زیان سنگین خودروسازان جهان از تعرفه های ترامپ
اقتصاد ایران: تعرفههای ترامپ، خودروسازان برتر را تحت فشار قرار داده و زیان، ۱۱.۷ میلیارد دلار برای این شرکتها به بار آورده که همچنان رو به افزایش است.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران , بخش خودرو، بر تعرفههای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا گردن نهاده است. تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان، آخرین شرکتی بود که پنجشنبه گذشته، از تاثیر تعرفهها بر درآمدش، خبر داد و اعلام کرد که اندکی بیش از سه میلیارد دلار از درآمد عملیاتی سه ماهه اول سال مالی این شرکت، کاسته شده است.
طبق افشاگریهای مالی خودروسازان، مجموع زیانهای بزرگترین خودروسازان از تعرفههای گمرکی آمریکا، با مشخص شدن نتایج تویوتا، پس از پایان سهماهه ژوئن، حدود 11.7 میلیارد دلار است. تویوتا بیشترین میزان آسیب را دیده و پس از آن رقبایی مانند فولکس واگن، جنرال موتورز، فورد، هوندا و سایر شرکتهای خودروسازی، قرار دارند. خودروسازان برتر چین به دلیل عدم فعالیت در آمریکا از این فهرست حذف شدهاند.
خودروسازان، از جمله تویوتا و هوندا، نه تنها شاهد افزایش تعرفهها (15 درصد) بر واردات از بازار داخلی ژاپن هستند، بلکه با افزایش 25 درصدی تعرفههای کلی بخش خودرو نیز مواجه هستند که بر فعالیتهایشان از کشورهایی مانند کانادا و مکزیک، تاثیر میگذارد. این موضوع در مورد سه شرکت بزرگ فورد، جنرال موتورز و استلانتیس که فعالیتهای قابلتوجهی با شرکای توافقنامه سه جانبه آمریکا-مکزیک-کانادا دارند نیز صدق میکند.
حتی «تسلا» که تمام خودروهایش را در آمریکا تولید میکند، از تعرفههای گمرکی بر قطعات خودرو مانند باتریهای خودروهای برقی، تاثیر قابلتوجهی دیده است. «وایبهاو تانجا»، مدیر مالی «تسلا»، در نشست گزارش درآمد این شرکت در 23 ژوئیه، گفت: هزینه تعرفهها، حدود 300 میلیون دلار افزایش یافته که حدود دو سوم آن در بخش خودرو و کمتر از این مقدار در بخش انرژی بوده است. با این حال، با توجه به تاخیر در تولید و فروش، تاثیر کامل در سه ماهههای بعدی، خود را نشان خواهد داد.
واکنش فوری خودروسازان، افزایش قیمتها و در نهایت حرکت به سمت تولید بیشتر در آمریکا خواهد بود، اما هیچ کدام از این گزینهها، راهحل آسانی برای اجتناب از تعرفهها نیستند.
«سم فیورانی»، متخصص تولید خودرو در شرکت «اتو فورکست سولوشن»، گفت: سرمایهگذاری برای کارخانههای مونتاژ جدید، قابلتوجه است. ساخت یک کارخانه جدید به سه تا پنج سال برنامهریزی و احتمال یک یا دو میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد. حتی تجهیز مجدد کارخانه موجود نیز به حدود نیم میلیارد دلار نیاز دارد.
«فیورانی» اظهار کرد: هزینههای مالی برای هزینههای کارخانه باید در برابر هزینه پرداخت تعرفهها طی سه سال آینده سنجیده شود. بیشتر مدلهای با حجم بالا که معمولا حاشیه سود کمتری دارند، مانند «نیسان روگ»، در حال حاضر در آمریکا تولید شدهاند. تولید برخی از خودروهای کم تیراژ و پر سود در آمریکا نیز از نظر اقتصادی منطقی نخواهد بود.
جنرال موتورز نیز به نوبه خود اعلام کرد که چهار میلیارد دلار برای تولید بیشتر کامیون و شاسیبلند در آمریکا هزینه خواهد کرد.
جنرال موتورز، اعلام کرد که تولید «شورولت بلیزر» و «شورولت اکویناکس بنزینی» را که در حال حاضر در مکزیک تولید میشوند، از سال 2027 به آمریکا، اضافه خواهد کرد. جنرال موتورز، همچنین تولید شاسیبلندهای بنزینی مانند «شورولت تاهو» و پیکاپهای سبک مانند «سیلورادو» را در کارخانه خود در اوریون میشیگان، آغاز خواهد کرد. همچنین تولید خودروهای برقی را از آن کارخانه به کارخانهای در میشیگان که فقط خودروهای برقی تولید میکند، منتقل خواهد کرد.
هوندا، هفته گذشته، اعلام کرد: اضافه کردن یک شیفت سوم به کارخانه تولیدش در آمریکا را بررسی میکند تا تاثیر تعرفهها را کاهش دهد. اگرچه هوندا نگفت که کدام مدلها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، اما طبق گزارشها، انتقال تولید «سدان سیویک» از کانادا به آمریکا را در نظر گرفته بود که از سوی هوندا تکذیب شد.
اضافه کردن یک شیفت سوم، این خودروساز را قادر میسازد تا میزان مواجهه با تعرفهها را محدود کرده و از هزینه ساخت یک کارخانه جدید یا اضافه کردن ابزار برای یک مدل های جدید در جایی دیگر جلوگیری کند. حتی «تسلا» نیز به دنبال تولید برخی از قطعاتش در داخل کشور است.
جایگزین دیگر برای فرار از هزینههای حاشیهای تعرفهها، انتقال این هزینهها به خریداران است. «فیورانی» گفت: خودروسازان در کوتاهمدت، هزینهها را متحمل شدند و این در گزارشهای مالی سه ماهه دوم ،خود را نشان داد. او افزود که در برههای از زمان، باید تغییری صورت بگیرد و قیمتها افزایش یابد.
در حالی که با توجه به حاشیه سود مدلهای لوکس در مقابل نیاز به رقابتی بودن قیمت در پایینترین سطح، قیمتها متفاوت خواهد بود، مصرفکنندگان همه خودروها، چه وارداتی و چه غیروارداتی، شاهد افزایش قیمتها از پاییز سال میلادی جاری و افزایش بیشتر آن در سال میلادی آینده خواهند بود.
فورد در ابتدا، قیمتها را در مواجهه با تعرفهها، کاهش داد و احتمالا موجودی قبل از تعرفه خود را از بین برد. این کاهش قیمت فقط تا پایان ژوئن ادامه داشت. فورد از آن زمان، قیمتها را افزایش داده است.
جنرال موتورز، اعلام کرد که برای حفظ قدرت قیمتگذاری خود، اصلا مجبور به کاهش قیمت نبوده و هیچ اقدام خاصی برای افزایش قیمتها انجام نداده است. با این حال، یکی از راههایی که خودروسازان میتوانند بدون افزایش قیمتهای خردهفروشی، سودشان را افزایش دهند، حذف مشوقها و دریافت هزینه بیشتر برای تامین مالی است.
بر اساس گزارش یاهو فایننس، «نلسون» تحلیلگر شرکت تحقیقاتی «سی اف ار ای» (CFRA) گفت: فکر میکنیم خودروسازان تمام تلاش خود را برای جبران تاثیر تعرفهها از طریق ترکیبی از کاهش هزینهها، قیمتگذاری و ترکیب آنها انجام میدهند، اما واقعیت این است که آنها باید درصد زیادی از تاثیر تعرفهها را تحمل کنند.
با این وجود، حتی اگر خودروسازان بتوانند تولید را به آمریکا منتقل کنند، تولید محصولات غیرسودآور را کاهش دهند و عملیات و هزینهها را سادهسازی کنند، به نظر میرسد یک موضوع برای آینده قابل پیشبینی صادق خواهد بود. «فیورانی» گفت: همه، پول بیشتری خواهند پرداخت.