توجه ویژه به بیمه موتورسیکلت بانوان

اقتصاد ایران: درحالی که بحث موتورسواری بانوان این روزها به‌یکی از موضوعات داغ اجتماعی تبدیل شده، یک پرسش مهم در سایه این جنجال‌ها مغفول مانده است؛ تکلیف بیمه موتورسیکلت زنان چه می‌شود؟

محمد نوری‌زاده، کارشناس حوزه بیمه خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» با تاکید بر این‌که قانون بیمه شخص‌ثالث هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نشده است، توضیح داد: «طبق قانون، هر وسیله‌نقلیه موتوری باید بیمه شود و جنسیت مالک یا راننده در این میان مطرح نیست. اما مشکل از آن‌جا آغاز می‌شود که زنان امکان دریافت گواهینامه موتور ندارند و همین مانع باعث می‌شود ادارات راهور و دفاتر تعویض پلاک نیز برای ثبت مالکیت به‌نام آن‌ها مقاومت کنند.»

او افزود: «در عمل بسیاری از زنان برای بیمه کردن موتورسیکلت خود مجبور هستند از نام پدر، همسر یا برادر استفاده کنند. این وابستگی هنگام بروز حادثه پیامدهای جدی به‌همراه دارد؛ چراکه دریافت خسارت نیازمند مدارک مالک اصلی است و همین روند را پیچیده می‌کند.»

وی گفت: «برآوردها نشان می‌دهد تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد موتورسیکلت‌ها بیمه معتبر دارند؛ آماری نگران‌کننده که در صورت ورود جدی زنان به این حوزه، مشکلات را دوچندان خواهد کرد.»

نوری‌زاده گفت: «زنان با دو مانع روبه‌رو هستند؛ از یک ‌سو ضعف ساختاری بیمه موتورسیکلت و از سوی دیگر محدودیت‌های اداری و اجتماعی برای خودشان.»

او هشدار داد: «وقتی سطح پوشش بیمه پایین است، هر حادثه بار مالی و اجتماعی سنگینی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند. در جامعه‌ای که زنان سهم بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دارند، این خلأ می‌تواند پیامدهای بسیار خطرناکی به‌همراه داشته باشد.»

این کارشناس بیمه با رد نگاه صرفا فرهنگی به موضوع موتورسواری زنان گفت: «خیلی‌ها فکر می‌کنند این مساله فقط یک چالش فرهنگی است. اما اگر از زاویه بیمه نگاه کنیم، روشن می‌شود که در صورت نادیده گرفتن این بُعد، هیچ سازوکاری برای جبران خسارات وجود ندارد. امروز زنان شاغل‌ هستند، رفت‌وآمد مستقل دارند و نقش اقتصادی مهمی در خانواده بازی می‌کنند. حال اگر بیمه‌نامه نداشته باشند، یک حادثه ساده می‌تواند بنیان اقتصادی خانواده را از هم بپاشد.»

او با اشاره به‌تجربه کشورهای دیگر افزود: «در بسیاری از کشورها شرکت‌های بیمه، حق بیمه را براساس سابقه رانندگی و میزان رعایت قوانین تعیین می‌کنند. جالب است بدانید زنان در برخی کشورها به‌دلیل درصد کمتر تصادفات حتی از تخفیف برخوردار می‌شوند. بنابراین اگر بخواهیم حرفه‌ای نگاه کنیم، ملاک باید ریسک باشد، نه جنسیت.»

وی در بخش دیگری از سخنانش سه اقدام فوری را برای بهبود شرایط پیشنهاد داد: «نخست شفاف‌سازی قانونی درباره صدور گواهینامه بانوان؛ دوم انتشار آمار تفکیکی از سوی بیمه مرکزی برای روشن شدن سهم واقعی زنان از بیمه موتورسیکلت و سوم طراحی محصولات بیمه‌ای متنوع برای بانوان، از جمله بیمه‌های کوتاه‌مدت و اقساطی.»

او در ادامه گفت: «در غیر این صورت زنان موتورسوار همچنان در یک منطقه خاکستری باقی خواهند ماند؛ بدون پوشش کامل و با ریسکی بالا. در چنین شرایطی هم خود زنان زیان می‌بینند، هم خانواده‌ها و هم صنعت بیمه که یک بازار بالقوه بزرگ را از دست می‌دهد.»

این کارشناس بیمه در پایان توصیه کرد: «بانوان علاقه‌مند به موتورسواری حتی اگر ناچار باشند وسیله را به نام اعضای خانواده ثبت کنند، باید حتما بیمه شخص‌ثالث معتبر تهیه کنند. همچنین استفاده از بیمه بدنه و رعایت نکات ایمنی مانند کلاه استاندارد می‌تواند تا حد زیادی از آسیب‌های جانی و مالی جلوگیری کند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ