طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌های پایتخت به زودی اجرا می‌شود

اقتصاد ایران:    مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران در نشست خبری خود به پرسش‌های مهمی درباره موضوعات مورد توجه شهروندان تهرانی در این روزها پاسخ داد که در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگوی مطبوعاتی را می‌خوانید.

عجله‌ای برای اجرای طرح HOV نداریم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران در نشست خبری خود در مورد سرانجام اجرای طرح HOV (خطوط خودروهای پرسرنشین) با بیان این‌که طراحی خط حمل‌ونقل پر سرنشین در شورایعالی ترافیک کشور تصویب شده است، گفت: «اما جزئیات این طرح هنوز در شورای شهر تهران بررسی نشده است.»

پوریا علیمردانی با بیان این‌که برای اجرای این طرح باید زیرساخت‌ها فراهم شود که به‌دلیل اتفاقات اخیر با کمی تاخیر مواجه هستیم، افزود: «اجرای طرح باید موجب تشویق مردم به استفاده از این طرح شود و مصوبات وجود دارد و باید مقدمات آماده شود و نیازمند همکاری دولت و شهرداری تهران هستیم تا این طرح اجرایی شود.»

وی با بیان این‌که طرح HOV یک وعده نیست، بلکه یک خدمت ترافیکی است و ما عجله‌ای برای این محدودیت بدون فراهم شدن مقدمات نداریم، گفت: «مطالبه اجرای زودهنگام طرح را نداشته باشید؛ چراکه هنوز شرایط آن آماده نیست و هر موقع که شرایط آماده باشد، آن را اجرایی می‌کنیم.»

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران با اشاره به این‌که زیر ساخت اجرای طرح در حوزه دوربین و کشیدن خط زرد انجام شده و تقویت خطوط حمل‌ونقل عمومی آغاز شده است، اظهار کرد: «اعمال محدودیت، زمانی معنا دارد که زمینه‌های آن فراهم‌ شود و در مورد HOV نیز باید بگویم قرار است این طرح در روزهای کاری و در ساعات پیک اجرایی شود و دائمی نیست.»

وی با بیان این‌که هر زمان زمینه فراهم شود این طرح را اجرایی می‌کنیم، گفت: «این طرح احتمالا در آبان‌ماه اجرایی خواهد شد.»

امکان رزرو برای ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده طرح ترافیک

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین از اجرای طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌های پایتخت خبر داد. وی دراین‌باره گفت: «در حال حاضر دوربین‌های طرح ترافیک نسبت به قرائت پلاک موتورسیکلت‌ها در محدوده طرح ترافیک اقدام می‌کنند و در لایحه طرح ترافیک ۱۴۰۴ شورای شهر تهران، موضوع موتورسیکلت نیز مورد تاکید قرار گرفته؛ اما منوط شده که لایحه‌ای دیگر برای تعیین نرخ عوارض و شیوه اجرای آن از سوی شهرداری تهران تهیه شود.»

وی با بیان این‌که در حال حاضر این لایحه تدوین شده و به شورای شهر ارسال شده است، اظهار کرد: «مبلغ عوارض پیش‌بینی‌شده برای موتورسیکلت‌ها کمتر از خودروهاست و در آن روش‌های مختلفی مانند استفاده از هوش مصنوعی و سیستم‌های پلاک‌خوان برای نظم تردد موتورسیکلت‌ها در مرکز شهر لحاظ شده است که پس از تصویب شورا اجرایی خواهد شد.»

علیمردانی افزود: «تغییراتی در طرح ترافیک سال ۱۴۰۵ خواهیم داشت که یکی از آن‌ها شامل ورود موتورسیکلت‌ها به این طرح است؛ البته موتورسیکلت‌های برقی به‌طور نسبی از معافیت برخوردار هستند و برنامه جدی برای کنترل تردد موتورسیکلت‌ها داریم.»

وی درمورد نحوه کنترل پلاک موتورسیکلت‌ها گفت: «دقت داشته باشید که یکی از تخلفات اصلی، مخدوش کردن پلاک است که پلیس راهور در طرح‌های ضربتی خود در بازه‌های زمانی مختلف با آن برخورد می‌کند. این کار نیاز به یک عملیات انتظامی دارد و ما نیز در کنار پلیس هستیم. راهکار دیگر، فرهنگ‌سازی است و این‌جا هم ما در کنار پلیس هستیم.»

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: «در لایحه طرح ترافیک تهران برای سال‌ جاری این موضوع پیش‌بینی شده، اما بررسی و تصویب آن حدود دو تا سه ماه در شورای‌شهر زمان می‌برد تا پس از بررسی کارشناسی در کمیسیون‌ها، اجرایی شود و به‌محض ابلاغ مصوبه شورا، نرخ عوارض و محدودیت‌های تردد موتورسیکلت‌ها نیز اعمال خواهد شد.»

به‌ گفته علیمردانی، همکاری خوبی در این زمینه میان شهرداری و پلیس وجود دارد تا نگرانی‌ها درخصوص محدودیت‌ها بر طرف و با روش‌های فیزیکی، تبلیغاتی و انتظامی اجرای این طرح کنترل شود.

وی با بیان این‌که در زمان اجرا اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد، گفت: «امکان رزرو برای ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده طرح ترافیک وجود دارد و برای جرایم نیز مبلغی پیش‌بینی شده که تقریبا نصف مبلغ جرایم خودروهاست و هدف، بیشتر فرهنگ‌سازی و شروع تدریجی این طرح است.»

اجرای طرح دوچرخه و اسکوتر اشتراکی در محدوده بازار

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره دوچرخه و اسکوتر اشتراکی هم اظهار کرد: «در حال حاضر در مسیر ۴۷ کیلومتری سرزندگی که از سوی شهرداری تهران افتتاح شده، طرح اسکوتر و دوچرخه اشتراکی فعال است.»

وی ادامه داد: «توسعه این طرح در سطح شهر تهران با همکاری بخش‌خصوصی در دست اقدام است که نیازمند حمایت است.»

علیمردانی با تاکید بر این‌که در سنوات پیش به دلیل نبود مدل اقتصادی و عدم صرفه اقتصادی طرح‌های اشتراکی مورد استقبال قرار نگرفته بود و بعضی از آن‌ها جمع شده بود، عنوان کرد: «شهرداری بنای توسعه مسیر سرزندگی را دارد و برنامه این است که در این محدوده نیز این طرح اجرا شود.»

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: «طرحی دیگر هم که در منطقه ۱۲ (محدوده بازار تهران) در حال پیگیری است، به‌کارگیری اسکوتر و دوچرخه اشتراکی در محدوده پیاده‌راه بازار است. طبق پیش‌بینی‌ها این طرح به مهرماه خواهد رسید و به کاهش ترافیک بازار کمک می‌کند.» به گفته علیمردانی شهرداری تهران درباره توسعه طرح دوچرخه و اسکوتر اشتراکی با ۲ شرکت خصوصی تفاهم‌نامه امضا کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ