سواره نظام نیسان در ایران
اقتصاد ایران: عصر خودرو- نیسان، یکی از برندهای محبوب ژاپنی در ایران، با سابقه درخشان در ارائه شاسیبلندهای آفرودی مانند پاترول، در سالهای اخیر با سدانهای خود نیز توجه بازار ایران را جلب کرده است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در دور جدید واردات خودرو در سال 1403، شرکت نامی خودرو پیشرو دو سدان جذاب نیسان را به بازار ایران معرفی کرده است: نیسان آلتیما، سدان متوسط لوکس با طراحی شیک و امکانات مدرن، و نیسان سیلفی مکس ادیشن، سدان کامپکت هیبریدی با فناوری e-POWER که کارایی و مصرف سوخت بهینه را در اولویت قرار داده است.
نیسان آلتیما
نیسان آلتیما، به عنوان بزرگترین سدان وارداتی نیسان توسط نامی خودرو، جایگزین معنوی نیسان تیانا محسوب میشود و با قیمتی حدود 4.25 میلیارد تومان، در دسته سدانهای متوسط لوکس قرار میگیرد. این خودرو با طراحی آیرودینامیک، فضای داخلی جادار و عملکرد متعادل، گزینهای مناسب برای افرادی است که به دنبال راحتی در رانندگی شهری و جادهای هستند. آلتیما با رقبایی مانند تویوتا کمری و هیوندای سوناتا رقابت میکند و با ویژگیهای خود، جایگاه ویژهای در بازار ایران به دست آورده است.
مشخصات فنی و عملکرد: آلتیما مجهز به موتور 4 سیلندر خطی بنزینی 2000 سیسی با کد M20/Dual C-VTC است که از فناوری کنترل متغیر سوپاپها بهره میبرد. این موتور 156 اسببخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 197 نیوتنمتر گشتاور در 4400 دور در دقیقه تولید میکند. گیربکس XTRONIC CVT با محرک جلو (FWD)، انتقال قدرت نرم و روانی ارائه میدهد که برای رانندگی در ترافیکهای شهری و سفرهای طولانی مناسب است. وزن خالص 1518 کیلوگرمی و سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و مولتیلینک در عقب، تعادل خوبی بین راحتی و پایداری ایجاد میکند. فرمان برقی (DPEPS) با شعاع گردش 5.7 متر، مانورپذیری مطلوبی در فضاهای تنگ فراهم میآورد. رینگهای 17 اینچی آلومینیومی با تایرهای 215/55R17، به جذابیت ظاهری و عملکرد خودرو کمک میکنند. حجم باک 56 لیتری، برد مناسبی برای سفرهای جادهای ارائه میدهد، هرچند اطلاعات دقیق مصرف سوخت ترکیبی در دسترس نیست، اما انتظار میرود با توجه به وزن سبک و گیربکس CVT، مصرف سوخت بهینهای داشته باشد.
طراحی و ابعاد: آلتیما با طول 4906 میلیمتر، عرض 1850 میلیمتر، ارتفاع 1447 میلیمتر و فاصله محوری 2825 میلیمتر، فضای داخلی جاداری برای 5 سرنشین فراهم میکند. صندوق عقب با ظرفیت 586 لیتر، برای حمل بارهای خانوادگی یا وسایل سفر کافی است. فاصله کف خودرو از زمین (132 میلیمتر) برای مسیرهای شهری مناسب است، اما در جادههای ناهموار ممکن است محدودیتهایی ایجاد کند. طراحی آیرودینامیک با خطوط تیز و مدرن، ظاهری شیک و اسپرت به آلتیما بخشیده که آن را در رده سدانهای لوکس متوسط قرار میدهد. این طراحی، حس وقار و پختگی را منتقل میکند و برای خریداران ایرانی که به دنبال خودرویی با پرستیژ هستند، جذاب است.
ایمنی: آلتیما با مجموعهای از سیستمهای ایمنی، استانداردهای قابلقبولی ارائه میدهد. این خودرو مجهز به کیسههای هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای است که حفاظت کاملی برای سرنشینان فراهم میکند. سیستمهای ترمز شامل ABS با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز پارک برقی (EPB) و سیستم ترمز کمکی (BA/EBA) هستند. کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAC) و پایش فشار باد تایرها (TPMS) با نمایش جداگانه برای هر چرخ، ایمنی را در شرایط مختلف تضمین میکنند. کروز کنترل برای رانندگی راحت در مسافتهای طولانی و سیستم ایموبلایزر و ISOFIX برای امنیت ضدسرقت و نصب صندلی کودک، از دیگر ویژگیهای ایمنی هستند. اگرچه آلتیما فاقد برخی سیستمهای پیشرفتهتر مانند هشدار انحراف از خطوط است، اما برای یک سدان خانوادگی، سطح ایمنی مناسبی دارد.
امکانات رفاهی: کابین آلتیما با تمرکز بر راحتی طراحی شده است. تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، تنظیم دمای مستقل برای سرنشینان جلو و عقب را فراهم میکند. صندلی راننده با تنظیم برقی، راحتی و انعطافپذیری بالایی دارد. نمایشگر لمسی 12.3 اینچی با رابط کاربری مدرن، امکان اتصال بلوتوث و پورتهای USB-C در جلو و عقب را ارائه میدهد. سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، دوربین دنده عقب و فرمان قابل تنظیم در 4 جهت، تجربه رانندگی را بهبود میبخشند. چراغهای روشنایی روز (DAY LIGHT)، مهشکن عقب و شیشههای بالابر برقی، امکانات کاربردی هستند. کنسول وسط عقب، فضای اضافی برای سرنشینان ردیف عقب فراهم میکند، اما فقدان امکاناتی مانند سانروف یا سیستم صوتی پریمیوم، آن را کمی عقبتر از رقبا نگه میدارد.
نیسان سیلفی مکس ادیشن
نیسان سیلفی مکس ادیشن، سدان کامپکت هیبریدی با فناوری e-POWER، یکی از جدیدترین محصولات وارداتی نامی خودرو است که با قیمت تقریبی 2.55 میلیارد تومان، گزینهای اقتصادی و مدرن برای خریداران ایرانی محسوب میشود. این خودرو، که فیسلیفت نسل چهارم سیلفی (2023) است، با طراحی بهروز و پیشرانه هیبریدی، برای رانندگی شهری و کاهش هزینههای سوخت طراحی شده است. سیلفی مکس ادیشن به عنوان نسخه فولآپشن، با امکانات پیشرفته و مصرف سوخت پایین، رقیب سرسختی برای تویوتا کرولا هیبریدی است.
مشخصات فنی و عملکرد: سیلفی مکس ادیشن از سیستم هیبریدی e-POWER بهره میبرد که شامل موتور بنزینی 1.2 لیتری 3 سیلندر 12 سوپاپ و موتور الکتریکی 136 اسببخاری با 300 نیوتنمتر گشتاور است. موتور بنزینی تنها برای شارژ باتری لیتیومیون عمل میکند و موتور الکتریکی، نیروی محرکه را از طریق گیربکس تکسرعته E-CVT به چرخهای جلو منتقل میکند. این سیستم، رانندگی شبیه به خودروهای برقی را بدون نیاز به شارژ خارجی ارائه میدهد. شتاب 0 تا 100 حدود 9.5 ثانیه، حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت 4.1 لیتر در 100 کیلومتر، کارایی بالایی را نشان میدهد. وزن 1480 کیلوگرمی، تعلیق مکفرسون جلو و توییست بیم عقب، و رینگهای 17 اینچی با تایرهای 215/50R17، سواری نرم و چابکی ایجاد میکنند. حجم باک 41 لیتری، برای رانندگی شهری کافی است و برد مناسبی ارائه میدهد.
طراحی و ابعاد: سیلفی با طول 4649 میلیمتر، عرض 1815 میلیمتر، ارتفاع 1445 میلیمتر و فاصله محوری 2712 میلیمتر، فضای داخلی جاداری برای 5 سرنشین دارد. صندوق عقب 560 لیتری، برای سفرهای خانوادگی مناسب است. طراحی فیسلیفت 2023 با جلوپنجره بزرگ مشبک و چراغهای LED کشیده، ظاهری اسپرت و مدرن دارد، هرچند برخی خریداران ایرانی ممکن است جلوپنجره V-شکل کلاسیک نیسان را ترجیح دهند. این طراحی، که برای بازار چین بهینه شده، همچنان جذاب و امروزی است و با سپرهای خوشفرم و خطوط بدنه دینامیک، وقار خاصی به خودرو میبخشد.
ایمنی: سیلفی مکس ادیشن با مجموعهای کامل از سیستمهای ایمنی و کمکراننده، استانداردهای بالایی دارد. این خودرو شامل کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، پایش فشار باد تایرها، رادار خروج از خط، دستیار حفظ خط، هشدار ترمز اضطراری، تشخیص نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و کروز کنترل تطبیقی است. سیستم E-Pedal نیسان، که ترمز احیاکننده را فعال میکند، و رادار هشدار برخورد از جلو، رانندگی ایمن و هوشمند را تضمین میکنند. این سطح از ADAS، سیلفی را در مقایسه با آلتیما پیشرفتهتر میکند.
امکانات رفاهی: کابین سیلفی با تودوزی چرمی، فرمان D-کات و اهرم دنده الکترونیکی، حس لوکس و ارگونومیک دارد. نمایشگر 12.3 اینچی لمسی، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، شارژر وایرلس، تهویه دوکاناله، صندلی برقی راننده، سانروف برقی و آینههای تاشو برقی، امکانات مدرنی هستند. دریچههای تهویه گرد، طراحی شبیه مرسدس بنز را تداعی میکنند و کیفیت متریال کابین، بالاتر از رقبایی مانند تویوتا کرولا است. فضای جادار و صندوق بزرگ، برای خانوادههای ایرانی کاربردی است.