۷ نکته که در مورد پارس نوآ باید بدانید
اقتصاد ایران: عصر خودرو- پارس نوآ نام سدان جدید پارسخودرو است که بر مبنای پلت فرم تندر ۹۰ توسعه یافته و تغییرات بسیاری را به نسبت خودرو پایه داشته است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ادامه با این خودرو که قرار است به زودی به بازار عرضه شود، بیشتر آشنا میشویم.
1- موتور بهروز و کم مصرف
پارس نوآ به یک موتور 4 سیلندر 1587 سیسی 16 سوپاپ به کمک سیستم CVVT، حداکثر توان 111 اسببخار و بیشینه گشتاور 150 نیوتنمتر را توسط گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند. یکی از نکات قوت این موتور وزن پایین آن است که طبق اعلام شرکت تنها 126 کیلوگرم وزن دارد.
خودروسازان معمولا به دو دلیل موتور خودروهای اقتصادی خود را با کمترین تکنولوژی و فناوریهای به روز تولید میکنند. اولین دلیل پایین آوردن هزینهها است تا صرفه اقتصادی برای ادامه تولید خودرو وجود داشته باشد. مسئله دیگر اینکه هزینههای نگهداری و سرویسهای دورهای با هزینهای معقول انجام شود. با این حال این موتور به سیستمهای متعددی مجهز شده تا بتواند حداکثر راندمان مثبت خود را برای استفاده شهری و حتی جادهای در اختیار راننده قرار دهد. به طور مثال سیستم زمانبندی متغیر میل سوپاپ هوا (CVVT) که سبب شده تا آوانس و ریتارد سوپاپهای ورودی بسته به نیاز راننده تنظیم شود. به طور مثال هر موقع راننده نیاز به شتاب بیشتر داشته باشد، این سیستم سوپاپ هوا را زودتر باز میکند تا هوای ورودی به سیلندر زودتر حجم یک سیلندر را پر کند. در مقابل هر موقع راننده قصد استفاده عادی و نرمال دارد، این سیستم کمک میکند تا برای کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی موتور، روند سیکل کاری موتور آهستهتر انجام شود.
یکی دیگر از تفاوتهای این موتور به نسبت پیشرانه K4M، وجود سیستم پمپ روغن متغیر (Variable Oil Pump) است. پمپ روغنهای خودروها در نسلهای گذشته از نوع دبی ثابت بودند یعنی میزان روغن ثابتی در هر شرایط کاری موتور به اجزای پیشرانه تزریق میشد. در موتور ME16 از اویل پمپ دبی متغیر استفاده شده است یعنی بسته به دما موتور، سرعت دوران قطعات و باری که بر روی پیشرانه است، جریان خروجی روغن تغییر میکند. همین ویژگی مثبت سبب استارت بهتر خودرو در هوای سرد و کاهش صدای موتور در دورهای مختلف میشود و در نتیجه مصرف سوخت ترکیبی خودرو کاهش مییابد و انتشار گازهای گلخانهای نظیر دی اکسید کربن کمتر میشود.
2- استاندارد آلایندگی یورو 5
مهندسان شرکت پارس خودرو که تجربه همکاری با شریک تجاری سابق این شرکت یعنی رنو را دارند، توانستهاند با کالیبراسیون دقیق سیستم قوای محرکه و انتقال قدرت این خودرو به حداکثر بازدهی مفید دست پیدا کنند. همچنین این شرکت توانسته با یک سری اصلاحات انجام شده از جمله : تغییر زاویه پاشش سوخت، آوانس و ریتارد سیستم جرقه، استاندارد آلایندگی یورو 5 را دریافت کند که با تغییراتی در سیستم مدیریت موتور توانایی دستیابی به یورو 6 را دارد. از طرفی سعی شده تا عملیات کالیبراسیون به نحوی انجام شود که موتور خودرو در صورت استفاده از سوخت نامناسب، با عیب Bad fuel مواجه نشود. یکی دیگر از پارامترهای مهم برای پاس کردن استاندارد آلاندگی یورو 5، دور آرام است. در این موتور دور آرام rpm750 در نظر گرفته شده که سبب دوران کمتر قطعات متحرک و صدای کمتر پیشرانه در حالت سکون میشود.
3- مونتاژ با دقت بالاتر
سدان پارس خودرو که قرار است به زودی روانه بازار شود، بر روی همان خط تولید تندر 90 مونتاژ میشود. این ویژگی از این جهت قابل اهمیت است که خودرویی مثل تندر 90 در بین مصرفکنندگان به عنوان خودرو با کیفیت شناخته میشود و تولید این خودرو بر روی همان خط، نشان از عزم پارس خودرو برای تولید محصول با کیفیت دارد. از طرفی با توجه به اینکه خط تولید تندر 90 توسط مهندسان فرانسوی و با مشارکت متخصصین ایرانی تجهز شده، میتوان انتظار دقت مونتاژ بالای این خودرو روی خطوط تولید پارس خودرو داشت.
از آنجایی که خط تولید این خودرو به دستگاههای به روز در بحث تولید بدنه و پرس مجهز است، میتوان انتظار مقاومتی همانند تندر 90 و ساندرو از این خودرو ایرانی داشت چرا که در زمان تولید محصولات رنو در ایران همه متخصصین به این موضوع اذعان داشتند که خودروهای تولیدی این برند از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار هستند.
وجود رباتهای مدرن در این خط مونتاژ سبب شده تا علاوه بر دقت بالای تولید، درصد خطای انسانی کمتر شود تا خودرو نهایی که مشتری دریافت میکند کمترین ایرادات مونتاژی را داشته باشد؛ علاوه بر آن، شرکت پارسخودرو در سالیان اخیر بهویژه در چندماهه گذشته، پروژههایی را با هدف ارتقای سطح نظارت کیفی بر خروجی خطوط تولید اعمال کرده و با بهبود فرایندهای بازرسی، خودکنترلی و تستهای پیش از تحویل، کیفیت محصولات خود را بهطور محسوسی افزایش دهد.
4- امکانات تازهتر
پارس نوآ به عنوان جدیدترین سدان تولیدی پارس خودرو به امکانات مناسبی مجهز شده که از جمله آنها میتوان به: مالتی مدیا 7 اینچی لمسی با دوربین دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سنسور نور و باران، دی لایت، آنتن کوسهای، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، رینگ 15 اینچی آلومینیومی، فرمان برقی D-Type و شیشه دودی عقب اشاره کرد.
5- استانداردهای ایمنی جدید و امکانات جدید
سدان پارس خودرو در بحث ایمنی هم به ویژگیهای قابل قبولی مجهز شده است. دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم ترمز کمکی که همگی سبب شدهاند تا این خودرو به عنوان جدیدترین محصول مونتاژی پارس خودرو، بتواند ایمنی سرنشینان را تضمین کند.
6- تغییرات بنیادی و موثر
پارس نوآ به نوعی جانشین رنو تندر 90 شده که از طراحی و امکانات نه چندان به روزی بهره میبرد اما پارسخودرو سعی کرده با تغییراتی به نسبت بنیادی، از این پلت فرم مستحکم و قابل ارتقا محصولی مدرن را به بازار معرفی کند تا بتواند علاوه بر دریافت استانداردهای جدید، سدانی متفاوت را برای عرضه آماده کند. به طور مثال طراحی بدنه و سازه تندر 90 به گونهای بود که نمیتوانست استانداردهای عابرپیاده را پاس کند و از همین نظر به عنوان خودرویی نه چندان به روز شناخته میشد. شرکت پارسخودرو با بهسازیهای انجام شده در بدنه خودرو توانست علاوه بر زیبایی بصری، استانداردهای لازم را کسب کند و این محصول بهینه شده را آماده عرضه به بازار کند. همچنین ستونهای کناری، رکابها و کفی صندوق عقب با فولادهای مستحکم تقویت شدهاند تا بتوانند ایمنی سرنشینان را در این بخش تامین کنند. مجموع این تغییرات سبب شده تا پارسنوآ 40 کیلوگرم از تندر 90 سنگینتر شود و از نظر ثبات و پایداری میتواند بهتر از تندر 90 باشد.
7- سیستم برق بهینه شده
به واسطه نصب سیستمهای به روز همانند کنترل پایداری، تهویه مطبوع الکتریکی، دیلایت، تنظیم ارتفاع برقی چراغهای جلو و مالتی مدیا لمسی، سیستم مدیریت برق و دستهسیمها دچار تغییراتی شدند تا این مجموعه از ویژگیها بتوانند به درستی کار کنند. به طور مثال سیستم تنظیم ارتفاع چراغ جلو که در خودرویی همانند تندر 90 با کابل قابلیت تنظیم بود، در این خودرو توسط مکانیزم الکتریکی انجام میشود.