وعده تولید بیش از هزار دستگاه اتوبوس داخلی تا پایان سال
اقتصاد ایران: عصر خودرو- معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ضمن اشاره به تسریع در روند واردات و تولید اتوبوس برون شهری در داخل کشور درباره نوسازی ناوگان توضیح داد که وزارت نفت اعلام کرده بخشی از هزینههای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای را از محل صرفهجویی سوخت تأمین خواهد کرد؛ به این ترتیب که مابهالتفاوت اقساط خرید اتوبوسهای جدید به صورت یارانه به خریداران پرداخت میشود تا روند نوسازی شتاب گیرد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، مهدی قلیزاد در پاسخ به این سوال که با توجه به نیاز کشور به اتوبوس و همچنین چالشهای خدمات رسانی به مسافران در مسیرهای اربعینی و غیر اربعینی چرا واردات و تولید اتوبوس و به طور کل نوسازی ناوگان سرعت داده نمیشود؟ گفت: در اربعین امسال تمام تلاش خود را کردیم که خدمت شایستهای به زائران ارائه دهیم و آمار منتشر شده و رضایتمندی حاصل شده نیز نشان داد که زائران اربعین از خدمات راضی بودند و مشکلی در این زمینه وجود نداشتهاست.
وی افزود: اما مجبور شدیم به دلیل عدم همکاری دستگاههای دولتی که ناوگان ما را برای سرویس ایاب و ذهاب خود در اختیار داشتند محدودیتهایی برای سرویس داخلی ایجاد کنیم و به همین منظور ناوگان در مسیرهای غیر اربعینی کاهش پیدا کرد و باعث شد مردم به زحمت بیفتند که از آنها عذرخواهی میکنیم.
معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: فرآیند واردات اتوبوس یک فرآیند بین بخشی است. یعنی اینگونه نیست که به عنوان وزارت راه و متولی حمل و نقل این اختیار را داشته باشیم همه کارهای مربوط به واردات اتوبوس را انجام دهیم.
وی در ادامه گفت: فرآیند از وزارت صمت با ثبت سفارش شروع میشود. بعد از محقق شدن ثبت سفارش مرحله تخصیص ارز و سپس تامین ارز است. بعد از تامین ارز واردکننده باید با تولیدکننده خارجی قرارداد ببندد و این ارز را به آنجا منتقل کند تا تولید انجام شود. وقتی تولید انجام شد باید وارد گمرک شود. برای ترخیص از گمرک باید استانداردها طی شود. سپس محیط زیست نیز تاییدیه دهد و خدمات پس از فروش نیز برقرار شود و پس از آن نیز باید مراحل بعدی را طی کند.
قلیزاد در ادامه گفت: وزیر راه وشهرسازی برای تسریع در واردات و حل مشکل اعلام کرد که مسئولیت صفرتا صد آن را می پذیرد و پاسخگوی آن است. در همین راستا آیین نامهای تنظیم و از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد 5000 دستگاه وارد کشور شود و صفر تا صد را پاسخگو خواهد بود. ولی با این درخواست موافقت نشد. البته همچنان پیگیر آن هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که کدام نهاد میتواند تسریع کننده فرآیند واردات باشد؟ گفت: به یک هماهنگ کننده در هیات دولت نیاز داشتیم که همه دستگاههای اجرایی را ملزم کند کارها را سریعتر پیش ببرند. این توافق یک ماه و نیم گذشته شروع و معاون اجرایی رئیس جمهور نیز وارد موضوع شده و پای کار آمده است.در این راستا جلسه مستمر هفتگی نیز دارند و چالشها بررسی می شود و تصمیمات لازم اتخاذ و صورت جلسه میشود و در نهایت نیز دستگاهها موظف به اجرای آن میشوند.
وزارت صمت متعهد شده تا پایان سال 1224 دستگاه اتوبوس تولید کند
قلی زاد تصریح کرد: اینکه توانستیم بیش از 600 دستگاه را ثبت سفارش کنیم حاصل پیگیری در این بخش است. در این جلسات در خصوص تولید داخل نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است. تفاهمنامه سه جانبه ای بین سازمان راهداری، سازمان گسترش و صندوق وزارت صمت منعقد شده که حمایت از تولید داخل را داشته باشیم. وزارت صمت متعهد شد بر اساس برنامه زمان بندی تولیدکنندگان داخلی، تا پایان سال 1224 دستگاه اتوبوس تولید و وارد چرخه کند که این تعهد انجام شده است.
حمایت از تولیدکنندگان و واردکنندگان با وامهای کم بهره
به گفته وی از طریق منابع داخلی در بانکها سپردهگذاری می کنیم تا بتوانیم وامهای کم بهره بلند مدت به خریداران اتوبوس دهیم. هر اتوبوسی که وارد کشور شود بهآن 10 میلیارد تومان وام کم بهره 5 ساله خواهیم داد. برای تولید داخل نیز این عدد تا 60 درصد قیمت اتوبوس یعنی حدود 15 میلیارد تومان وام کم بهره 11 درصدی بوده که در جهت تشویق سرمایهگذاران است.
معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در ادامه گفت: یکی از حمایتهای دیگر نیز از طرف وزارت نفت است. به این صورت که از محل صرفه جویی نوسازی ناوگان جدید، مابه التفاوت به صورت یارانه به کسانی که ناوگان را نوسازی میکنند، پرداخت شود تا قسمتی از اقساط آنها جبران شود.
واردات 130 دستگاه اتوبوس در 5 ماه
وی در پاسخ به این سوال که مردم چه زمانی می توانند آثار و نتایج این نوسازی ناوگان را احساس کنند؟ افزود: مردم در همین اربعین نیز احساس کردند. زیرا اربعین سال قبل و حتی قبل تر از آن از ناوگان کشورهای دیگر از جمله عراقی و افغانستانی برای جابهجایی زائران کمک گرفته میشد. حتی در سالهای گذشته نیز ناوگان ترکیهای در جابهجایی کمک میکردند. با توجه به همین واردات محدودی که از ابتدای 1404 تا اول مرداد ماه با تعداد 130 دستگاه اتوبوس انجام و به ناوگان اضافه شد، توانستیم بدون ناوگان خارجی استیجاری کمکی، جابهجایی زائران را به طور کامل پوشش دهیم ومسیرهای غیر اربعینی نیز به صورت حداقلی پوشش داده شد.