درخشش فرستاپن در جهنم سبز
اقتصاد ایران: مکس فرستاپن، قهرمان فرمول یک در مسیر چالشبرانگیز نوردشلایف نوربرگرینگ بار دیگر با سرعتی چشمگیر همه رقبایش را پشت سر گذاشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مکس فرستاپن، راننده نامآشنای هلندی و قهرمان چهار دوره فرمول یک که به خاطر اختصاص تقریباً تمام وقت و انرژیاش به ورزشهای موتوری شناخته شده است، استراحت دو هفتهای میان مسابقات فرمول یک را فرصتی برای مسابقه ندادن نمیداند. این آخر هفته، او در سری مسابقات طولانیمدت نوربرگرینگ لانگاستراکِن سری آلمان که در پیست افسانهای نوردشلایف برگزار میشود، به میدان رفت.
درخشش فرستاپن در جهنم سبز
نوردشلایف یکی از شناختهشدهترین و در عین حال خطرناکترین پیستهای جهان است. این مسیر 24.3 کیلومتری که شامل 170 پیچ و تغییرات ارتفاعی پیوسته است، به «جهنم سبز» مشهور است. نوردشلایف همواره چالشی بزرگ برای رانندگان به شمار میرود و مکس فرستاپن همواره علاقه خاصی به آن داشته است.
در ماه می سال جاری، فرستاپن برای نخستین بار در این پیست تست داد و با نام مستعار «فرانتس هرمان» ثبتنام کرد تا توجهات را به حداقل برساند. هر چند مسابقات او کاملاً مخفی نبود، بلکه برگزارکنندگان میخواستند هیاهوی رسانهای را کاهش دهند. مکس در آن زمان پشت فرمان فراری 296 GT3 قرار داشت و ادعا کرد توانسته دوری سریعتر از رکورد رسمی GT3 (7:49.5) را ثبت کند، اگرچه نتایج رسمی مسابقات منتشر نشد. فرستاپن اعلام کرده بود که آرزو دارد روزی در مسابقات 24 ساعته نوربرگرینگ، یکی از معتبرترین و دشوارترین رقابتهای 24 ساعته جهان شرکت کند اما با وجود چهار عنوان قهرمانی فرمول یک او هنوز واجد شرایط رسمی شرکت در مسابقات نوردشلایف نبود. برای دریافت مجوز، فرستاپن ابتدا باید زیر نظر مربی در پیست رانندگی میکرد و در یک مسابقه سطح پایه CUP3 با پورشه کیمن 300 اسب بخاری شرکت میکرد. پس از کسب مدارک لازم، او راهی سری مسابقات NLS شد و در همان فراری 296 GT3، با کریستوفر لولام، همتیمی جوان بریتانیایی همکاری کرد.
فرستاپن در لیگ خود
مکس در تعیین خط سوم شد اما به دلیل برخورد با ترافیک نتوانست نهایت توانایی خود را به نمایش بگذارد. با این حال، در شروع مسابقه چهار ساعته فرستاپن فوراً پیشتاز شد و فاصلهاش را با رقبایش افزایش داد. پس از تنها دو دور، او 4.9 ثانیه جلوتر بود و تا پایان دور چهارم این اختلاف به 10.8 ثانیه رسید. دور پنجم او با زمان 7:51.514 ثبت شد، سریعتر از هر زمان تعیین خط دیگر در این فصل NLS و تنها دو ثانیه کندتر از رکورد رسمی دور قهرمانی که توسط کریستین کروگنس با BMW M4 GT3 در نوامبر 2022 ثبت شده بود. پس از نخستین توقف، فرستاپن بیش از 20 ثانیه جلوتر بود و تا دور هفتم به پیتاستاپ رفت. او پشت فرمان ماند و با دورهای سریعتر از رقبا، اختلافش را حفظ کرد. تا دور پانزدهم،که آخرین دور حضور مکس در مسابقه بود، او بیش از یک دقیقه با سایر رانندگان فاصله داشت و مثل کسی رانندگی میکرد که سالهاست در این پیست مسابقه میدهد.
پس از توقف دوم، فرمان به کریستوفر لولام، راننده جوان و همتیمی مکس سپرده شد. هرچند سرعت لولام به پای فرستاپن نمیرسید اما او بهترین دور 8:03.540 را ثبت کرد که حدود 12 ثانیه کندتر از بهترین دور مکس بود. با این حال، تیم شماره 31 توانست پیروزی را حفظ کند و دور نهم سری NLS را با موفقیت به پایان برساند. مقام دوم این مسابقه به تیم جان ماردنبورو، راننده پیشین مسابقات شبیهسازی و شخصیت فیلم «گرن توریسمو 2023»، اختصاص یافت.
آینده فرستاپن و چالش 24 ساعته نوربرگرینگ
بر اساس گزارش RTL، مکس فرستاپن تصمیم گرفته است سال آینده در مسابقه 24 ساعته نوربرگرینگ شرکت کند؛ این رقابت در 16 و 17 می برگزار خواهد شد، درست بین گرندپریهای فرمول یک میامی و کانادا. با وجود اینکه فرستاپن یکی از محبوبترین چهرههای مسابقات است اما مسابقات 24 ساعته چالشی کاملاً متفاوت هستند که در آنها همکاری تیمی و قابلیت اطمینان خودرو نقش بسیار مهمی دارند؛ بنابراین این رقابت به هیچوجه برای مکس آسان نخواهد بود. در حال حاضر، تمرکز فرستاپن باید به مسابقات فرمول یک بازگردد. گرندپری سنگاپور فرصت حیاتی برای اوست تا در رقابت قهرمانی باقی بماند. این پیست به مکلارنها سازگار است اما اگر ردبول بتواند شرایط را برای سبقت فرستاپن از نوریس و پیاستری فراهم کند، مکس میتواند امتیازهای مهمی به دست آورد. در این صورت، هنوز همه چیز برای صدرنشینی ردبول از دست نرفته است و نبرد برای قهرمانی به اوج خود خواهد رسید.
انتهای پیام/