دست پر سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد
اقتصاد ایران: عصر خودرو- گروه خودروسازی سایپا در بیستوپنجمین نمایشگاه بینالمللی خودروی مشهد، که از ۴ تا ۷ شهریور ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی این شهر برگزار شد، با حضوری پررنگ و معرفی مجموعهای متنوع از محصولات جدید، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این رویداد، که بهعنوان یکی از مهمترین گردهماییهای صنعت خودروسازی ایران پس از نمایشگاه تهران شناخته میشود، فرصتی برای سایپا فراهم آورد تا جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارد. از کراساوور کامپکت آریا گرفته تا خودروهای وارداتی و مونتاژی مانند آواتار 11، آواتار 12، سیتروئن C5 ایرکراس، 421P و 441P، سایپا نشان داد که در مسیر تحول و ارائه محصولاتی با کیفیت و فناوری پیشرفته گام.
سایپا آریا
یکی از برجستهترین دستاوردهای سایپا در نمایشگاه مشهد 1404، معرفی نسخه نهایی کراساوور کامپکت آریا بود. این خودرو، که با نام SP100 Crossover شناخته میشود، بهعنوان اولین کراساوور طراحیشده توسط سایپا، نقطه عطفی در تاریخ این شرکت محسوب میشود. آریا بر پایه پلتفرم SP1، که پیشتر در سدان شاهین استفاده شده بود، توسعه یافته و با طراحی جذاب و امکانات مدرن، نشاندهنده پیشرفت سایپا در رقابت با خودروسازان منطقهای است.
نمای جلویی آریا در نگاه اول یادآور سدان شاهین است. جلوپنجره، فرم چراغهای اصلی، و خطوط روی کاپوت، شباهتهایی به شاهین دارند و حس پیوستگی در طراحی محصولات سایپا را منتقل میکنند. اما با نگاهی به نمای جانبی، آریا هویت کراساوور خود را بهخوبی نشان میدهد. ارتفاع بیشتر از سطح زمین، خطوط برجسته روی بدنه و گلگیرها، و رینگهای بزرگتر، این خودرو را از یک سدان متمایز کرده و ظاهری پویا و عضلانی به آن بخشیده است. با این حال، ابعاد آریا نسبت به کراساوورهای استاندارد کمی کوچکتر است، که آن را در دسته کراساوورهای کامپکت قرار میدهد و برای رانندگی در شهرهای شلوغ مناسب میسازد.در بخش عقب، آریا با طراحی کاملاً جدید و مستقل خودنمایی میکند. چراغهای عقب با فرم مستطیلی و کشیده، که به سمت گلگیرها حالتی منحنی پیدا میکنند، ظاهری مدرن و جذاب به خودرو دادهاند. این طراحی، در کنار خطوط بدنه، آریا را به گزینهای متمایز در سبد محصولات سایپا تبدیل کرده است.
پس از بررسی گزینههای مختلف، سایپا تصمیم گرفت از پیشرانه N20 ساخت میتسوبیشی برای آریا استفاده کند. این موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با فناوریهای مدرنی مانند زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) برای هر دو میل بادامک ورودی و خروجی، سیستم Mid-Lock، و بازچرخانی گازهای خروجی (EGR) طراحی شده است. این پیشرانه میتواند 138 اسب بخار قدرت و 189 نیوتنمتر گشتاور تولید کند، که برای یک کراساوور کامپکت عملکردی مناسب ارائه میدهد. استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه، دوام موتور را افزایش داده و هزینههای نگهداری را کاهش میدهد. همچنین، قابلیت کارکرد در سیکل اتکینسون، بهرهوری حرارتی را بهبود بخشیده و آلایندگی را به حداقل میرساند.نیروی موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT، تولید شرکت DAE، به چرخهای جلو منتقل میشود. این ترکیب، رانندگی نرم و پاسخگویی سریعی را بهویژه در محیطهای شهری فراهم میکند.
فضای داخلی آریا با طراحی ارگونومیک و مدرن، گامی بزرگ برای سایپا محسوب میشود. برجستهترین ویژگی کابین، صفحهنمایش یکپارچهای است که کلاستر دیجیتال و سیستم اطلاعات و سرگرمی را ترکیب کرده و ظاهری آیندهنگرانه مشابه خودروهای لوکس جهانی ارائه میدهد. استفاده از مواد باکیفیت در داشبورد و تریم دورنگ قهوهای موکا و مشکی، حس لوکس و دلپذیری را به سرنشینان منتقل میکند. دسته دنده الکترونیکی نیز با بهینهسازی فضای کنسول میانی، راحتی و سهولت استفاده را افزایش داده است.آریا به مجموعهای از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز شده که آن را در سطح رقبای منطقهای قرار میدهد. این خودرو از سیستم پایش فشار تایرها (TPMS)، ورود و استارت بدون کلید، کنترل پایداری الکترونیکی، کیسههای هوای راننده و سرنشین، رادار نقطه کور، دماسنج هوای بیرون، تهویه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده (GSI)، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، سنسور پارک و دوربین عقب، صندلی برقی 6 حالته راننده، گرمکن صندلیهای جلو، دیلایت، اتولایت، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سانروف، کروز کنترل، و شارژر بیسیم بهره میبرد. این امکانات، آریا را به گزینهای ایدهآل برای خانوادهها و رانندگان جوان تبدیل کرده است.
آواتار 11 و 12
سایپا در نمایشگاه مشهد 1404 از دو خودروی لوکس آواتار 11 و آواتار 12 با چهار تیپ مختلف رونمایی کرد. این خودروها، که محصول برند چینی AVATR (با همکاری چانگان، هواوی، و CATL) هستند، نشاندهنده عزم سایپا برای ورود به بخش خودروهای پیشرفته و الکتریکی است. طراحی این خودروها توسط نادر فقیهزاده، طراح ایرانی با سابقه همکاری با بیامو، انجام شده که جذابیت آنها را برای بازار ایران دوچندان کرده است.
آواتار 11 و 12 در دو نسخه بردافزا (EREV) و تمام برقی عرضه میشوند. نسخه بردافزا از یک موتور بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژ بهعنوان ژنراتور استفاده میکند که باتری لیتیوم آهن فسفاتی با ظرفیت 39.05 کیلوواتساعت را شارژ میکند. موتور الکتریکی محور عقب این نسخه 310 اسب بخار قدرت و 367 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودرو در حالت تمام برقی تا 245 کیلومتر و در حالت ترکیبی با باک پر تا 1000 کیلومتر مسافت را طی میکند، با مصرف سوخت ترکیبی 3 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب صفر تا صد کمتر از 7 ثانیه.نسخه تمام برقی با پیشرانههای محور عقب، 317 اسب بخار قدرت و 396 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. باتری 116.7 کیلوواتساعتی آواتار 11 و 96 کیلوواتساعتی آواتار 12، شتاب صفر تا صد کمتر از 6.5 ثانیه را فراهم میکنند. سیستم تعلیق با ترکیب دبل ویشبون در جلو و مولتیلینک در عقب، به همراه فنربندی بادی، سواری نرم و پایداری را تضمین میکند.
این خودروها با امکانات پیشرفتهای طراحی شدهاند که تجربهای لوکس و ایمن را ارائه میدهند. صندلیهای برقی با تنظیمات متنوع، گرمکن، سردکن، و ماساژور برای ردیفهای جلو و عقب، تهویه دوکاناله با رایحه مطبوع، سقف پانورامیک، سنسورهای نور و باران، نمایشگرهای فول اچدی، نورپردازی داخلی، شارژر بیسیم، درب صندوق برقی، و سیستم صوتی با 25 بلندگو، بخشی از امکانات رفاهی این خودروها هستند. در بخش ایمنی، این خودروها از 8 کیسه هوای 12 نقطهای، رادار تابلوخوان، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار برخورد از جلو، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، و دستیار پارک خودکار و از راه دور بهره میبرند.
سیتروئن C5 ایرکراس
سیتروئن C5 ایرکراس، یکی دیگر از محصولات وارداتی سایپا، با طراحی جذاب و امکانات کامل در نمایشگاه مشهد معرفی شد. این کراساوور پنجنفره، نسخه فیسلیفت مدل 2018 است که با تغییراتی در ظاهر و سیستم اطلاعات و سرگرمی بهروزرسانی شده است.
این خودرو از پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ EP8 با 210 اسب بخار قدرت و 300 نیوتنمتر گشتاور استفاده میکند. نیروی موتور از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین به چرخهای جلو منتقل میشود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 6.97 لیتر در هر 100 کیلومتر و ظرفیت باک آن 53 لیتر است. سیستم تعلیق با طراحی مکفرسون در جلو و جناغی نیمهمستقل در عقب، سواری نرمی را ارائه میدهد.
کابین C5 ایرکراس با طراحی غیرقرینه و جذاب، تجربهای لوکس را ارائه میدهد. فرمان دوشاخه، دسته دنده خلبانی، و گریپ کنترل، به همراه امکانات رفاهی مانند استارت و ورود بدون کلید، سنسور باران، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم تعلیق پیشرفته، سقف پانوراما، اتولایت، صندلیهای برقی جلو، سیستم تعامل صوتی با هوش مصنوعی، کلاستر دیجیتال، شارژر وایرلس، تهویه دوگانه، دوربین 360 درجه، هشدار خروج از خط، سیستم کمکی تغییر خط، رانندگی بین خطوط، کروز تطبیقی، تابلوخوان، و رادار نقطه کور، این خودرو را به گزینهای ایدهآل برای خانوادهها تبدیل کرده است.
سیتروئن C5 X
یکی از محصولات برجسته سایپا در نمایشگاه خودروی مشهد 1404، شاسیبلند وارداتی سیتروئن C5 X بود که با پسوند V1 عرضه میشود. این خودرو، که در سگمنت D اروپا قرار دارد، ترکیبی از ویژگیهای یک شاسیبلند، سدان و استیشن واگن است و با طراحی زیبا، تجهیزات پیشرفته و کارایی بالا، بهعنوان یکی از کاملترین محصولات سایپا معرفی شده است. سیتروئن C5 X تلاش میکند با ارائه تجربهای لوکس و کاربردی، جایگاه ویژهای در بازار ایران پیدا کند.
سیتروئن C5 X از پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ EP6 با استاندارد آلایندگی یورو 6 بهره میبرد که قادر به تولید 129 اسب بخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور است. این موتور با یک گیربکس 8 سرعته الکترونیکی اتوماتیک ترکیب شده که نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند. وزن این خودرو 1505 کیلوگرم و طول آن 4805 میلیمتر است، که تعادل مناسبی بین ابعاد و چابکی ارائه میدهد. مصرف سوخت ترکیبی این شاسیبلند 6.44 لیتر در هر 100 کیلومتر و ظرفیت باک آن 51 لیتر است. سیستم تعلیق پیشرفته این خودرو، با طراحی مکفرسون مستقل در جلو و جناغی قابلتغییرشکل در عقب، سواری نرم و پایداری را در مسیرهای مختلف تضمین میکند. این سیستم تعلیق، بهویژه با فناوری هیدرولیکی با قابلیت ضربهگیری تدریجی (PHC)، راحتی بینظیری را برای سرنشینان فراهم میآورد.
کابین سیتروئن C5 X با طراحی مدرن و امکانات رفاهی گسترده، تجربهای لوکس و کاربرپسند را ارائه میدهد. این خودرو از تنظیمات برقی 12 و 10 حالته برای صندلیهای راننده و سرنشین، همراه با گرمکن و تهویه سهحالته، ماساژور 8 حالته برای ردیف جلو، و حافظه صندلی با عملکرد خوشآمدگویی بهره میبرد. امکان کنترل صندلی سرنشین از ردیف عقب، فضای داخلی را کاربردیتر کرده است. سیستم تهویه اتوماتیک با قابلیت پایش کیفیت هوا و تمیزکننده کابین، همراه با نمایشگر 12 اینچی مرکزی، کیلومترشمار 7 اینچی LCD، و نمایشگر هدآپ سهبعدی روی شیشه، فناوریهای پیشرفتهای را به سرنشینان ارائه میدهد. امکانات دیگری مانند سانروف پانوراما، درب صندوق عقب برقی با سنسور پا، شارژر بیسیم، درگاههای USB-C و USB-A، سیستم صوتی هایفای با 10 بلندگو، اتصال به شبکه 4G، و بهروزرسانی نرمافزاری آنلاین (OTA) نیز کابین را به فضایی مدرن و راحت تبدیل کردهاند. آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، روشنایی خودکار چراغها، و فرمان چرمی قابل تنظیم در 4 جهت، از دیگر ویژگیهای رفاهی این خودرو هستند.در بخش ایمنی، سیتروئن C5 X با استانداردهای روز اروپا طراحی شده است. این خودرو از ترمزهای دیسکی تهویهشده با ABS، EBD، و ترمز اضطراری خودکار بهره میبرد. امکانات ایمنی پیشرفته شامل کمکترمز هیدرولیکی، ترمز هوشمند در هنگام تصادف، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، دوربین دنده عقب با مکانیزم تمیزکننده، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، رادار التراسونیک جلو و عقب، هشدار باز بودن کمربند تمام سرنشینان، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، سیستم کمکی جابهجایی بین خطوط، رانندگی خودکار بین خطوط، تشخیص علائم ترافیکی و محدودیت سرعت، سیستم هوشمند تطبیق سرعت، هشدار توجه راننده سطح 3، رادار تشخیص نقاط کور، و هشدار خروج از پارک است. این مجموعه امکانات، C5 X را به یکی از ایمنترین و پیشرفتهترین خودروهای بازار ایران تبدیل کرده است.
کراس اوور های مونتاژی چانگان
سایپا همچنین دو کراساوور مونتاژی 421P (چانگان CS35 پلاس) و 441P (چانگان CS55 پلاس) را به نمایش گذاشت. 421P با پیشرانه 1.4 لیتری توربو GDi، 158 اسب بخار قدرت، و 245 نیوتنمتر گشتاور، از گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر استفاده میکند.
این خودرو با امکاناتی مانند آنتن کوسهای، تریم داخلی چرم، تنظیم برقی آینهها، کامپیوتر سفری، صندلی ایزوفیکس، دیلایت، کلاستر دیجیتال، TPMS، مولتیمدیا 10 اینچی، و سقف پانوراما عرضه میشود.441P با پیشرانه 1.5 لیتری توربو، 188 اسب بخار قدرت، و 300 نیوتنمتر گشتاور، شتاب صفر تا صد 8.2 ثانیه را ارائه میدهد. امکانات آن شامل سنسور نور و باران، چراغهای LED، استارت دکمهای، تریم چرم مصنوعی، ترمز پارک برقی، دوربین 360 درجه، و کروز تطبیقی است.