طرح همیار آب راهی برای فرار از بحران

اقتصاد ایران: به‌گفته مسئولان آبفا مصرف آب در تهران 8درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است. برای عبور از کم‌آبی امسال باید به 20درصد کاهش مصرف برسیم، ولی همین 8درصد هم نشانه واکنش ساکنان گرمازده پایتخت به بحرانی است که شهر را فراگرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری،  نیمی از تابستان گذشته، چند سد خشک و نیمه‌خشک شده و تا اواخر مهرماه باید صبر کرد که بارندگی‌ها شروع شود.

به‌گفته مسئولان آبفا مصرف آب در تهران 8درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است. برای عبور از کم‌آبی امسال باید به 20درصد کاهش مصرف برسیم، ولی همین 8درصد هم نشانه واکنش ساکنان گرمازده پایتخت به بحرانی است که شهر را فراگرفته است. یک نشانه این بحران، تبلیغاتی است که بیلبوردها تا فضای مجازی را فراگرفته و مردم را تشویق می‌کند که شیرهای آب خانه‌هایشان را ببندند. از طرف دیگر پویش‌های فضای مجازی و اقدامات داوطلبانه برای کاهش مصرف آب هم بخش دیگری از هشدار و اطلاع‌رسانی درباره بحران آب پایتخت را برعهده گرفته‌ است.



هنرمندان و کمبود آب


سال‌ها پیش رامبد جوان از قطره‌قطره‌های آب به‌عنوان زندگی یاد کرد و در فضای مجازی به این موضوع پرداخت.

الناز شاکردوست و لیلا اوتادی هم ازجمله سلبریتی‌هایی هستند که خیلی پیش‌تر از ماجراهای قطع آب درباره صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب با مخاطبان خود گفت‌وگو کردند و پست گذاشتند.

این روزها هم برخی از چهره‌ها از کمبود آب گفتند. حسن اکلیلی، بازیگر تئاتر و تلویزیون اصفهان در نمایش فیلم پسرش با نام «پُلی بر رودخانه خشک» که به ماجراهای زاینده‌رود می‌پرداخت، گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی این اثر، یادآوری جایگاه حیاتی آب در زندگی انسان است و باوجود آب حیات انسان ادامه پیدا کرده است.» اسدالله یکتا، بازیگر قدیمی سینما هم تصویر کیسه‌های پلاستیکی آب آشامیدنی را در حساب اینستاگرام خود قرار داد و نوشت: «این عکس رو خوب نگاه کنید واقعا چنین روزی در راه است؟» سحر زکریا، بازیگر سریال‌های طنز نیز در استوری اینستاگرام خود تصویری از سرویس‌های بهداشتی که به‌دلیل قطعی آب بسته شده‌اند را به نمایش گذاشت تا مخاطبان خود را به موضوع آب و صرفه‌جویی جدی آن حساس کند.



آب تمام شد


سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو آپارات در ابتدای تعدادی از ویدئوها و درست همان جایی که تبلیغات‌ را پخش می‌کرد، چند آیتم کوتاه رایگان درباره صرفه‌جویی در مصرف آب گنجانده است. بنا به اعلام این پلتفرم پویش «آب تمام شد!» در راستای مسئولیت اجتماعی و با هدف آگاهی‌بخشی عمومی، تغییر نگرش به مصرف آب و تلاش برای درگیر کردن مخاطبان با بحران بی‌وقفه و رو به گسترش، طراحی و اجرا شده است. ویدئوها با هوش‌مصنوعی درست شده‌اند و این شعار روی همه آنها نوشته شده است که «ایران در بحران آب است! نه در آینده، همین الان» در این ویدئوها بخش‌هایی از متوقف شدن ترسناک زندگی روزمره در شرایط قطعی آب به تصویر کشیده شده است.



فرهنگ‌سازی تلویزیونی


در سال‌های گذشته بخشی از فرهنگ‌سازی عمومی درباره ناهنجاری‌های اجتماعی به سریال‌های تلویزیونی سپرده شده است. پیام‌هایی مانند دوری جستن از آسیب‌های فضای مجازی، شرکت نکردن در سرمایه‌گذاری‌های مشکوک و حتی معایبی مانند زیان‌های استعمال دخانیات در متن و حاشیه سریال‌ها دیده می‌شود و تکرار آنها امید به تغییرات فرهنگی و گرایش‌های اجتماعی را زیاد می‌کند. اکنون صرفه‌جویی در مصرف آب یکی از ضرورت‌های کشور است و می‌توان انتظار داشت که در یک هماهنگی میان دستگاه‌ها، پیام‌های مرتبط با کاهش مصرف آب در رسانه فراگیری مانند تلویزیون دیده شود. اگر بنا بر فرهنگ‌سازی باشد باید از رسانه‌های عمومی این کار را شروع کرد.



همیار آب ما، پلیس آب آنها 



شرکت آب و فاضلاب از چند سال قبل طرحی را با عنوان همیار آب برای دانش‌آموزان ابتدایی اجرا کرد. اساس این طرح بر پرورش نیروهایی است که بتوانند شهروندان را در برخوردهای چهره به چهره تشویق به صرفه‌جویی در مصرف آب کنند. سابقه این طرح به میانه سال‌های دهه 90برمی‌گردد که در آن آموزش‌های مربوط به صرفه‌جویی در مدارس برگزار می‌شد. این طرح در استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد و همینطور خراسان رضوی اجرا شد. دانش‌آموزان آن سال‌ها باید اکنون به انتهای تحصیلات ابتدایی خود رسیده یا وارد دانشگاه شده باشند.  آبفای تهران اردیبهشت سال 1402با اعزام کارشناس و خودرو به نقاط مختلف و توزیع بروشور و نصب پوستر طرح همیار آب را به شکلی متفاوت اجرا کرد و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در چند روز گذشته از شهروندان درخواست کرد که به‌عنوان همیار آب فعالیت کنند. محسن اردکانی از کاهش 7تا 8درصدی مصرف آب تهران در یک‌ماه گذشته نسبت به سال قبل خبر داده و از شهروندان خواسته که همیار آب شوند؛ یعنی نه‌تنها خودشان مصرف آب را مدیریت کنند، بلکه راهنمای دیگران در این زمینه باشند.
    
همیار آب در حقیقت نام انتخابی برای همان طرح پلیس آب است که چند سال پیش در ایالت کالیفرنیا اجرا شد. به‌دنبال وقوع خشکسالی‌های گسترده در ایالت کالیفرنیای آمریکا، مسئولان ایالتی راهکارهایی ازجمله گشتزنی «پلیس آب»، جریمه کردن شهروندان پرمصرف و تغییر پوشش فضای سبز شهری را در پیش گرفتند. مقامات شهر لس‌آنجلس محدودیت‌های آبی مانند محدود کردن آبیاری چمن را به‌مدت 8 دقیقه و 2بار در هفته اعمال کردند. افرادی از اداره آب و برق این شهر به‌عنوان «پلیس آب» صدها شکایت اجتماعی را که هر هفته توسط همسایگان در مورد هدر رفتن آب ثبت می‌شد بررسی کردند و افرادی را که مکرراً دچار تخلف می‌شدند، بین 200تا 600دلار جریمه کردند. آن روزها بارها اعلام شد که هدف از این جریمه‌ها، کسب درآمد نیست و اداره آب و برق لس‌آنجلس در تلاش است تا در رفتار و سبک زندگی مردم تغییر ایجاد کند. البته براساس قوانین اگر فردی بیش از 5‌بار درخصوص مصرف آب تخلف می‌کرد، پلیس آب در خانه او دستگاهی نصب می‌کرد که مصرف آب آن خانوار را محدود کند.


سازمان زیباسازی شهرداری تهران تصاویری از موقعیت‌های عادی و روزمره مانند حمام طولانی، شستن ظرف‌ها یا تمیز کردن حیاط و آبیاری باغچه با شیلنگ را با عنوان «ببند لطفا!» و «منتظرن ببندی» در بیلبوردها به نمایش گذاشته است. 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ