وداع زیبا با شماره ۸ باواریایی!
اقتصاد ایران: سری۸ تعریف اسپرت بامو را در دنیای خودرو متحول ساخت. این کوپه اولین بار سال ۱۹۹۰ میلادی به تولید رسید. سری۸ بسیار سریعتر از آنچه تصور میشد (تا پایان سال ۱۹۹۹ ) خاطرات بسیار خوبی را برای جوانان و اسپرت دوستان به جا گذاشت تا حدی که پس از حدود سه دهه؛ همچنان از آن بهعنوان شاهکار اسپرت باواریایی یاد میکنند. پس از حدود دو دهه این شاهکار بامو با استایل جدید و مهندسی نوین به خط تولید بازگشت.
اخیرا از نسخه M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج این خودرو بهصورت رسمی رونمایی شد که بامو، این نسخه را آخرین نسل از سری۸ اعلام کرد.
طراحی زیبای بدنه، با امضای باواریایی!
از اولین حضور سری ۸ نسل دوم در آمریکایشمالی حدود ۶ سال میگذرد. در سال ۲۰۱۸ و در ساحل مه آلود مونتری، کالیفرنیا؛ بامو سری۸ گرن کوپه معرفی شد. این خودرو، بهدلیل طراحی زیبا، عملکرد قوی و فناوری پیشرفته بسیار مورد تحسین قرار گرفت. بامو در سال ۲۰۲۵ به پبل بیچ بازگشت تا از یک سری۸ بسیار خاص و محدود رونمایی کند. این خودرو همان M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج گرن کوپه۲۰۲۶ است. M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج یادآور سری۸ پرخاطره نسل اول دهه ۹۰ بود که از طریق پنج رنگ آمیزی تاریخی، حس و حال نوستالژیک را در اوج مدرن بودن به نمایش میگذارد.
بهعبارت دیگر بامو میخواهد با سری۸ به صورت نوستالژیک وداع کند و این گرن کوپه جذاب باواریایی سال آینده از خط تولید کنار خواهد رفت. نسخه ادیشن ام هرتیج به سری۸ نسل E۳۱ اشاره دارد. M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج که برپایه گرن کوپه شکل گرفته تنها در ۵۰۰ دستگاه قرار است تولید و راهی بازار شود.
بامو این امکان را در اختیار مشتریان خاص پسند این سدان لوکس بسیار جذاب قرار داده که از میان رنگهای خاص (شامل آبی موریس، سبز آکسفورد، قرمز درخشان، مشکی کاسموس یا بنفش دیتونا) یکی را انتخاب کنند. این رنگها، رنگهایی هستند که در دهه ۹۰ برای سری۸ نسل اول یعنی E۳۱ قابل انتخاب بود. از نظر طراحی، همچنان شاهد بهرهگیری از خطوط شارپ هستیم که امضای آشنا باواریاییها است؛ در نمای پروفیل، شاهد پوزه کشیده با رینگهای ۲۰ اینچی فورج ام، درهای فریم لس، پشت کوتاه و ستون C نسبتا کشیده با فرمت سقف خمیده هستیم که کاراکتر جذاب و اسپرتی به این سدان خاص میبخشد.
در نمای جلو، همچنان چراغهای کشیده با گرافیک آشنا دوبل LED معروف بامو و خطوط تیز روی کاپوت و جلوپنجره باریک کلیوی شکل، چهره جسورانه و بسیار جوانپسندی به این گزینه خاص باواریایی داده است. در نمای عقب، همچنان شاهد طراحی آشنای بامو هستیم؛ حجمپردازی بسیار خاص روی در صندوق به همراه چراغهای کشیده L شکل مزین به LED ، بسیار جذابیت و زیبا است. طراحی اگزوزهای دوبل ذوزنقهای بزرگ در طرفین سپر و دیفیوزر بزرگ، همچنان به منظور اسپرت جلوه دادن این گرن کوپه باواریایی است. ناگفته نماند که ترمزهای ارتقا یافته به همراه کالیپرهای مشکی و تزئینات مشکی پیانویی برای مشتریان قابل سفارش است.
فضای داخلی جذاب
پس از باز کردن درهای M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج و قرارگیری در پشت فرمان این گرن کوپه جذاب؛ شاهد سبک طراحی مجذوب کننده باواریایی هستیم. کلاستر ۱۲.۳ اینچی مقابل راننده و نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی به همراه دکمههای پیانویی و تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع؛ فضای داخلی را بسیار مدرن جلوه میدهند. ناگفته نماند که استفاده از چرم مرینو برای صندلیها و پوشش آلکانترا روی داشبورد، سقف، رو دریها و ستونها سبب شده تا حس و حالی لوکس و لاکچری به سرنشینان القا شود.
طراحی نورپردازی LED داخلی به همراه دکوراتیو بسیار باکیفیت فیبرکربن، دوخت سه رنگ M و نوشته M۸۵۰i Edition M Heritage و عدد ۵۰۰/۱ ؛ فضای داخلی را بسیار شیک و خاص جلوه میدهد. ناگفته نماند طراحی صندلیهای M، غربیلک فرمان M جدید با دو پدال شیفتر منیزیومی و دسته دنده بسیار جذاب و زیبا کریستالی به سبک بامو، هیجان بیشتری را در زمان رانندگی با این گرن کوپه القا میسازد.
از طرفی دیگر از سقف پانورامیک خبری نیست و مانند M۸ GC گرن کوپه، از سقف فیبرکربنی بهره گرفته شده است. کمپانی بامو برای مشتریان خاص پسند خود که M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج را انتخاب میکنند، از سیستم صوتی بسیار حرفهای Bowers & Wilkins Diamond بهره میگیرد تا کابین این گرن کوپه به یک استودیوی متحرک بدل شود. همچنین در این خودرو از سیستم بسیار هوشمند و پیشرفته کمکی رانندگی نیز استفاده شده است. بر این اساس بامو میگوید که تنها انتخاب رنگ بدنه بر عهده مشتری است و همه چیز بهصورت استاندارد ارائه میشود.
قلبی که پرتوان و قوی میتپد!
قلب تپنده M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج را یک موتور هشت سیلندر با آرایش وی-شکل به حجم ۴.۴ لیتر تشکیل میدهد. این موتور همان پیشرانه معروف N۶۳ است که در نسخه M۸۵۰i استاندارد نیز وجود دارد. موتور هشت سیلندر وی-شکل ۴.۴ لیتری N۶۳ به لطف تکنولوژی تویین-توربو و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها میتواند قدرت و گشتاور بالایی را فراهم آورد. به عبارت دیگر موتور هشت سیلندر وی-شکل ۴.۴ لیتری تویین-توربو با زاویه قرارگیری ۹۰ درجهای طراحی شده که بهلطف تکنولوژی تویین-اسکرول-توربو بامو، سیستم تایمینگ متغیر سوپاپهای هوشمند ولوترونیک(ونوس) و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها میتواند حداکثر ۵۲۳ اسببخار قدرت را در ۶ هزار آرپیام(دور در دقیقه) و حداکثر ۷۵۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۴ هزار آرپیام به ارمغان آورد. این قدرت و گشتاور به کمک گیربکس ۸ سرعته استپ-ترونیک به چهارچرخ منتقل میشود.
ناگفته نماند که سیستم چهارچرخ محرک(دو دیفرانسیل) منحصربهفرد بامو یعنی xDrive دردسترس مشتریان خاص پسند M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج قرار دارد. بر این اساس تنها ۳.۹ ثانیه زمان نیاز است که این خودرو از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. براساس اعلام کمپانی بامو، حداکثر سرعت رسمی M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج ۲۵۰ کیلومتر برساعت است.
ارزش دردانه باواریایی
کمپانی بامو M۸۵۰i ادیشن ام هرتیج را با قیمت ۱۳۱ هزار و ۵۷۵ دلار به دست مشتریان خاص پسندش میرساند که یک هزارو۱۷۵ دلار، هزینه حمل این گرن کوپه است. سفارش این نسخه خاص از M۸۵۰i گرن کوپه از اواخر سال جاری میلادی آغاز شده و تحویل این خودرو از ابتدای سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.