اخذ مالیات از دانه درشتها با تبصره ماده ۱۰۰
اقتصاد ایران: نماینده خمین در مجلس تصریح کرد: شفافسازی و عدالت در مالیاتستانی از مهمترین نتایج استفاده از روندهای هوشمند مانند سازوکار تبصره ماده ۱۰۰ برای دریافت مالیات است.
مشاغل و اصناف بخش بزرگی از مودیان را شامل میشود و 26 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل میدهمد. به همین دلیل، نیاز است با استفاده از روشهای دقیق به مالیاتستانی از این بخش اقدام شود.
تبصره ماده 100 به عنوان سازوکاری هوشمند برای دریافت مالیات از مشاغل و اصناف مدنظر قرار گرفته است. پرداخت مالیات ذیل این تبصره، نیاز به مراجعه حضوری مودیان به ادارات امور مالیاتی را کاهش داده است.
از سوی دیگر، دریافت مالیات ذیل تبصره ماده 100، مواجهه کارشناسان مالیاتی و مودی را به حداقل رسانده است. زیرا کارها به صورت خودکار در سامانه انجام میشود و نیازی به رسیدگی مأموران مالیاتی به اظهارنامهها و پروندهها نیست.
مؤدی پس از مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، میتواند فرم مالیات مقطوع خود را مشاهده و در صورت قبول آن، فرآیند پرداخت و تسویه را طی کند و از تمامی مزایای این تبصره بهرهمند شود. به این ترتیب، پرداخت مالیات در یک بستر الکترونیک و هوشمند صورت میگیرد.
نظرات محمد بیات، نماینده خمین در مجلس را در خصوص مزیتهای هوشمندسازی روند دریافت مالیات از مشاغل و اصناف ذیل تبصره ماده 100 جویا شدیم که در ادامه میخوانید.
بیات با اشاره به این موضوع که هوشمندسازی روند دریافت مالیات از مشاغل و اصناف باعث میشود که زمینه برای تمیز دادن مودیان قانونمند از کسانی که قصد فرار مالیاتی دارند، مشخص شود، تصریح کرد: استفاده از روندهای نوین و منضبط برای دریافت مالیات از مشاغل و اصناف زمینهای برای مقابله با فرار مالیاتی به وجود میآورد. به این ترتیب، زمینه برای افزایش وصول درآمدهای مالیاتی دولت به وجود میآید.
وی ادامه داد: شفافسازی و عدالت در مالیاتستانی از مهمترین نتایج استفاده از روندهای هوشمند مانند سازوکار تبصره ماده 100 برای دریافت مالیات است. به این ترتیب، میزان درآمد افراد در قالب سامانهها و سیستمها مشخص میشود و زمینه برای اخذ مالیات از دانهدرشتها فراهم میشود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دریافت مالیات ذیل تبصره ماده 100 علاوه بر اینکه به نفع حاکمیت است، برای مودیان نیز نفع دارد. وقتی همه چیز شفاف باشد، محل هزینهکرد مالیاتها و میزان مالیات دریافتی از هر فرد نیز مشخص میشود. این روندها نفع مودیان قانونمند را که همواره به پرداخت به موقع مالیات اقدام میکنند، تأمین میکند.
بیات گفت: از آنجائیکه در سازوکارهای نوین مالیاتستانی مانند تبصره ماده 100 نیازی به مأموران مالیاتی متعدد برای رسیدگی به اظهارنامهها و پروندهها نیست، هزینههای مالیاتستانی در کشور کاهش پیدا میکند. این صرفهجویی میتواند در قالب تخفیف مالیاتی به مودیان بازگشت داده شود.
وی ادامه داد: در نظر گرفتن تمامی تخفیفات مالیاتی برای کسانی که ذیل تبصره ماده 100 اقدام به پرداخت مالیات میکنند، مثبت ارزیابی میشود. زیرا این اقدام انگیزه مودیان را برای پرداخت مالیات افزایش میدهد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از سامانه و سیستمها زمینهای برای صرفهجویی در وقت، انرژی و هزینهها ایجاد میکند. به این ترتیب، با استفاده از تکنولوژیهای نوین در راستای دریافت مالیات حقه و منضبط از همگان گام برداشته میشود.
بیات گفت: ایجاد امکان پرداخت مالیات به صورت اقساطی ذیل تبصره ماده 100 یک اقدام مناسب در حمایت از مودیان به شمار میرود. در شرایطی که کسب و کارها شرایط خوبی ندارند، کمک به آنها توسط حاکمیت ضرورت دارد.
وی ادامه داد: انضباط بخشی به روندهای دریافت مالیات از مشاغل و اصناف ذیل تبصره ماده 100 به افزایش اعتماد مودیان به روندهای مالیاتی کشور منجر میشود و اعتماد آنان را نسبت به نظام مالیاتی کشور افزایش میدهد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وقتی کارها ذیل تبصره ماده 100 به صورت هوشمند انجام میشود، دیگر نیازی به ارائه اظهارنامه توسط مودیان نیست. این کار به صورت خودکار توسط سامانه انجام میشود.
بیات گفت: در سازوکارهای قدیمی دریافت مالیات از مشاغل و اصناف، نیاز بود که مودیان دفاتر مالیاتی را برای سالیان طولانی نگه دارند تا در مواقع لزوم مورد رسیدگی قرار بگیرند. در سازوکارهای جدید و هوشمند مالیاتستانی مانند تبصره ماده 100، اطلاعات به صورت سیستمی ذخیره میشود و نیازی به نگهداری دستی آنها نیست.
وی ادامه داد: ارائه اظهارنامه مالیاتی تخصص خاصی میطلبد. همه مودیان در این زمینه مهارت ندارند. صدور خودکار اظهارنامه توسط سامانه ذیل تبصره ماده 100 میتواند به کاهش دغدغه مودیان در این زمینه کمک کند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه