زیبایی، دندانپزشکی و خدمات تشخیصی شایعترین دلایل مراجعه گردشگران سلامت به ایران
اقتصاد ایران: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حوزه خدمات، زیبایی و دندانپزشکی شایعترین دلایل مراجعه بیماران خارجی به کشور هستند، خدمات تشخیصی و غربالگری نیز در رتبه بعدی بیشترین خدمات ارائه شده قرار دارند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید سجاد رضوی امروز در نشست خبری گردشگری سلامت با اصحاب رسانه که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: گردشگری سلامت موضوع مهمی است زیرا در جهان جایگاه بزرگی را از نظر سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به خود اختصاص میدهد و به عنوان معیاری از توانمندیهای کشورها در حوزه گردشگری تعیین شده است و بنابراین باید به گردشگری سلامت توجه ویژه داشته باشیم.
وی افزود: توانمندیهایی که ایران در حوزه سلامت و گردشگری دارد باید موردتوجه جدیتر قرار بگیرد. باید برای پیدا کردن جایگاه جهانی بتوانیم قواعد جهان را نیز رعایت کنیم بیمارستانهای مختلف در این حوزه در کشور ما فعالیت دارند و برای منسجم شدن این شرکتها و مراکز، باید تمام اقراد و شرکتها و موسساتی که در کشور در حوزه گردشگری سلامت فعالیت میکنند را ساماندهی کنیم. تمام واحدهایی که در این حوزه فعالیت میکنند اگر به حدی از استاندارد برسند به آنها مجوز IPD یا گردشگری سلامت میدهیم. در حال حاضر حدود 300 بیمارستان پذیرنده گردشگر سلامت و بیماران خارجی داریم. در شورای راهبردی گردشگری سلامت کشور راهاندازی شده و این بحث را در آن مطرح کردهایم که در برندینگ گردشگری سلامت، به یک برنامه منسجم برسیم.
معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه بیشترین خدمات درمانی که مردم کشورهای منطقه بابت آن به کشور مراجعه میکنند چه خدماتی است و آیا میتوان گفت صنعت گردشگری سلامت به سوی ارائه خدمات زیبایی سوق یافته است؟ توضیح داد: در حوزه خدمات، زیبایی و دندانپزشکی شایعترین دلایل مراجعه بیماران خارجی به کشور هستند، خدمات تشخیصی و غربالگری نیز در رتبه بعدی بیشترین خدمات ارائه شده قرار دارند و بسته به اینکه چه میزان در حوزه سلامت تبلیغ خدمات درمانی را داشته باشیم میتوانیم سایر خدمات را نیز به گردشگران سلامت ارائه کنیم. نیروی انسانی و پزشکان و پرستاران ماهر در حوزه سلامت گرانبهاترین بخش این حوزه به شمار میرود و باید در نگهداشت و تقویت آنها تلاش کنیم.
رضوی بیان کرد: آمار دقیقی از تعداد ورودی گردشگران سلامت نداریم زیرا بسیاری از بیماران به صورت سرپایی یا در مراکز جراحی محدود خدمت دریافت کردهاند، باید سامانهای داشته باشیم که هرکس برای گردشگری سلامت وارد کشور میشود در آن ثبت و هزینه های صرف شده توسط بیماران در آن مشخص شود، پایلوت این سامانه راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه درآمد 6 میلیارد یوروی در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه برای گردشگری، بدون همکاری دستگاهها محقق نمیشود، گفت: اگر مراکز درمانی و شرکتهای گردشگری سلامت را در این حوزه فعال و تقویت کرده و روابط خارجی را افزایش دهیم تا مراکز بتوانند فعالیتهای خارج از کشور نیز داشته باشند.
این خبر تکمیل میشود...