گسترش دامنه عملیات یمن در دریای سرخ؛ معادله جدید برای نجات غزه
اقتصاد ایران: معادله جدیدی که یمن در دریای سرخ تثبیت کرده دیگر تنها شامل تهدید و هدف قرار دادن کشتیهایی که در زمان کنونی و به طور مستقیم با صهیونیستها همکاری دارند نمیشود و همه شرکتهای کشتیرانی که به هرنحوی با اشغالگران در ارتباطند، باید نگران باشند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در پی آغاز مرحله جدید محاصره دریایی یمن علیه رژیم صهیونیستی در چارچوب حمایت از نوار غزه، دریای سرخ شاهد تحولات سریع و حساسی است. در یک اقدام قابل توجه، مرکز هماهنگی عملیات بشردوستانه مستقر در صنعا، از اعمال تحریمها علیه 64 شرکت کشتیرانی خبر داده و آنها را به نقض دستورالعملهای یمن در محاصره اعمال شده علیه رژیم صهیونیستی متهم کرد.
تحریمهای یمن علیه شرکتهای کشتیرانی بینالمللی که با صهیونیستها همکاری دارند
به گزارش روزنامه الاخبار، مرکز مذکور یمنی همچنین تصمیم گرفته عبور کشتیهای این شرکتها از دریای سرخ، تنگه باب المندب، خلیج عدن و دریای عرب را به دلیل پهلوگیری آنها در بنادر فلسطین اشغالی بعد از 27 جولای ممنوع کند. از جمله برجستهترین شرکتهایی که هدف این تصمیم قرار گرفتهاند، میتوان به شرکت آلمانی هاپاگ-لوید، شرکت ژاپنی اوشن نتورک اکسپرس، شرکت تایوانی یانگ مینگ و شرکت فرانسوی سی ام ای سی جی ام اشاره کرد که همگی از اپراتورهای پیشرو در خصوص کشتیرانی جهان هستند.
داستین اوزوگر، تحلیلگر اروپایی در امور دریایی در این زمینه اعلام کرد که اعلامیه یمن در اعمال تحریمها علیه شرکتهای کشتیرانی که با اسرائیل همکاری میکنند، نقطه عطف اساسی در درگیریها در دریای سرخ بوده و دامنه تهدیدات را گسترش میدهد؛ به طوری که هدفگیریهای یمن این بار شامل کشتیهای متعلق یا تحت مدیریت شرکتهایی میشود که قبلاً هم به بنادر اسرائیل (فلسطین اشغالی) خدمت کردند، نه فقط کشتیهایی که در حال حاضر به سمت این بنادر میروند. این تهدیدات میتواند به کشتیهایی که از طریق ترتیبات اجاره فرعی اداره میشوند هم گسترش یابد و بنابراین تعداد بیشتری از کشتیها در معرض خطر قرار میگیرند؛ حتی اگر در نهایت ارتباط خود را با اسرائیل قطع کنند.
گسترش دایره تهدیدات و هدفگیریهای یمن در دریای سرخ
در همین راستا، در تلاش برای جلوگیری از تشدید تنشها، برخی از شرکتهای بزرگ به تنظیم مسیرهای خود روی آوردهاند؛ از جمله شرکت فرانسوی سی ام آی سی جی ام که بعد از اعلام تعلیق حملات جنبش انصارالله در ماه مه گذشته خدمات خود را از طریق کانال سوئز از سر گرفت. اما این شرکت در مرحله جدید به دلیل همکاری خود با شرکتهایی مانند مرسک که با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند، بار دیگر در معرض تهدیدات یمن قرار گرفته است.
همچنین اطلاعات نشان میدهد که احتمال ایجاد فهرستهای هدف توسط یمن بر اساس مشارکتهای گسترده یا حتی استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی جهت نظارت و ردیابی کشتیها از طریق دادههای ماهوارهای آزاد نیز وجود دارد.
در این زمینه مارتین کلی، رئیس بخش مشاوره در شرکت آی او اس ریسک گروپ هشدار داد که اوضاع در دریای سرخ به سمت پیچیدگی بیشتر پیش میرود؛ زیرا هرگونه ارتباط با اسرائیل، چه به شکل مستقیم و چه غیرمستقیم میتواند کشتیها را در معرض خطر مستقیم قرار دهد. با توجه به این تهدیدات، شرکتهای کشتیرانی با وجود هزینههای بالای اقتصادی و لجستیکی مجبور به اتخاذ تصمیمات راهبردی برای تغییر مسیرهای خود به سمت دماغه امید نیک شدهاند.
این روند بعد از آشکار شدن محدودیتهای بازدارندگی آمریکا در منطقه به ویژه با توجه به عدم حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی در دریای سرخ طی هفتههای اخیر که امری نادر از اواخر سال 2023 تاکنون است، آشکارتر شده است؛ موضوعی که رسانههای آمریکایی آن را تحقیری برای این کشور میدانند و تاکید دارند با وجود حضور نظامی گسترده آمریکا در دریای سرخ، اما واشنگتن نتوانست مانع از ادامه عملیاتهای یمن یا محدود کردن توانایی آن در تاثیرگذاری بر کشتیرانی بینالمللی شود.
معادله جدید یمن در دریای سرخ
وخامت اوضاع امنیتی در دریای سرخ، پیامدهای مستقیمی برای کشورهای منطقه به ویژه مصر دارد که به وضوح مخالفت خود را با هرگونه نظامی سازی دریای سرخ اعلام کرده و معتقد است امنیت این آبراه حیاتی باید از طریق دیپلماسی و همکاری منطقهای و اتحادهای نظامی حفظ شود. بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر و همتای یونانی او در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک که در آتن برگزار شد، تاکید کردند: قاهره طرفی است که بیشترین آسیب را از وضعیت فعلی در دریای سرخ میبیند و ضررهای مصر از کاهش درآمد کانال سوئز تاکنون از هشت و نیم میلیارد دلار فراتر رفته است.
اظهارات وزیر خارجه مصر دو روز بعد از آن بیان شد که یمن تهدید کرده بود کشتیهای مصری و ترکیه را به دلیل ادامه حرکت آنها به سمت بنادر فلسطین اشغالی هدف قرار خواهد داد. در همین حال خبرگزاری رسمی یمن در صنعا گزارش داد که دادههای ماهوارهای بیانگر ادامه حرکت کشتیها از بنادر مصر و ترکیه به سمت حیفا و اسدود است.
بنابراین معادله جدید در دریای سرخ بر مبنای یک فرض ساده اما پیچیده استوار است: اینکه تا زمانی که غزه در معرض نسل کشی و گرسنگی قرار داشته باشد، مسیر کشتیرانی دیگر امن نخواهد بود و این وضعیت تا پایان تجاوزات و محاصره رژیم صهیونیستی علیه غزه ادامه خواهد داشت.
در این زمینه، کارشناسان و متخصصان دریایی معتقدند که این تشدید تنشها با چالشهای بیسابقهای به ویژه برای رژیم صهیونیستی همراه است. در این زمینه عبدالمالک الحداد، متخصص تجارت بین الملل و زنجیرههای تامین در گفتگو با العربی الجدید اظهار داشت: دوره آینده میتواند شاهد اختلال گسترده در ترافیک کشتیرانی و افزایش عدم اطمینان در مورد امنیت خطوط کشتیرانی به دلیل وضعیت ناپایدار در دریای سرخ و تنگه باب المندب باشد؛ به ویژه اینکه انتظار میرود یمنیها با اعلام آغاز مرحله چهارم محاصره دریایی علیه اسرائیل، عملیاتهای خود را به طور قابل توجهی تشدید کنند.
همچنین انتظار میرود تحولات جدید، شرکتهای کشتیرانی را به سمت یافتن مسیرهای طولانیتر و راهکارهای پرهزینهتر جهت جلوگیری از خطرات سوق دهد که همین امر هزینههای عملیاتی و بیمه را به سطوح بیسابقهای خواهد رساند.
از طرف دیگر، کارشناسان اقتصادی در صنعا معتقدند که مرحله چهارم محاصره دریایی یمن علیه رژیم صهیونیستی، هدف قرار دادن کشتیهایی مرتبط با این رژیم را با هدف ضربه زدن به زیرساختهای اقتصادی اسرائیل تشدید خواهد کرد.
رشید الحداد، پژوهشگر اقتصادی یمنی در این زمینه گفت: اعلام تشدید عملیاتها توسط یمن که از دوشنبه شب برابر با 28 جولای جاری به اجرا درآمد، با هدف متوقف کردن همه تدارکات دریایی برای اسرائیل و خفه کردن ترافیک دریایی در بنادر فلسطین اشغالی صورت گرفته است. این وضعیت همچنین شرکتهایی را که با صهیونیستها معامله میکنند در برابر دو گزینه قرار میدهد: ادامه همکاری با اسرائیل و به خطر انداختن امنیت دریایی خود یا متوقف کردن معامله و همکاری با بنادر فلسطین اشغالی.
این کارشناس عرب زبان تاکید کرد: صنعا به این دلیل مرحله چهارم محاصره دریایی علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرده که معتقد است با هدف قرار دادن مهمترین ارکان اقتصاد این رژیم و از طریق محاصره بنادر فلسطین اشغالی میتواند فشار موثری بر صهیونیستها جهت رفع محاصره غزه وارد کند.
انتهای پیام/