باید از کار فرهنگی «برفانبار» عبور کنیم؛ مخاطبشناسی اولین وظیفه است
اقتصاد ایران: حجت الاسلام قمی گفت: باید مراقب باشیم اثربخشی اقدامات رسانهایمان زیر سایه تعداد لایک و ویو نماند، این که یک محتوا در فضای مجازی چقدر ویو خورده مهم نیست، مهم اثر بخشی آن محصول فرهنگی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در نشستی با فعالان فرهنگی و رسانهای استان البرز، با تأکید بر اهمیت فعالیتهای این حوزه و با اشاره به فرموده رهبر انقلاب، گفت: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند باید فضای مجازی را میدان تاخت و تاز علیه دشمن قرار داد.
حجتالاسلام قمی با اشاره به طبقهبندیهای مختلف مردم ایران، حتی در رفتارشان در فضای مجازی، گفت: گاهی در فضای مجازی با رفتارهایی روبرو میشویم که نشان از عدم مخاطبشناسی دارد. مثلاً چطور میشود محتوایی که زبان و بیانی مطلوب یک جوان دارد؛ همزمان موردپسند یک فرد مسن هم باشد؟ این بدیهی است که باید در نظام تولید محتوای رسانهای خود مخاطبشناسی را جدی بگیریم؛ چنان که جنسیت، قومیت و تحصیلات افراد متفاوت است و طبعاً اقتضای کار رسانهای هرکدام از اینها هم متفاوت است. فعالان رسانه باید بدانند خطاب کار رسانهای خود را کدام قشر قرار دادهاند و کار فرهنگی بدون این ملاحظه خودداری کنند؛ چنان که رهبر انقلاب اینچنین کار فرهنگیِ بدون رعایت چنین ملاحظاتی را کار فرهنگی برفانبار توصیف کردهاند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: مخاطب پیام متناسب میخواهد و این تناسب فقط سنی و صنفی نیست. با شخصی که دچار هیجان یا تردید در اعتقاداتش است، نباید به زبانِ مطلوب فردی که مؤمن به انقلاب اسلامی است سخن گفت. در عین حال هم باید بدانیم باید با همه اقشار حرف بزنیم و باب گفتگو را نبندیم. حتی با جاهل و معاند هم باید با زبان خودش حرف زد و این باب نباید بسته شود.
حجتالاسلام قمی در ادامه سخنان خود، اثربخشی را مهمتر از گزارشات کمّی در فضای مجازی دانست و گفت: باید مراقب باشیم اثربخشی محتواها و اقدامات رسانهایمان زیر سایه تعداد لایک و ویو نماند. اینکه یک محتوا در فضای مجازی چقدر ویو خورده چندان مهم نیست، مهم اثر بخشی آن محصول فرهنگی است. ما باید از اینچنین گزارشات و اقدامات کمّی به سمت اثربخشی واقعی در میدانِ رسانه و شبکههای اجتماعی حرکت کنیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به کثرت قومیتها در استان البرز، این استان را دارای ظرفیت بزرگی دانست که فعالان رسانه میتوانند به فراخور قومیتهای موجود، تولیدات دلچسبتری برای قوم خود بسازند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در عین اینکه دستگاهها و نهادهای مختلف تکالیف جدیای در حمایت از هنرمندان و مجاهدتهای هنری و رسانهای بر عهده دارند، اما هنرمندان و جوانان مکتبی و متعهدِ هنرمند ما نباید معطل دستگاهها بمانند؛ چرا که این رفتار عمدتاً بدون نتیجه میماند و باید به جای انتظار، تلاش و تعامل فعالانه را جایگزین کرد.
حجتالاسلام قمی در پایان ضمن عرض خداقوت به تلاشهای رسانهای و هنری صورت گرفته در استان البرز؛ وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای فرهنگی را حمایت از این رشادتها دانست و در پایان گفت: فعالیتهای شما مؤثر است و ما متوجه ارزش این مجاهدتها و نقشِ خودمان در حمایت و خدمت به شما هستیم. هرچند از اینکه به خاطر محدودیتها و بضاعت کممان قدمهایی که در حمایت برداشته میشود ناچیز است؛ ولی این تکلیف بر دوش ماست و قدردان این مجاهدتها در استان البرز هستیم.
گفتنی است رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سفر یک روزه به استان البرز، در اجلاسیه شهدای مداح استان البرز شرکت کرده و با بانوان مجاهد استان، خطبا و علمای استان، مدیران فرهنگی استان و همچنین فعالان رسانهای استان البرز دیدار و گفتگو کرد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه