غول وارداتیها در برابر محبوبترین شاسی بلند دست دوم بازار
اقتصاد ایران: عصر خودرو- بازار خودروهای وارداتی در ایران همواره یکی از پررونقترین و رقابتیترین بخشهای صنعت خودرو بوده است. در این میان، ورود نیسان پتفایندر نسل پنجم توسط شرکت نامی خودرو بهعنوان یک کراساوور لوکس و قدرتمند، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خودرو با ویژگیهای مدرن، امکانات رفاهی پیشرفته و مشخصات فنی قابلتوجه، قصد دارد تا با رقبای سرسختی مانند تویوتا پرادو نسل چهارم (اتاق J150) که بیش از یک دهه در بازار ایران حضور داشته و قیمتی در حدود 10 میلیارد تومان دارد، رقابت کند.
مشخصات فنی
نیسان پتفایندر نسل پنجم از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری مجهز به فناوری پیشرفته Variable Compression Turbo (VCT) بهره میبرد. این فناوری به موتور امکان میدهد تا نسبت تراکم را بین 8:1 (برای حداکثر عملکرد) و 14:1 (برای مصرف سوخت بهینه) تنظیم کند. این موتور 252 اسببخار قدرت در 5600 دور در دقیقه و 376 نیوتنمتر گشتاور در 4400 دور در دقیقه تولید میکند. گیربکس 9 سرعته اتوماتیک ساخت ZF آلمان و سیستم چهارچرخ محرک (4WD) با 6 حالت رانندگی (اتوماتیک، اقتصادی، اسپرت، شن، گل و لای/کارترد، و برف) عملکردی روان و انعطافپذیر در شرایط مختلف رانندگی ارائه میدهد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 9.9 لیتر در 100 کیلومتر است که با توجه به وزن 2131 کیلوگرمی و ابعاد بزرگ آن، رقم قابلقبولی محسوب میشود.
در مقابل، تویوتا پرادو نسل چهارم از یک موتور 6 سیلندر 4 لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند که 271 اسببخار قدرت و 381 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور با گیربکس 5 سرعته اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل با قفل مرکزی همراه است. پرادو با شتاب صفر تا صد 9 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، عملکردی قدرتمند ارائه میدهد، اما مصرف سوخت ترکیبی 13 لیتر در 100 کیلومتر آن، بهویژه در مقایسه با پتفایندر، نشاندهنده کارایی پایینتر است. وزن 2435 کیلوگرمی پرادو نیز آن را سنگینتر از پتفایندر میکند که میتواند بر چابکی خودرو تأثیر بگذارد.
از نظر فنی، پتفایندر با موتور کوچکتر اما مجهز به فناوری توربو، عملکردی نزدیک به پرادو ارائه میدهد و در عین حال مصرف سوخت بهتری دارد. گیربکس 9 سرعته ZF در مقایسه با گیربکس 5 سرعته پرادو، تعویض دندههای نرمتر و سریعتری را فراهم میکند. همچنین، سیستم AWD پتفایندر با حالتهای رانندگی متنوع، انعطافپذیری بیشتری در مسیرهای آفرود و شهری ارائه میدهد.
طراحی و ابعاد
نیسان پتفایندر با طول 5130 میلیمتر، عرض 1981 میلیمتر و ارتفاع 1767 میلیمتر، ظاهری عضلانی و مدرن دارد. فاصله محوری 2900 میلیمتری آن فضای داخلی جاداری برای هر سه ردیف صندلی فراهم میکند. طراحی سینمایی (Theater-Style) صندلیها، دید وسیعی برای سرنشینان ردیفهای عقب ایجاد کرده و ظرفیت صندوق عقب 549 لیتری (قابل افزایش با خواباندن صندلیها) و فضای مخفی 34 لیتری، آن را به گزینهای ایدهآل برای خانوادهها و سفرهای طولانی تبدیل میکند. فاصله کف خودرو از زمین (183 میلیمتر) نیز برای مسیرهای ناهموار مناسب است.
تویوتا پرادو نسل چهارم با طول 4930 میلیمتر، عرض 1885 میلیمتر و ارتفاع 1890 میلیمتر، کمی جمعوجورتر از پتفایندر است. فاصله محوری 2790 میلیمتری آن فضای داخلی کمتری نسبت به پتفایندر ارائه میدهد، اما همچنان برای یک شاسیبلند خانوادگی مناسب است. وزن سنگینتر پرادو (2435 کیلوگرم) و فاصله کف کمتر از زمین (در مقایسه با پتفایندر) ممکن است در مسیرهای آفرود چالشبرانگیزتر باشد. طراحی پرادو با وجود جذابیت کلاسیک، در مقایسه با ظاهر مدرن و تهاجمی پتفایندر، کمی قدیمی به نظر میرسد.
امکانات رفاهی
پتفایندر با امکانات رفاهی پیشرفته، استانداردهای جدیدی را در بازار ایران تعریف میکند. صندلیهای چرمی ناپا با تنظیم برقی 10 جهته برای راننده، سیستم تهویه صندلیها، سانروف پانوراما، نمایشگرهای دوگانه 12.3 اینچی با سیستم Nissan Connect 2.0، سیستم صوتی با 7 بلندگو، دوربین 360 درجه و امکانات هوشمند مانند استارت از راه دور و درب صندوق عقب برقی، تجربهای لوکس و مدرن ارائه میدهد. طراحی داخلی پتفایندر با قابلیت تبدیل به تخت دو نفره و دسترسی آسان به ردیف سوم، برای سفرهای خانوادگی و کمپینگ ایدهآل است.
پرادو نسل چهارم نیز امکانات قابلتوجهی مانند سیستم صوتی JBL با 17 اسپیکر، کروز کنترل هوشمند، صندلی برقی راننده با مموری، سیستم تهویه دوگانه و دوربینهای عقب و جانبی ارائه میدهد. با این حال، برخی از این امکانات (مانند کرال کنترل و تعلیق KDSS) تنها در تیپهای آفرود VXL موجود هستند و به دلیل واردات غیرشرکتی، ممکن است در همه مدلها یافت نشوند. نمایشگر 7 اینچی پرادو در مقایسه با نمایشگرهای 12.3 اینچی پتفایندر، قدیمیتر به نظر میرسد و امکانات هوشمند آن مانند ورود بدون کلید و استارت دکمهای در برابر فناوریهای پیشرفته پتفایندر، کمی سادهتر هستند.
ایمنی
نیسان پتفایندر با مجموعهای کامل از فناوریهای ایمنی، از جمله کیسههای هوای متعدد (شامل زانوی راننده)، سیستمهای ABS، EBD، BAS، هشدار خوابآلودگی راننده، هشدار انحراف از خطوط، ترمز اضطراری عقب و نمایش 360 درجه اطراف خودرو، استانداردهای بالایی را ارائه میدهد. این سیستمها بهویژه در سرعتهای پایین و هنگام پارک، ایمنی را به حداکثر میرسانند.پرادو نیز با 7 کیسه هوا، سیستمهای ترمز ABS، EBD و BA، کروز کنترل هوشمند، کنترل پایداری و کشش، و ویژگیهایی مانند تعلیق KDSS و کرال کنترل (در تیپ آفرود) ایمنی قابلتوجهی ارائه میدهد. با این حال، فناوریهای ایمنی پتفایندر بهروزتر و جامعتر هستند و در مقایسه با پرادو، که برخی امکانات آن به تیپهای خاص محدود است، برتری نسبی دارد.
قیمت و رقابت
با توجه به قیمت احتمالی 5 تا 6 میلیارد تومانی پتفایندر و قیمت حدود 10 میلیارد تومانی پرادو در بازار دستدوم، پتفایندر گزینهای مقرونبهصرفهتر با امکانات مدرنتر ارائه میدهد. این خودرو میتواند با طراحی بهروز، فناوریهای پیشرفته و مصرف سوخت بهینه، بخشی از بازار پرادو را به خود اختصاص دهد، بهویژه برای خریدارانی که به دنبال یک شاسیبلند خانوادگی لوکس و مدرن هستند.