خالق عروسکهای لبوبو ۲۰ میلیارد به جیب زد!
اقتصاد ایران: ثروت خالق عروسک لبوبو با جهشی ۲۰ میلیارد دلاری همه را شگفتزده کرد. اما راز موفقیت این عروسکها و رشد سرسامآور سهام شرکت پاپ مارت چیست؟
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، وانگ نینگ مدیر عامل شرکت Pop Mart به لطف محبوبیت جهانی عروسک های لبوبو خود، امسال به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شده است. طرفداران این عروسکها ثروت هنگفتی را صرف خرید آنها کردهاند و پدیدهای جدید در صنعت اسباب بازی رقم زدهاند.
سهام شرکت چینی پاپ مارت در سال جاری میلادی بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است. این جهش خیره کننده ثروت خالص وانگ نینگ را طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ به ۲۷.۵ میلیارد دلار رسانده است. او اکنون یکی از بزرگترین برندگان اقتصادی سال ۲۰۲۵ محسوب میشود.
عروسک لبوبو چگونه خالق خود را مولتی میلیاردر کرد؟
وانگ نینگ با داشتن نزدیک به ۵۰ درصد از سهام پاپ مارت حدود ۲۰ میلیارد دلار ثروتمندتر از ابتدای سال است. این یعنی ثروت او در سال جاری بیش از سه برابر شده است. او با این رشد از افرادی مانند مایکل دل، جف بزوس و وارن بافت پیشی گرفته و تنها هفت نفر در فهرست ثروتمندان بالاتر از او قرار دارند.
این تغییر بزرگ جایگاه او را در رتبه بندی بلومبرگ از رده ۴۰۰ به ۷۹ رسانده است. او حالا بالاتر از میلیاردرهای معروفی مانند پیتر تیل با ثروت ۲۴.۲ میلیارد دلاری قرار دارد. افزایش تقاضا برای محصولات پاپ مارت به سود آوری فوقالعادهای برای این شرکت منجر شده است.
درآمدهای نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر شد و به حدود ۱.۹ میلیارد دلار رسید. این موضوع سود عملیاتی شرکت را پنج برابر کرد. مجموعه The Monsters که شامل عروسک لبوبو است بیش از یک سوم کل فروش شرکت را به خود اختصاص داد.
موفقیت در دنیای اسباب بازیها نه هوش مصنوعی
نکته جالب توجه در مورد افزایش ثروت وانگ این است که منشا آن صنعت اسباب بازی است. این در حالی است که سایر میلیاردرهای بزرگ مانند لری الیسون از اوراکل، مارک زاکربرگ از متا و جنسن هوانگ از انویدیا ثروت خود را از طریق رونق هوش مصنوعی افزایش دادهاند.
شرکت پاپ مارت در دسامبر ۲۰۲۰ وارد بورس اوراق بهادار هنگ کنگ شد. موفقیت این شرکت نشان میدهد که صنایع سنتی همچنان پتانسیل رشد انفجاری و خلق ثروتهای عظیم را دارند و تنها به فناوریهای جدید محدود نمیشوند.