ایران میتواند روی کمک چین و روسیه حساب باز کند؟
اقتصاد ایران: گذشت زمان مشخص خواهد کرد که چین و روسیه در عمل چه خواهند کرد. مهم است که مقامات ایران در حسابی که ممکن است روی این دو کشور کرده باشند، محتاط باشند.
کوروش احمدی در روزنامه شرق نوشت: بعد از انجام اسنپبک، یک سؤال مهم این است که آیا چین و روسیه میتوانند کمک مؤثری به ایران برای کاهش اثرات بازگشت قطعنامهها بکنند یا خیر.
در سه زمینه در تئوری امکان چنین کمکی وجود دارد
۱- اجرانشدن شش قطعنامه اعاده شده
۲- ایجاد مانع و اخلال در کار کمیته تحریم ۱۷۳۸ و پنل کارشناسی ۱۹۲۹
۳- جلوگیری از انجام اقدامات جدید از سوی شورای امنیت علیه ایران.
توضیحاتی در این سه مورد به شرح زیر قابل ذکر است:
۱- چین و روسیه در نامهای که به همراه ایران در ۲۸ اوت به رئیس شورای امنیت نوشتند، ضمن تأکید بر اینکه سه کشور اروپایی در موقعیتی نیستند که بتوانند مکانیسم ماشه را فعال کنند، تصریح کردند که اگر با وجود اشکالات حقوقی شکلی و محتوایی چنین اقدامی انجام شود، نتیجه آن «نمیتواند تعهدات قانونی بینالمللی برای اعضای سازمان ملل ایجاد کند».
معنی این عبارت این است که در صورت بازگشت قطعنامهها، چین، روسیه و ایران خود را ملزم به اجرای آنها نخواهند دانست. چین و روسیه در سخنرانیهایشان در دو نشست شورای امنیت درمورد دو پیشنویس قطعنامه راجع به ادامه لغو تحریمها و تمدید سررسید قطعنامه ۲۲۳۱ اگرچه همچنان اقدام سه کشور اروپایی را به لحاظ حقوقی رد کردند، اما در مورد ایجاد نشدن تعهدات حقوقی در صورت برگشت شش قطعنامه سخنی نگفتند، پس در عمل باید دید که آیا این کشورها به مفاد نامه ۲۸ اوت عمل خواهند کرد یا خیر.
در عمل باید دید که آیا آنها از جمله در حوزه تسلیحات متعارف، موشکی و هستهای با ایران همکاری خواهند کرد یا خیر. البته آنها همیشه ملاحظه تحریمهای یکجانبه آمریکا و اروپا را نیز داشتهاند.
۲- چین و روسیه درباره ایجاد مانع و اخلال در کار کمیته تحریم و پنل کارشناسی بهراحتی میتوانند اقدام کنند. کمیته تحریم ایران که به واسطه قطعنامه ۱۷۳۷ ایجاد شده، با بازگشت قطعنامهها دوباره موجودیت پیدا خواهد کرد. کمیتههای تحریم مطابق ماده ۲۹ منشور ارگانهای فرعی شورای امنیتاند و تا زمانی که تحریمها برقرارند، این کمیتهها نیز برقرارند و نیاز به تمدید سالانه آنها نیست، پس چین و روسیه از نظر ایجاد و تداوم کار کمیته ۱۷۳۷ قادر به کاری نخواهند بود.
اما از آنجا که تصمیمات در کمیتههای تحریم باید با اتفاق آرا اتخاذ شود، هر عضو این کمیتهها، اعم از دائمی و غیردائمی، در عمل میتواند تصمیمات را بلوکه کند. در اینجا چین و روسیه میتوانند مشکل ایجاد کنند و در اولین قدم تعیین رئیس کمیته را دشوار و زمانبر کنند. این دو کشور همچنین میتوانند در انجام وظایف کمیته که عمدتا شامل نظارت بر اجرای تحریمها، افزودن یا کاستن از شمار نهادها و اشخاص روی فهرست تحریم، صدور بیانیه و گزارش و تصویب معافیتها از تحریم مانع ایجاد کنند.
مثال کره شمالی بسیار گویاست. روسیه و چین که بعد از آزمایش هستهای کره شمالی در ۲۰۰۶، با غرب در شورای امنیت و کمیته تحریم ۱۷۱۸ همکاری و مجموعا ۱۰ قطعنامه علیه کره تصویب کرده بودند، از ۲۰۱۷ همکاری با غرب را متوقف کردند و از آن پس مانع تصویب قطعنامه جدیدی علیه کره شدند. آنها فعالیت کمیته تحریم ۱۷۱۸ را نیز با مشکلات جدی مواجه کردند.
اقدام دیگری که چین و روسیه میتوانند انجام دهند، وتوی تشکیل پنل کارشناسی است که برای نظارت بر تحریمهای ایران خواهد بود. این پنل که در ۱۹۲۹ ایجاد شده، برخلاف کمیته تحریم باید هرساله تمدید شود. چین و روسیه میتوانند با توسل به وتو مانع تشکیل آن شوند. درباره کره شمالی، روسیه در ۲۰۲۴ با توسل به وتو و چین با رأی ممتنع مانع تمدید مأموریت پنل کارشناسی شدند.
۳- اقدامات دیگری که روسیه و چین میتوانند در حمایت از ایران انجام دهند، بستگی به تحولات بعدی دارد. بهعنوان مثال اگر ایران اقدام به خروج از انپیتی کند، چین و روسیه در صورت تمایل میتوانند مانع بسیاری از اقداماتی شوند که حتما در دستور کار کشورهای غربی قرار خواهد گرفت. بعد از خروج کره شمالی از انپیتی در ۲۰۰۳ چین و روسیه مانع محکومیت و نامعتبر شمردن اقدام کره از سوی شورای امنیت و اعمال تحریمهایی در این زمینه شدند. اما همانطور که اشاره شد، بعد از آزمایش هستهای کره شمالی در ۲۰۰۶، چین و روسیه تا ۲۰۱۷ علیه کره در شورای امنیت با غرب همکاری کردند.
با این حال باید توجه داشت که نحوه برخورد چین و روسیه با مسائل کره شمالی تاکنون تفاوت بسیاری با نحوه برخورد آن دو کشور با مسائل ایران داشته است. آنها در حالی از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ بهشدت از کره حمایت کردند که از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به همه قطعنامههای غرب علیه ایران رأی مثبت دادند.
باید توجه داشت که ایران و کره شمالی به دلایل متعدد از جمله قرارداشتن ایران در منطقه حساس خاورمیانه، وجود مسئله اسرائیل، اولویت چین و روسیه برای همکاری با شش کشور خلیج فارس، حساسیت بسیار زیاد ایران برای غرب، تفاوت در نوع سیاست خارجی ایران و کره شمالی، تصور جهانی از تفاوت اهداف برنامه هستهای ایران و کره شمالی و… با هم متفاوتاند و سیاست چین و روسیه درمورد دو کشور میتواند به همان نسبت متفاوت باشد.
گذشت زمان مشخص خواهد کرد که چین و روسیه در عمل چه خواهند کرد. مهم است که مقامات ایران در حسابی که ممکن است روی این دو کشور کرده باشند، محتاط باشند.