عقبنشینی FIA از طرح تغییر موتور تا ۲۰۲۹
اقتصاد ایران: برنامه فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) برای ایجاد تغییرات در قوای محرکه فرمول یک تا سال ۲۰۲۹ با مخالفت برخی خودروسازان به بنبست خورد و آینده موتورهای مسابقات همچنان در مسیر هیبریدی باقی ماند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، احتمال بازگشت به موتورهای تنفس طبیعی V8 یا V10 در آینده نزدیک منتفی است و چنین تغییری تا پایان این دهه رخ نخواهد داد. انتظار میرود که موتورهای هیبریدی V6 که هماکنون در رقابتهای فرمول یک مورد استفاده قرار میگیرند، دستکم برای پنج سال آینده نیز به عنوان گزینه اصلی باقی بمانند.
بر اساس گزارش سایت خبری فرمول یک؛ نشست مهم تولید کنندگان قوای محرکه که قرار بود هفته آینده برای تعیین مسیر آینده مقررات فنی برگزار شود، به طور نامحدود به تعویق افتاده است. طبق برنامهریزی قبلی، این جلسه قرار بود در تاریخ 11 سپتامبر برگزار شود اما اکنون زمان مشخصی برای برگزاری آن تعیین نشده است.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، تصمیمی اتخاذ شده که بر اساس آن، چرخه کامل پنج ساله برای استفاده از موتورهای هیبریدی V6 به طور کامل طی خواهد شد؛ تصمیمی که از ابتدا نیز در طرح اولیه مقررات موتورهای جدید گنجانده شده بود. به این معنا که تا پیش از پایان این بازه زمانی، تغییری اساسی در نوع یا ساختار موتورهای مورد استفاده در فرمول یک صورت نخواهد گرفت.
در حالی که فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) در تلاش بود تا مقدمات تغییرات فنی جدید را برای اوایل سال 2029 فراهم آورد، این طرح به دلیل عدم همراهی و حمایت کافی، کنار گذاشته شد. در این میان، موضعگیری شرکتهای آئودی و هوندا نقش تعیینکنندهای در توقف این پیشنهاد داشت. تردیدهای این دو خودروساز بزرگ نشان داد که افزایش تمرکز بر فناوریهای الکتریکی با استراتژیهای کلان و مسیر توسعه فناوری آنها در یک راستا است. در نتیجه، آنها تمایلی به بازگشت به موتورهای احتراق داخلی سنتی از نوع V8 یا V10 نشان ندادند.
انتهای پیام/