آمار فوت موتورسواران نگران کننده شد

اقتصاد ایران: پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرده است که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا کنون، ۴۷ درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتورسواران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ملی،  در سال‌های اخیر، با افزایش حجم ترافیک و افزایش تعداد خودروها در سطح شهر، بسیاری از افراد که به دلیل مشاغل خود، در سطح شهر در رفت و آمد بودند، یک موتورسیکلت هم خریداری کردند، تا به آسانی و در نهایت سرعت، به کارهای روزانه خود بپردازند. این میان اما تعداد قابل توجهی از آنها، نه تنها قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند، بلکه مدام خلاف هم می‌روند. طبق گزارش کارشناسان، بیش‌ترین تصادفات فوتی موتورسواران، به دلیل تاریکی هواست. این میان اما تعداد قابل توجهی از آنها حتی کلاه ایمنی هم ندارند. تاریکی و لغزندگی معابر، به‌خصوص در زمستان و سرما، از جمله دلایل تصادفات این موتورسواران است، که گاه آنقدر با سرعت می‌رانند، که خودشان هم نمی‌دانند چگونه به مقصد رسیدند. این افراد درحالی کلاه ایمنی به سر ندارند که اغلب آنها حتی برای معاینه فنی موتور خود هم مراجعه نمی‌کنند.

بخش زیادی از این موتورسواران، غیر از آنها که برای انجام کارهای شخصی و روزمره خود با موتورسیکلت فعالیت می‌کنند، با موتور خود کار می‌کنند و به پیک موتوری مشغول هستند. این دسته اما به هر دری می‌زنند، تا زودتر به مقصد برسند و دیگر توجهی ندارند که چراغ قرمز است، یا اینکه کل پیاده‌رو را گرفته‌اند و یا اینکه خودرویی که از روبه‌رو می‌آید، ممکن است با آنها برخورد کند. کافی است در ساعت‌های شلوغی روز به مناطق پرتردد تهران، مانند چهارراه مولوی بروید تا ببینید چند درصد از این موتورسواران کلاه دارند، یا اصلا نگاهی به چراغ راهنما می‌اندازند یانه؟

حالا سرهنگ زینی‌وند رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرده است که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا کنون، ۴۷ درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتورسواران است.

به گفته وی: عمده این تصادفات در ساعات شب و بامداد، یعنی در بازه‌های زمانی بین ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۴:۰۰ و ۰۰:۰۰ تا ۰۴:۰۰ رخ می‌دهند؛ یعنی ساعت‌هایی که رانندگان با کاهش دید مواجه هستند. حالا اگر شرایط جاده هم نامناسب باشد که دیگر حتما حادثه‌ای در کمین است. نکته جالب‌تر اما این است که جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال بیش‌ترین آسیب‌دیدگان این حوادث به شمار می‌روند.

رتبه اول تصادفات

طبق بررسی‌هایی که به گفته سرهنگ زینی‌وند انجام شده است، بزرگراه امام علی)ع) از ابتدای سال جاری تاکنون در رتبه نخست تصادفات فوتی موتورسیکلت‌سواران قرار دارد. این بزرگراه پرتردد پایتخت، درحالی به قربانگاه موتورسواران تبدیل شده است، که آنها در پاسخ به این سوال که چرا از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنید؟ غیر از هزینه بالای تهیه کلاه، گرما و کلافه شدن را از مواردی می‌دانند که سبب شده است، بسیاری از موتورسواران بی‌کلاهی را به کلاهی ترجیح دهند، که می‌تواند جانشان را از خطر حفظ کند.

این درحالی است که حتی سرنشینان پشتی موتورسوار هم اغلب کلاهی به سر ندارند و همین مساله خطر آسیب دیدگی در هنگام تصادفات را افزایش می‌دهد. حالا این مسائل در روزهای بارانی و در سرما، بیشتر از قبل هم به چشم می‌آید. به طوری که در یک روز سرد زمستانی سال گذشته، در تقاطع آجودانی یک موتورسوار به دلیل یخ‌زدگی معابر، تعادلش را از دست داد و لیز خورد. تا همه برای کمک بیایند، چند خودرو با سرعت در حال عبور بودند، که همین مساله می‌توانست خود منجر به تصادفی بدتر و جدی‌تر شود، که خوشبختانه رانندگان با کنترل سرعت خود، از حادثه دیگری جلوگیری کردند. اما همین موتورسوار هم کلاهی همراه خود نداشت و حتی یک لباس مناسب فصل هم به تن نداشت که از سرما و نیز از شدت ضربه‌ها بکاهد. همین مساله سبب آسیب جدی به زانوی فرد شد و در پاسخ به رانندگانی که می‌خواستند او را به بیمارستان ببرند، گفت که حالم خوب است و کم‌کم خودم برمی‌خیزم و می‌روم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ