بازگشت «ساندرو» به ایران
اقتصاد ایران: عصر خودرو- به تازگی، نام شرکت هوراند خودرو دیزل به فهرست واردکنندگان خودرو در ایران افزوده شده است. این شرکت، که سابقهای طولانی در حوزه خودروهای دیزل و سنگین دارد، اکنون قصد ورود به بازار خودروهای سواری را با تمرکز بر برند رومانیایی داچیا (Dacia) پیگیری میکند. داچیا، زیرمجموعه گروه رنو، با تمرکز بر خودروهای اقتصادی، ایمن و کارآمد، گزینهای جذاب برای بازار ایران محسوب میشود. هوراند خودرو دیزل به سمت واردات سه مدل کلیدی داچیا حرکت کرده است: اسپرینگ برقی، ساندرو و جوگر.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، واردات محصولات داچیا توسط هوراند، فرصتی برای تنوعبخشی به بازار ایران است، جایی که خودروهای اقتصادی با استانداردهای اروپایی، ایمنی بالا و مصرف سوخت پایین، تقاضای رو به رشدی دارند. این خودروها با استانداردهای اروپایی (مانند Euro NCAP) وارد میشوند و مجهز به سیستمهای کمکراننده پیشرفته مانند ترمز اضطراری خودکار (AEB)، هشدار خروج از خط (LKA)، تشخیص علائم راهنمایی (TSR) و کروز کنترل تطبیقی هستند. مصرف سوخت پایین آنها (مانند کمتر از 5 لیتر در 100 کیلومتر برای مدلهای بنزینی) و امکانات ایمنی قابل توجه، آنها را به گزینهای ایدهآل برای خانوادههای ایرانی تبدیل میکند.
نامی آشنا برای بازار خودرو ایران
داچیا، نماد خودروهای اقتصادی و مقاوم، در سال 1966 در رومانی تاسیس شد و نامش از منطقه تاریخی داسیا (Dacia) گرفته شده است. این برند در دوران کمونیستی رومانی، عمدتاً مدلهای سادهای مانند رنو8 و رنو12 را تحت لیسانس تولید میکرد. پس از سقوط کمونیسم در 1989، داچیا با مشکلات مالی روبرو شد و در 1999 توسط گروه رنو فرانسه خریداری گردید. رنو، داچیا را به عنوان برندی برای بازارهای نوظهور و اروپا بازسازی کرد و تمرکز آن را بر خودروهای ارزان، بادوام، با کیفیت بالا و بدون تجملات غیرضروری قرار داد. داچیا روی سگمنت B و C تمرکز دارد و مدلهایی مانند Logan (سدان اقتصادی)، Sandero (هاچبک شهری)، Duster (کراساوور) و Jogger (MPV خانوادگی) را تولید میکند. این برند بر پلتفرم مشترک CMF-B رنو بنا شده و بیش از 90 درصد قطعات را از منابع اروپایی تامین میکند که ایمنی و کارایی را تضمین میکند.در اروپا، داچیا یکی از موفقترین برندها است. در سال 2024، با فروش 676,340 دستگاه (رشد 2.7 درصدی نسبت به 2023)، سهم بازار 4.1 درصدی را کسب کرد و Sandero پرفروشترین خودرو اروپا شد (309,392 دستگاه، رشد 14.5 درصدی). Duster نیز از 2018 بهترین کراس اوور برای مشتریان است. داچیا با تمرکز بر خودروهای الکتریکی مقرونبهصرفه (مانند Spring) و هیبریدی به سمت برقی سازی محصولات حرکت کرده و 23.5 درصد فروشش در نیمه اول 2025 الکتریکی/هیبریدی بوده است. در جهان، بیش از 9 میلیون دستگاه خودرو فروخته و در بازارهایی مانند آمریکای لاتین (به عنوان Renault Sandero) و آفریقا حضور دارد.در ایران، داچیا سابقهای طولانی دارد. پس از همکاری رنو با ایرانخودرو و پارسخودرو، مدل Logan به عنوان "تندر 90" وارد شد و میلیونها دستگاه فروخته شد. ساندرو و داستر نیز در بازار عرضه شد و به دلیل دوام، مصرف پایین و فضای جادار، محبوبیت بالایی کسب کردند. تندر 90 با پیشرانه 1.6 لیتری، بیش از 1 میلیون دستگاه در ایران مونتاژ شد و نماد خودرو اقتصادی بود. با خروج رنو در 2020 به دلیل تحریمها، واردات متوقف شد، اما اخیراً با دور جدید واردات، داچیا بازگشته است. جالب اینکه، داچیا اسپرینگ مدتی پیش مورد توجه دو خودروساز بزرگ ایرانی (ایرانخودرو و سایپا) قرار گرفت؛ آنها قصد داشتند بر پایه Spring، نخستین کراساوور بومی مشترک را تولید کنند. این پروژه، که در 2021 اعلام شد، بر الکتریکیسازی تمرکز داشت اما به دلیل تحریمها و مشکلات فنی، متوقف شد. با این حال، آمار فروش جهانی Spring (بیش از 140,000 دستگاه تا 2023) نشاندهنده پتانسیل آن در ایران است، جایی که تقاضا برای خودروهای برقی ارزان می تواند رو به رشد باشد.
داچیا اسپرینگ برقی (Dacia Spring Electric): ؛ خودرو برقی شهری
داچیا اسپرینگ، ارزانترین خودروی الکتریکی اروپا، گزینهای ایدهآل برای شهرهای شلوغ ایران است. این مدل کوچک (طول 3.73 متر) با وزن کمتر از 1 تن، بر پایه پلتفرم CMF-B ساخته شده و رنج حرکتی WLTP آن 225 کیلومتر (140 مایل) است ( معادل تقریبی 362 کیلومتر در شرایط ایدهآل شهری. باتری 27.4 کیلوواتساعتی (ظرفیت قابل استفاده 25 کیلوواتساعت) آن با شارژر AC 7کیلوواتی در 4.5 ساعت پر میشود و نسخه Extreme از شارژ DC 30 کیلوواتی پشتیبانی میکند (10-80% در 45 دقیقه). نمایشگر 10 اینچی لمسی، با Apple CarPlay و Android Auto، ناوبری و اتصال هوشمند را فراهم میکند. موتور الکتریکی 65 اسببخاری (نسخه Extreme) شتاب 0-100 را در 13.7 ثانیه ثبت میکند. مصرف انرژی پایین (14.6 کیلوواتساعت در 100 کیلومتر) و امکان V2L برای تامین برق لوازم خانگی (تا 3.5 کیلووات) آن را منحصربهفرد میکند. در فیسلیفت 2024، طراحی Yشکل چراغها و داشبورد بازطراحیشده و جذابیت بصری را افزایش داده است. فضای داخلی جادار (4 صندلی) و صندوق 308 لیتری، برای خانوادههای کوچک مناسب است.در جهان، اسپرینگ از 2021 تاکنون بیش از 140,000 دستگاه فروخته و در 2024، با قیمت حدود 18,000 یورو، پرفروشترین EV ارزان اروپا شد. هوراند خودرو قصد عرضه نسخه ELECTRIC65 را دارد، که با امکانات ایمنی مانند Lane Keep Assist (LKA) و Traffic Sign Recognition (TSR)، سطح ثابل ثبولی از امنیت را نشان میدهد.
بازگشت ساندرو به ایران
نسل سوم ساندرو (2020)، بر پایه CMF-B، هاچبک جمعوجوری با طول 4.08 متر است که در ایران نیز نامی شناختهشده و محبوب دارد. پیشرانه 1 لیتری سهسیلندر توربو (TCe90) حدود 90 اسببخار قدرت تولید میکند و گشتاور 160 نیوتنمتری آن، شتاب 0-100 را در 12.2 ثانیه به ثبت می رساند. گیربکس این خودرو نیز 6 سرعته دستی یا CVTاست. نمایشگر 8 اینچی لمسی، با Media Display و اتصال هوشمند، تجربه کاربری مدرنی را نسبت به آخرین ساندرو مونتاژی حاضر در بازار ایران ارائه میدهد. سیستمهای ایمنی LKA (حرکت بین خطوط)، TSR (تابلوخوان)، کروز کنترل تطبیقی و AEB، ایمنی 2 ستاره Euro NCAP را به سطح قابل قبولی میرساند. مصرف سوخت ترکیبی 5.2 لیتر در 100 کیلومتر آن را به یکیاز کم مصرف ترین و اقتصادی ترین گزینه های بازار ایران بدل می کند. ساندرو در ایران سابقهای طولانی دارد؛ نسل اول (2008) با برند رنو وارد شد و با دوام، فضای جادار (صندوق 328 لیتری) و هزینه نگهداری پایین، بیش از 200,000 دستگاه فروخت. تندر 90 (Logan) و ساندرو، نماد همکاری رنو-خودروسازان ایرانی بودند و علیرغم خروج رنو در 2020، محبوبیتشان باقی ماند و هنوز هم گزینه های ارزشمندی در بازار دست دوم به حساب می آیند. نسل جدید، با طراحی مدرنتر (چراغهای Yشکل) و آپشنهایی مانند سنسور پارک و دوربین عقب، برای بازار ایران ایدهآل است. در اروپا، ساندرو در 2024 با 309,392 فروش، پرفروشترین خودرو شد و سهم 14.5 درصدی رشد داشت.برای بازار ایران، ساندرو با قیمت رقابتی، مصرف پایین و امکانات ایمنی، گزینهای عالی برای جوانان و خانوادههای متوسط است. هوراند با عرضه این مدل، میتواند خلأ هاچبکهای اقتصادی را با خودرویی خوشنام پر کند، جایی که ساندرو قبلاً با برند رنو، استاندارد کیفیت را تعریف کرده بود.
JOGGER؛ خودرو هفت نفره
جوگر (2021)، ترکیبی از استیشن و MPV، با طول 4.55 متر و ظرفیت 7 سرنشین، برای خانوادههای پرجمعیت طراحی شده. نسخه بنزینی با پیشرانه 1 لیتری توربو 110 اسببخاری (TCe110)، شتاب 10.8 ثانیه و مصرف 5.9 لیتر/100 کیلومتر دارد. نسخه هیبریدی (Hybrid 140) با 140 اسببخار (1.6 لیتری + موتور الکتریکی)، مصرف سوخت 5.9لیتر در 100کیلومتر و رانندگی الکتریکی شهری ارائه میدهد. فضای بار تا 1800 لیتر (با صندلیهای تاشو/قابلحذف) و 707 لیتر با 5 صندلی، انعطافپذیری بالایی دارد. سیستمهای ایمنی شامل AEB با قابلیت تشخیص دوچرخهسوار، LKA، ESP و است .جوگر در اروپا، با فروش 50,000 دستگاه در 2024، خودرو محبوبی برای خانوادهها به حساب می آید.
زیرساخت خدمات پس از فروش خودروهای داچیا
خدمات پس از فروش داچیا توسط شرکت تاو تجارت راه ابریشم ارائه میشود. این شرکت، سه مدل بنزینی و یک مدل برقی را پوشش میدهد و با 8 نمایندگی در تهران و مراکز استانها (مانند اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز، کرمانشاه و ارومیه)، خدمات تعمیر، تامین قطعات و گارانتی را عرضه میکند.