشود).
در گزارشهای بعدی به صورت مشخص وضعیت تجهیز گمرکات به ایکس ری داخلی و خارجی و ضعفهای مربوطه را بررسی خواهیم کرد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه