مطالبات تایرسازان از خودروسازان به ۱۰ همت رسید
اقتصاد ایران: «جمال میرزایی»، مدیرعامل گروه صنعتی بارز در گفتوگویی اختصاصی با روزنامه «دنیایخودرو» از برنامههای این مجموعه برای افزایش ظرفیت تولید و تامین نیاز تایر کشور خبر داد و چشمانداز صنعت تایر ایران را تشریح کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز، با اشاره بهکاهش ۴۰ درصدی واردات تایر در پنج ماه نخست سال گفت: «این شرایط، فرصتی مناسب برای رونق تولید داخلی است و ما برنامهریزی کردهایم تا سهم تولید تایر اتوبوسی رادیال را دو برابر کنیم.» وی افزود: «با وجود چالشهای ارزی و انرژی، گروه صنعتی بارز پیشتاز توسعه ظرفیت تولید خواهد بود.»
میرزایی در تشریح وضعیت مالی و عملیاتی گروه صنعتی بارز اظهار داشت: «روابط ما با خودروسازان، بهویژه شرکت سایپا، در شرایط مطلوبی قرار ندارد. در حال حاضر حدود ۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات سررسیدشده ما که بخش عمده آن مربوط به سایپا است، وصول نشده است. همچنین مطالبات جاری ما از مرز ۴ هزار میلیارد تومان گذشته که سهم اصلی آن نیز به سایپا تعلق دارد و متاسفانه بخشی از این مطالبات برگشت خورده است.»
وی افزود: «پیگیریهای لازم برای یافتن راهحل عملی در این زمینه ادامه دارد.»
مدیرعامل گروه صنعتی بازار درباره مشکلات تخصیص ارز به صنعت تایر و چالش تولیدکنندگان با این وضعیت به «دنیایخودرو» توضیح داد: «ارز مورد نیاز بهموقع تامین نمیشود و بهرغم پیگیریهای مکرر، موفقیت چندانی حاصل نشده است. این امر سبب شده نتوانیم نیازهای تولید را بهطور کامل برآورده کنیم و ناچار به تامین بخشی از مواداولیه از بازار آزاد شویم؛ اقدامی که به افزایش بهای تمامشده محصولات منجر شده است.»
این مدیر صنعت تایر همچنین درباره برنامههای کاهش مصرف انرژی در واحدهای تولیدی کرمان و کردستان گفت: «اجرای این برنامهها، هرچند در راستای رعایت الزامات و سیاستهای ابلاغی بوده، اما بهطور طبیعی کاهش نسبی در حجم تولید را نیز به همراه داشته است.» وی افزود: «بهطور کلی صنعت تایر حدود ۱۰ همت از مجموعه خودروسازان مطالبه دارد.»
مدیر عامل بارز در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیایخودرو» مبنی بر وضعیت کنونی واردات تایر به کشور بیان کرد: «واردات بیرویه موجب انباشت قابلتوجه تایر در بازار شده و اکنون عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است. به دلیل مشکلات موجود در فرآیند تخصیص ارز، واردکنندگان با محدودیتهای جدی مواجه هستند و میزان واردات نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشته است. براساس آمار پنج ماه نخست سال، واردات حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و با توجه به تداوم عدم تخصیص ارز، پیشبینی میشود این روند در ماههای آتی ادامه یابد.»
میرزایی در پاسخ به سوال دیگر این روزنامه در خصوص شرایط عرضه و تقاضای لاستیک در بازار اظهار داشت: «در حال حاضر بازار سیاه تایر عملا وجود ندارد؛ هرچند ممکن است در مواردی به دلیل ناآگاهی مصرفکنندگان از قیمتهای مصوب، برخی تخلفات یا سوءاستفادهها رخ دهد.»
مدیرعامل گروه صنعتی بارز با اشاره به کاهش قیمت لاستیک خودرو در بازار آزاد به «دنیایخودرو» گفت: «بررسیهای میدانی نشان میدهد که در بسیاری از سایزها، عرضه حتی پایینتر از نرخهای مصوب انجام میشود؛ بهویژه در بازارهایی مانند تهران. نمایندگان فروش بهدلیل رقابت شدید، اغلب محصولات را براساس قیمت مصوب عرضه میکنند و در مواردی شرایط فروش اعتباری یا چکی نیز ارائه میدهند. این روند بهویژه در مورد تایرهای وارداتی چشمگیرتر است و معاملات با اعتبار ۵ تا ۶ ماهه میان نمایندگان انجام میشود.»
وی در ادامه درباره برنامههای افزایش ظرفیت در مجموعه تایر کردستان توضیح داد: «در مجموعه تایر کردستان، برنامه افزایش ظرفیت بهمیزان ۱۴ هزار تن در دست اجراست. تاکنون با حضور احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا سعیدی، مدیرعامل شستا، ۸ هزار تن به ظرفیت تولید افزوده شده است. پیشبینی میشود در صورت رفع مشکلات مربوط بهتخصیص ارز، ۷ هزار تن دیگر تا پایان سال به این ظرفیت اضافه شود.»
میرزایی تصریح کرد: «علاوهبر این، در مجموعه کرمان نیز افزایش ظرفیت ۲۶ هزار تنی در دستور کار قرار دارد. بر این اساس، مجموع افزایش ظرفیت تولید در این دو مجموعه تا پایان سال، در صورت تحقق برنامهها، از ۴۰ هزار تن فراتر خواهد رفت.»
میرزایی در جمعبندی چشمانداز صنعت تایر تا پایان سال به «دنیای خودرو» توضیح داد: «بدون تردید، چالشها در حوزههای انرژی و ارز همچنان وجود خواهند داشت و ریشه در مشکلات فعلی دارند. با این حال، بهنظر میرسد وزارت صنعت، معدن و تجارت توانایی مدیریت این شرایط و کاهش اثرات منفی آن را دارد.»
میرزایی در جمعبندی چشمانداز صنعت تایر تا پایان سال گفت: «بدون تردید، چالشها در حوزههای انرژی و ارز همچنان وجود خواهند داشت و ریشه در مشکلات فعلی دارند. با این حال، بهنظر میرسد وزارت صنعت، معدن و تجارت توانایی مدیریت این شرایط و کاهش اثرات منفی آن را دارد.»
وی افزود: «موجودی وارداتی سال گذشته بیش از دو برابر نیاز کشور بوده و با توجه به تخفیف قابلتوجهی که معادل یک میلیارد یورو در واردات ایجاد شد، این امر میتواند فرصتی ارزشمند را برای کاهش خروج ارز و تقویت تولید داخلی فراهم کند. پیشبینی میشود امسال کل نیاز کشور به تایرهای سواری از محل تولید داخلی تامین شود و در بخش تایرهای اتوبوسی رادیال نیز سهم تولید از ۳۰ درصد به حدود ۶۰ درصد افزایش یابد. این جهش تولیدی، علاوهبر تاثیر مثبت بر اقتصاد کشور، دستاورد مهمی برای صنعت تایر خواهد بود و انتظار میرود سهم شرکت بارز در این موفقیت بیش از سایرین باشد.»