مدیر عامل سابق راه‌آهن عراق: خط ریلی شلمچه-بصره تعارضی با توسعه بندر فاو ندارد

اقتصاد ایران: یک کارشناس عراقی اظهار داشت بهترین پاسخ به مانع تراشی‌ها درباره احداث خط ریلی شلمچه – بصره به ویژه ادعای تعارض آن با توسعه بندر فاو و پروژه طریق التنمیه، فعال‌سازی هرچه سریع‌تر این مسیر و بهره‌مندی مردم عراق از منافع آن است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک کارشناس عراقی در نشست هم‌اندیشی اندیشکده‌های ایران و عراق اظهار داشت: بهترین پاسخ به مانع تراشی‌ها درباره احداث خط ریلی شلمچه – بصره به ویژه ادعای تعارض آن با توسعه بندر فاو و پروژه «جاده توسعه» (طریق التنمیه)، فعال‌سازی هرچه سریع‌تر این مسیر و بهره‌مندی مردم عراق از منافع آن است.

بصره , کشور عراق , محمد شیاع السودانی , مسعود پزشکیان ,

تصویر 2- پروژه بندر فاو و جاده توسعه

نشست هم‌اندیشی اندیشکده‌های ایران و عراق که روز سه‌شنبه 18 شهریور 1404 به همت اندیشکده «سحاب» از ایران و اندیشکده «الرواق» از عراق به صورت مجازی با موضوع «نقش زیرساخت‌های ارتباطی در ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی» و محوریت اتصال ریلی ایران و عراق از مسیر ریلی شلمچه-بصره برگزار شد.

بصره , کشور عراق , محمد شیاع السودانی , مسعود پزشکیان ,

تصویر 3- پروژه خط ریلی شلمچه-بصره

در این نشست جمعی از کارشناسان برجسته ایرانی و عراقی از جمله مهندس «یونس الکعبی»، مدیر عامل سابق راه آهن عراق حضور داشتند.

مهندس یونس الکعبی با اشاره به اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی میان ایران و عراق گفت: دولت عراق برای پیشبرد پروژه شلمچه-بصره تاکنون فشارهای سیاسی قابل‌توجهی متحمل شده است. با این حال تملک اراضی در عراق به عنوان گام اولیه برای عملیات عمرانی راه‌اندازی خط ریلی انجام شده است. همچنین اجرای عملیات ریل‌گذاری به عنوان تعهد عراق در این پروژه نیز به یک شرکت اسپانیایی واگذار و بودجه آن نیز تأمین شده است.

بصره , کشور عراق , محمد شیاع السودانی , مسعود پزشکیان ,

تصویر 4- عملیات ریل گذاری

عملیات مین‌روبی نیز به عنوان تعهد طرف ایرانی در این پروژه به‌صورت حرفه‌ای آغاز شده و در حال انجام است.

بصره , کشور عراق , محمد شیاع السودانی , مسعود پزشکیان ,

تصویر 5- عملیات مین‌روبی

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های توسعه بنادر عراق و عدم تعارض آن با اتصال ریلی با ایران از طریق شلمچه-بصره اظهار کرد: انتظار می‌رود تا سال 2029 فاز دوم بندر فاو به بهره‌برداری برسد و بندر ام‌القصر نیز به سطح قابل قبولی ارتقاء یابد. بنابراین تجارت کشورهای دیگر با عراق نیز باید از طریق بندر فاو و سایر بنادر کشور صورت گیرد؛ چراکه این بندر دروازه «جاده توسعه» محسوب می‌شود. در عین حال، مسیرهای حمل‌ونقل عراق با همه کشورها از جمله ایران باز است و در این زمینه مانعی وجود ندارد. با این وجود در صورت استفاده از مسیر شلمچه – بصره برای انتقال بار علاوه بر جابه‌جایی مسافر، در مرحله نخست صرفاً کالاهای تولید ایران باید از این مسیر منتقل شوند و کالاهای سایر کشورها یا کالاهای ترخیص‌شده در بنادر ایرانی نباید از این مسیر وارد عراق شوند.

وی همچنین افزود: بدیهی است پس از آغاز انتقال بار از مسیر شلمچه – بصره و رونق یافتن آن، زمانی که درآمد مالی قابل‌توجهی نصیب عراق شود، نگرانی‌ها برطرف خواهد شد و بستر لازم برای توسعه همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک بیشتر فراهم می‌گردد. در واقع، بهترین پاسخ به مانع تراشی‌ها درباره احداث خط ریلی شلمچه – بصره، فعال‌سازی هرچه سریع‌تر این مسیر و بهره‌مندی مردم عراق از منافع آن است.

اتصال ریلی ایران به عراق از طریق مرز شلمچه-بصره حدود دو دهه است که میان دو کشور در جریان است اما به دلیل وجود موانع فنی و سیاسی به ویژه در طرف عراق مانند مانع‌تراشی با ادعای تعارض آن با توسعه بندر فاو هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

 

مطابق آخرین توافق انجام شده میان مقامات دو کشور، ایران متعهد به مین روبی 16 کیلومتر اول مسیر، احداث پل بازشو 800 متر بر روی شط العرب و طرف عراقی نیز متعهد به احداث خط ریلی 32 کیلومتری شده است. پس از این توافق در 18 شهریور 1402 مقامات دو کشور ضمن کلنگ زنی پروژه توافق کردند که این اتصال طی 18 ماه نهایی شود که اکنون حدود یک سال از آن بازه زمانی گذشته و هنوز تعهدات طرفین نهایی نشده است.

پانوشت

[1] مرکز رواق بغداد للسیاسات العامه

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ