شبکه وکالت؛ ابتکار امام حسن عسکری(ع) در هدایتگری جامعه

اقتصاد ایران: استاد حوزه و دانشگاه می‌گوید: در دورانی که امام حسن عسکری(ع) در زندان و کمپ نظامی به سر می‌برد و ارتباط محدودی با شیعیان داشت، به طور مخفیانه به سؤالات بی‌شماری از طریق اصحاب شاخص خویش پاسخ می‌داد

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام‌ سید حسن سبزواری، استاد حوزه و دانشگاه، در ویژه برنامه «میراث آخرین سپیده حضور» که با همراهی مرکز آمــوزش های کاربــردی دفتـر تبلیغات اسلامی با همکاری معاونت فرهنگی بنیاد بین المللی امامت ویژه شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز ولایت امام عصر(عج) برگزار شد، با اشاره به موضوع یاران خاص امام عسکری(ع)؛ الگوهای بصیرت اظهار داشت: نقل است که امیرالمومنین(ع)، با فردی یهودی هم‌مسیر شد، در راهی، امام علی(ع) قصد عراق کرد و یهودی می‌خواست به سمت شام برود؛ امیرالمومنین(ع)، با قدم‌هایی پشت سر فرد یهودی حرکت کرد، مرد یهودی از این کار تعجب کرد و علت را پرسید و ایشان پاسخ داد که پیامبر(ص) دستور داده که با کسی که معاشرت کردی هنگام جدا شدن او را مشایعت کنید؛ فرد یهودی با شنیدن این جمله تأثیرگذار به اسلام علاقه‌مند شد و به این دین گرایش یافت.

وی تصریح کرد: در واقع قبل از استدلال و برهان در مورد اسلام، عمل کردن به الگو بهترین راه جذب دین برای فرد یهودی شد؛ همچنین روایت است که جوانی مسیحی با دیدن رفتار امام صادق(ع) به اسلام گرایش یافت و به سفارش ایشان، محبت زیادی به مادر کرد و همین باعث شد این تغییر رفتار، موجب علاقه مادر جوان به اسلام شود.

 سبزواری عنوان کرد: شاخصه بسیاری از اصحاب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، بصیرت و معرفت بود که آنها را به اطاعت در برابر حجت خدا می‌کشاند؛ در این میان یکی از راهای مهم تبلیغ دین و بصیرت‌افزایی، معرفی کردن اصحاب شاخص است.

وی بیان کرد: در خطبه 150 نهج البلاغه، امام علی(ع) اصحاب و یاران صالح را معرفی می‌کند؛ البته همه اصحاب، صالح نبودند و برخی نیز نفاق داشتند؛ اما همه اصحاب صالح پیامبر(ص) از روی بصیرت در راه خدا شمشیر می‌زدند و همه شئوناتشان از سر معرفت بوده و تسلیم بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در مسأله وفاداری یاران پیامبر(ص)، منطقه جغرافیایی مهم نبود؛ بلکه تقوا و اطاعت و الگوپذیری از پیامبر(ص) ملاک است؛ چون در اساس اسلام و طبق قرآن کریم، عرب و عجم معنا و نژادپرستی جایگاهی ندارد.

وی اظهار داشت: در دوران اهل بیت(ع)، بسیاری از قبایل شیعه و سنی در کنار هم زندگی می‌کردند و در توصیف شیعیان آمده که امانت‌دارتر، صادق‌تر و راست‌گفتارتر بودند؛ حال باید ببینیم آیا در میان جامعه خودمان و کشور و منطقه به عنوان شیعیان، جزء بهترین‌ها هستیم و یا باید بهتر از این الگوبرداری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبزواری ادامه داد: گفتارمان و خطابه‌ها باید ناظر به اصحاب خاص اهل بیت(ع) و الگوگیری از منش آنان باشد، در دوران امام حسن عسکری(ع) و منتهی به دوران عیبت نیز اصحاب صالحی زندگی می‌کردند که مورد اعتماد حجت خدا برزمین بودند.

وی بیان کرد: دوران زندگی امام حسن عسکری(ع) را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد، ایشان ده سال در سامرا بودند و 6 سال نیز امامت ایشان به طول انجامید و در این مدت، اختناق و خفقان شدیدی حاکم بود، اما هدایتگری ایشان از طریق اصحاب صالح‌شان ادامه داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: شبکه وکالت امام حسن عسکری(ع) در دوران خفقان بر هدایتگری جامعه کارساز بود؛ در دورانی که ایشان در زندان و کمپ نظامی به سر می‌برد و ارتباط محدودی با شیعیان داشت، به طور مخفیانه به سؤالات بی‌شماری از طریق اصحاب شاخص خویش پاسخ می‌داد.

وی تصریح کرد: در آن دوران گاهی سؤالات را در کوزه‌های روغن مخفی می‌کردند و به بهانه فروختن به امام حسن عسکری(ع)، برای سؤالات پاسخ دریافت می‌کردند، در دوران خفقانی که وجود داشت، در طول هفته بارها ایشان را به دارالخلافه احضار می‌کردند و همه کارهای ایشان زیر نظر بود.

 سبزواری خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع)، با همه محدودیت‌ها شاگردان زیادی را تربیت کرد که در این باره بیش از 140 شاگرد برای ایشان ثبت کرده‌اند، در این میان اصحاب خاص ایشان، حضوری مؤثر داشتند.

وی با اشاره به برخی از اصحاب صالح و شاگردان خاص امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: عثمان بن سعید اسدی نخستین نایب حجت بن الحسن و از یاران و شاگردان و همچنین وکیل مورد وثوق علی نقی و حسن عسکری بود که در زمینه انتقال معارف امام به مردم نقش مهمی داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: محمد ابن عثمان نیز از دیگر صحابه امام حسن عسکری(ع) بود و پدرش نیز از نظر تقوا و عدالت مورد اعتماد امام حسن عسکری و امام زمان(عج) است؛ همچنین از دیگر یاران خاص ابومحمد فضل بن شاذان نیشابوری از محدثین و فقیه است که سه امام را درک کرده و 180 کتاب در موضوعات مختلف به ایشان منصوب شده که فقط یک کتاب باقی مانده است.

وی بیان کرد: اگر قرار است ما مبلغ دین باشیم، باید ببینیم چه قدمی برای اهل بیت(ع) و معرفی این صحابه برداشته‌ایم و دست چه کسانی را در دست امام زمان(عج) گذاشته‌ایم.

سبزواری تصریح کرد: یکی دیگر از صحابه ایشان، ابوالحسن علی بن حسین بن موسی بن بابُوَیْه قمی معروف به ابن بابویه و صدوق اول، پدر شیخ صدوق، فقیه و پیشوای مردم قم و از فقهای بزرگ شیعه در عصر غیبت صغری بوده‌ است؛ قبر شیخ صدوق در شهر ری و قبر پدر ایشان در قم است و روایت است که شیخ صدوق با دعای امام زمان(عج) به دنیا آمد.

وی افزود: فقها و اصحاب امامیه به جهت جایگاه رفیع علی ابن بابویه به فتواهای ایشان مراجعه می‌کردند؛ چون اعتماد زیادی به ایشان داشتند و منبع فتاوای بزرگان بود، یکی دیگر از صحابه صالح ابوهاشم جعفری از اصحاب امام رضا، امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری (علیهم‌السلام) است و همچون دیگر صحابه صالح، از تاکستان علوم و معرفت اهل بیت(ع) خوشه‌چینی می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مبلغین خوب است کتاب القطره از مرحوم آیت الله علامه سید احمد مستنبط را مطالعه کنند، در این کتاب دوجلدی 40 کرامت از امام حسن عسکری ذکر شده است که در آن اشاراتی نیز به شخصیت والای ابوهاشم جعفری دارد.

وی اظهار کرد: احمد ابن اسحاق نیز از بزرگان قم و وکیل امام حسن عسکری(ع) و از اشعریون و مورد اعتماد اهل بیت(ع) است؛ روایت است که از امام حسن عسکری(ع) پرسید بعد از شما چه کسی جانشین خواهد بود و ایشان می‌فرماید که زمین خالی از حجت خدا باقی نمی‌ماند و تا قیامت نیز خالی از حجت خدا نیست.

سبزواری گفت: متأسفانه برخی از صحابه نیز بودند که به دلیل طمع به دنیا در مقابل امام ایستادند و حتی فرقه جدیدی به راه انداختند و عده‌ای نیز وجود امام ولی عصر(عج) را انکار کردند و حتی برخی مورد لعن و نفرین امام معصوم(ع) قرار گرفته و نامشان در تاریخ مایه ننگ است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ