چرا «نوع استاندارد» خودرو وارداتی از «مبدا تولید» مهمتر است؟
اقتصاد ایران: عصر خودرو- خودروهای وارداتی به بازار ایران عمدتا بر اساس دو نوع استاندارد چین و اروپا ساخته شده اند.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، مشتریان بدون توجه به تفاوت های مهم بین استاندارد های چین و اروپا ممکن است صرفا یک خودرو را با معیار کشور سازنده بسنجند اما خودروسازی در جهان به این صورت است که مبدا ساخت الزاما نوع استاندارد آن خودرو را نشان نمی دهد چرا که در مبحث خودروسازی بین المللی ممکن است آن خودرو به سفارش آمریکا یا اروپا برای مثال در آسیا در حال ساخت باشد لذا مبدا روی استانداردهای آن خودرو اثرگذار نیست.
استانداردها و قوانین اروپا
بازار اروپا یکی از سختگیرانهترین بازارها در زمینه مقررات خودرویی به شمار میرود. هر خودرویی که قصد ورود به این بازار را دارد باید مجموعهای از آزمونها و گواهیها را پشت سر بگذارد. برخی از مهمترین الزامات عبارتند از:
استانداردهای زیستمحیطی: مقررات آلایندگی همچون یورو6 و بهزودی یورو7، خودروسازان را ملزم میکند که از فناوریهای پیشرفته برای کاهش آلایندهها استفاده کنند.
ایمنی سرنشینان: خودروها باید در آزمونهای تصادف Euro NCAP امتیاز مناسبی کسب کنند. این امر سبب میشود تا خودروسازان از شاسی مقاومتر، کیسههای هوای بیشتر و سیستمهای کمکی رانندگی پیشرفتهتری بهره بگیرند.
کیفیت قطعات و دوام: قطعات مورد استفاده در نسخههای اروپایی معمولاً از کیفیت بالاتری برخوردارند و فرآیند کنترل کیفی در خطوط تولید این خودروها دقیقتر است.
شرایط بازار داخلی چین
اگرچه چین در سالهای اخیر استانداردهای ملی خود را ارتقا داده و سختگیری بیشتری در حوزه ایمنی و محیط زیست اعمال کرده است، اما همچنان در مقایسه با اروپا سطح این الزامات پایینتر است. به همین دلیل، بسیاری از خودروهایی که صرفاً برای بازار داخلی چین ساخته میشوند دارای ویژگیهای زیر هستند:
-استفاده از قطعات اقتصادیتر بهمنظور کاهش هزینه تمامشده و رقابت در بازار داخلی.
-حذف یا سادهسازی برخی تجهیزات ایمنی پیشرفته در مقایسه با نسخه اروپایی.
-کیفیت متریال داخلی و طراحی کابین در سطحی پایینتر از استانداردهای اروپایی.
-تنظیمات متفاوت نرمافزار و سختافزار (مانند ECU، سیستم تعلیق یا ترمزها) که بیشتر متناسب با شرایط جادهای و تقاضای مصرفکنندگان داخلی چین طراحی شدهاند.
مقایسه استاندارد چین و اروپا
به طور خلاصه میتوان تفاوتهای دو نسخه را چنین بیان کرد:
نسخه اروپایی:
-ایمنی بالاتر، تعداد ایربگ بیشتر، سیستمهای کمکی رانندگی (ADAS)
-قطعات بادوامتر و دارای گارانتی سختگیرانهتر.
-کیفیت بالاتر در مونتاژ و مواد مصرفی.
نسخه داخلی چین:
-تمرکز بیشتر بر قیمت رقابتی و اقتصادی بودن.
-استفاده از قطعاتی که الزاماً کیفیت نسخه اروپایی را ندارند.
-کاهش یا حذف برخی امکانات ایمنی یا رفاهی برای پایین آوردن قیمت نهایی.
کدام خودروها در ایران استاندارد اروپایی دارند اما ساخت چین هستند؟
ملیت اصلی ساخت هر خودرو در پلاک داخل در راننده آن خودرو مشخص شده و این پلاک معتبر و قابل استناد است لذا اگر خودرویی ساخت چین نباشد این موضوع در پلاک مشخص شده است اما در این بین خودروهایی از برند های غیر چینی هستند که برخلاف مونتاژ چین برای صادرات به بازارهای اروپایی مونتاژ شده اند و قرار نیست در بازار چین عرضه شوند و در مسیر بازارهای صادراتی به ایران نیز عرضه می شوند. ممکن است در اولین مواجهه با این خودروها تصور کنید چون ساخت چین هستند ارتباطتی با شرکت مادر ندارند. یکی از نکات مهم دیگر درج نام برند مادر در پلاک شناسایی هویت داخل در راننده هر خودرو است که برخی از خودروها با وجود داشتن لوگو برند معتبر در پلاک هویتشان تنها به شرکت سازنده چینی یا جوینت ونچر چینی اشاره شده اما در خودروهای سفارش اروپا، صرفا نام برند معتبر غیرچینی ذکر شده چرا که در این خودروها صرفا از چین به عنوان محلی برای تولید خودرو استفاده شده و خودرو تماما منطبق با استاندارد های الزامی اروپا است. از جمله این خودروها می توان به نمونه های وارداتی هوندا نظیر CR-V و ZR-V اشاره کرد.