با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان،« تویوتا کمری» بخریم؟
اقتصاد ایران: نام تویوتا در بازارهای جهانی و کشورمان، شنونده را به یاد ویژگی هایی از جمله: کیفیت، دوام بسیار بالا و استهلاک پایین میاندازد. کمری، خوشنامترین محصول این خودروساز ژاپنی است که چهار نسل از آن در بازار کشورمان حضور دارد.
نسل هفتم این خودرو موسوم به XV۵۰ که جزو یکی از پرفروشترین نسلهای کمری به حساب میآید، از فوریه ۲۰۱۲ تا آگوست ۲۰۱۷ میلادی روی خط تولید این خودروساز ژاپنی قرار داشت. این خودرو همچنان جزو باکیفیتترین سدانهای چهارسیلندر موجود در کشور شناخته میشود. در ادامه با ما همراه باشید .
نگاهی به طراحی جذاب و اسپرت کمری
مجله خودرو و مجله حملونقل ایالاتمتحده، نسل ششم کمری (موسوم به XV۴۰ ) را یکی از محبوبترین و پرفروشترین نسلهای کمری معرفی کردهاند. فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی بود که نسل هفتم این سدان محبوب سامورایی (موسوم به XV۵۰ ) روی خط تولید قرار گرفت و راهی بازار شد.
جالب است بدانید که کمری نسل هفتم یا همان XV۵۰ پس از ۳۲ سال تولید، با آمار تولید و فروش ۱۶ میلیون دستگاهی در بیش از ۸۰ کشور توانست در کلاس سدانهای میان سایز یا سگمنت D ، نام خود را در فهرست پرفروشترین خودروهای جهان جای دهد. از آنجا که این روزها خرید یک خودرو مطمئن، ایمن، باکیفیت و با استهلاک پایین در اولویت مشتریان بازار خودرو قرار دارد، در ادامه این خودرو را زیر ذرهبین قرار داده و بررسی میکنیم.
این خودرو از نظر طراحی نسبت به نسل قبلی خود یعنی XV۴۰ بهروزتر است. همچنین در نمای جانبی این سدان باکیفیت سامورایی، شاهد استفاده از خط تیز افقی روی بدنه هستیم.
مجموعهای از سطوح تخت، کاپوت نسبتا کشیده، ستون C کشیده و ضخیم، پشت کوتاه و رینگهای ۱۷ اینچی، کاراکتر اسپرتتری به این سدان خانوادگی بخشیده است. در نمای جلو، شاهد چراغهای کشیده، جلوپنجره باریک افقی، طراحی لوگوی تویوتا در جلوترین بخش دماغه، خطوط تیز روی کاپوت و ورودیهای هوای درون سپر هستیم که این موارد، چهره جوان پسند و جذابی به کمری نسل ششم میبخشند.
در نمای عقب، چراغهای C شکل (مشابه چنگال خرچنگ) با حجم پردازی نسبتا خاص، نمای زیبایی به وجود آورده است. همچنین نصب اسپویلر روی در صندوق عقب و اگزوزهای گرد در طرفین سپر، حس و حال اسپرت و هیجان بیشتر به کمری داده است.
باتوجه به اینکه در حالحاضر حدود ۱۱ سال از عمر این خودرو میگذرد، اما کیفیت رنگ آن یک سر و گردن نسبت به رقبای کرهای خود و چند سر و گردن از چینیهای صفرکیلومتر بازار داخلی، بالاتر است.
کابینی با طراحی بهروز و امکانات رفاهی مناسب
پس از نشستن پشت فرمان تویوتا کمری XV۵۰ مدل ۲۰۱۴ شاهد سبک طراحی لوکستر و مدرنتر نسبت به نسل قبلی این خودرو، یعنی XV۴۰ هستیم. تریم دو رنگ، استفاده از چرم باکیفیت و دکوراتیو چوب و کروم سبب شده تا حس و حال لوکستری به فضای داخلی کمری XV۵۰ مدل ۲۰۱۴ اضافه شود. کلیت طراحی داشبورد مینیمال و نسبتا حجیم است.
از طرفی طراحی نمایشگر ۶.۱ اینچی لمسی برای مولتی مدیا و نمایشگر ۳.۲ اینچی کلاستر و تنظیمات الکترونیکی پنل سیستم تهویه مطبوع، حس مدرن بودن را در کابین این خودرو ایجاد میکند.
طراحی دریچههای افقی مستطیل شکل دریچههای سیستم تهویه مطبوع در طرفین و بخش میانی، هارمونی خوبی در کابین ایجاد کرده است. از سوی دیگر طراحی غربیلک فرمان سه شاخه به همراه دسته دنده اسپرت و طراحیهای نسل جدید صندلیهای ارگونومی راننده و سرنشین جلو، رانندگی با این خودرو را اسپرت و هیجانانگیز جلوه میدهد.
ناگفته نماند که طراحی سقف نسبتا بزرگ سانروف و ستون A کشیده سبب شده تا فضای کابین دلنشینتر شود. همچنین به لطف فاصله محوری ۲۷۷۵ میلیمتری، طول ۴۸۶۵ میلیمتری، عرض ۱۸۲۰ میلیمتری و قامت ۱۴۷۰ میلیمتری، فضای راحت و جاداری در اختیار سرنشینان این خودرو قرار دارد.
نکته بسیار مهم درباره تویوتا کمری XV۵۰ نسل هفتم مدل ۲۰۱۴ این است که کیفیت ساخت بسیار بالا، مونتاژ دقیق و کیفیت مناسب متریال، سبب شده تا پس از گذشت ۱۱ سال از عمر خودرو، همچنان شاهد یک کابین باکیفیت و آرام باشیم. این مساله نهتنها جایگاه این سامورایی محبوب را ارتقا میدهد، بلکه چند سر و گردن بالاتر از بیشتر چینیهای صفرکیلومتر بازار است.
از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی تویوتا کمری XV۵۰ نسل هفتم مدل ۲۰۱۴ میتوان به: ۱۰ ایربگ، کروز کنترل، سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی دارای کنترلهای الکترونیکی مانند: ABS، EBD، BA، VSC و کنترل کشش، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت خودرو در سراشیبی، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو، تعبیه دکمههای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، سانروف برقی، دماسنج هوشمند، سیستم هشدار باز بودن کمربند ایمنی، تنظیم غربیلک فرمان در چهار جهت، صندلی راننده و سرنشین جلو دارای تنظیمات برقی، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، آینه میانی الکتروکرومیک، دارای ۴ سنسور پارک، سیستم ورود بدون کلید (کیلس) و استارت دکمهای اشاره کرد. از سوی دیگر، تویوتا کمری XV۵۰ نسل هفتم مدل ۲۰۱۴ میلادی از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی هیچ چیز کم نداشته و در سال ساختش، جزو یکی از گزینههای کاملا جدید و به روز به حساب میآمده است.
قلب تپنده بادوام!
آنچه که تویوتا کمری XV۵۰ مدل ۲۰۱۴ را نسبت همکلاسهای خود برتری میبخشد، قلب تپنده پرتوان، اما بسیار بادوام و باکیفیت آن است. زیر کاپوت کشیده این نسل از کمری، یک موتور ۴سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ به حجم ۲.۵ لیتری اتمسفریک جای دارد.
این موتور با نام ۲AR-FE شناخته میشود که دارای ساختار فنی چهارسیلندر خطی و طراحی چهارسوپاپ به ازای هر سیلندر است. اساس کاری موتور ۲AR-FE بر سیکل اتکینسون استوار است.
این موتور دارای حجم ۲۴۹۴سیسی، قطر سیلندر ۹۰ میلیمتری، کورس پیستون ۹۸ میلیمتری، مکانیزم دو میل سوپاپرو DOHC، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها VVT-i، نسبت تراکم ۱۰.۴ به یک، سیستم سوخترسانی چند نقطهای منحصربهفرد تویوتا EFI، سرسیلندر و بلوک(بدنه) سیلندر آلومینیومی و سیستم هوشمند مدیریت جرقهزنی شمعهای موتور است.
ویژگیهای فوق سبب شده تا موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری اتمسفریک کمری XV۵۰ نسل هفتم مدل ۲۰۱۴ میلادی توان و گشتاور بالایی را فراهم آورد. حداکثر توان خروجی این پیشرانه به ۱۷۸ اسببخار در دور ۶ هزار آرپیام(دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۲۳۳ نیوتونمتر در دور ۴۱۰۰آرپیام میرسد. نکته مهم درباره موتور ۲AR-FE تویوتا این است که تنها باید روغن موتور مورد تایید کمپانی صاحبنام ژاپنی برای آن استفاده شود.
لازم به ذکر است که تکنولوژی بالانسر ، اویل پمپ (پمپ روغن) و اویل ماژول (خنک کننده روغن موتور) این خودرو مشابه موتور ۲.۴ لیتری هیوندای (موسوم به تتا۲ ) است. البته جالب است بدانید که این پیشرانه هیچ ضعف فنی (مشابه تتا۲ ) ندارد. روغن موتور پیشرانه ۲AR-FE نیز بایستی هر ۵ هزار کیلومتر به همراه فیلتر روغن موتور و فیلتر هوا تعویض شود تا استهلاک پیشرانه به کمترین سطح برسد.
همچنین یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ-ترونیک در این خودرو استفاده شده است که به لطف ساختار مدرن قطعات مکانیکی و پروگرامینگ جدید TCU یا واحد پردازشگر گیربکس، تعویض دندههای این خودرو بسیار نرم و باکیفیت انجام میشود.
از آنجا که حدود ۱۱ سال از عمر مفید این سدان باکیفیت ژاپنی میگذرد، به منظور حفظ کیفیت رانندگی و استهلاک پایین در سیستم انتقال قدرت، بهتر است که هر ۱۰۰ هزار کیلومتر صافی روغن گیربکس و روغن گیربکس آن تعویض شود.
این امر سبب میشود تا کیفیت گیربکس کمری XV۵۰ مدل ۲۰۱۴ میلادی بهخوبی حفظ شود. باتوجه به رعایت اصول صحیح نگهداری خودرو، میتوان گفت موتور ۲AR-FE حداکثر تا ۷۰۰ هزار کیلومتر و گیربکس ۶ سرعته آن حداکثر تا ۳۰۰ هزار کیلومتر، باکیفیت، کم استهلاک و بادوام خواهند بود.
بررسی کیفیت سواری و عملکرد هندلینگ
میتوان گفت پرچمدار سدانهای تویوتا، خودرو کمری است. در نسل هفتم این خودرو (موسوم به XV۵۰ ) از سیستم تعلیق مک فرسون با طبقهای دوبل و سیبکهای الاستیکی بهره گرفته شده است.
همچنین در محور عقب از سیستم مولتیلینک(چند اتصالی) استفاده شده تا سواری بسیار باکیفیتی فراهم شود. ناگفته نماند که سایز تایرهای ۵۵/۲۱۵ در کنار رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی سبب شده تا کیفیت سواری این خودرو بهخوبی حفظ شود.
از نظر هندلینگ نیز با توزیع وزن، مرکز ثقل نسبتا پایین و طراحی سیستم فرمان مکانیکی-الکتریکی، این خودرو عملکرد خوبی در کلاس خود به نمایش میگذارد.
ناگفته نماند که تویوتا کمری XV۵۰ نسل هفتم در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایالاتمتحده IIHS تست و بررسی شده است و جایگاه TOP SAFETY PICK را تصاحب کرده است و میتوان این خودرو را بهعنوان یک سدان ایمن معرفی کرد.
آیا کمری XV۵۰ ارزش خرید دارد؟
تویوتا کمری XV۵۰ نسل هفتم برای آن دسته از افرادی که به دنبال خرید یک خودرو خانوادگی باکیفیت، ایمن، با دوام و با استهلاک بسیار پایین (باتوجه به کیفیت بنزین موجود در کشور) هستند، گزینه بسیار مناسب و معقولی است.
همچنین قطعات این سدان سامورایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین شده و نمایندگی برای تعمیرات تخصصی آن نیز در کشور وجود دارد. بر این اساس این روزها کمری XV۵۰ مدل ۲۰۱۴ با شاسی سالم، بدنه بدون رنگ و با کارکرد ۱۲۰ هزار کیلومتر ، در بازه قیمتی ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قرار دارد.