افزایش تولید و تحویل خودرو در دستور کار
اقتصاد ایران: با برنامهریزیهای انجامشده ضمن افزایش تولید در هفتههای آینده، شاهد کاهش چشمگیر تعهدات معوق و همچنین بدهی به زنجیرهتامین خواهیم بود
مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه تولید این مجموعه صنعتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منطقی و طبق برنامه پیش رفته است، گفت: «در ماههای اخیر، مشکلاتی خارج از کنترل، تولید گروه خودروسازی سایپا را تحتتاثیر قرار داد که با برنامهریزی صورتگرفته در تامین و تولید، تولید از دست رفته که عوامل متعددی داشت و در نیمه دوم سال جاری جبران خواهد شد.»
رضا حسینی به مناسبت روز خبرنگار، به ارائه گزارشی از وضعیت تولید، بدهی بانکی و زنجیرهتامین سایپا پرداخت و از آمارهای مقایسهای تولید که در برخی رسانهها منتشر میشود، نقد کرد.
مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه مقایسه تولید خودرو باید منصفانه و در یک بازه مشخص باشد، گفت: «زمانی که مدیریت جدید سایپا (آذرماه ۱۴۰۳) مستقر شد، تولید روزانه سایپا به کمتر از یکهزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو در روز رسیده بود که پیشبینی میشد این روند کاهشی حتی به زیر یکهزار دستگاه در روز برسد؛ اما هماکنون تولید خودرو در سایپا با وجود تمام مشکلات و حوادث، اعم از وقوع جنگ و آتشسوزی گمرک شهید رجایی، قطع برق و ... به طور میانگین نزدیک به یکهزار و ۴۵۰ دستگاه در روز بوده است.»
وی افزود: «قاعدتا به جهت مشکلاتی که خارج از کنترل ما بود و تمام واحدهای صنعتی هم درگیر آن شدند، با یکسری افت تولید مواجه بودهایم. برای مثال اگر یک روز برق کارخانه قطع شود، یک روز تولید در هفته از دست میرود. حال اگر این را ضرب در چهار هفته در ماه و ۱۲ ماه سال کنیم، عدد قابل توجهی میشود. یا جنگ تحمیلی ۱۲ روزه که طبیعتا تولید تمامی خودروسازان از جمله سایپا را پایین آورد.»
مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا همچنین به موضوع انفجار در بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: «اتفاقاتی که در این بندر رخ داد، بر تولید همه خودروسازان تاثیر منفی گذاشت. جدای از این دلایل عمومی، دلایل اختصاصی دیگری هم برای سایپا وجود داشت که تولید را تحتتاثیر خود قرار داد و منجر به از دست رفتن بخشی از تولید شد. برای مثال حدود ۱۸ هزار دستگاه از تولید وانت ۱۵۱ در سهماهه اول سال بهدلیل تاخیر در اخذ مجوز استاندارد از دست رفت؛ یعنی تقریبا روزی ۳۰۰ دستگاه.»
وی ادامه داد: «اگر این عوامل کاهنده در تولید امسال اتفاق نمیافتاد، قطعا میانگین تولید روزانه خودرو در سایپا به بالای یکهزار و ۸۰۰ تا یکهزار و ۹۰۰ دستگاه در روز میرسید.»
وی ادامه داد: «با وجود تمامی این مشکلات چند اتفاق و دستاورد خوب در سایپا اتفاق افتاد. اول آنکه بدهی سرفصلشده بانکی که سال گذشته در آذرماه حدود ۲۱ همت بود، اکنون بهکمتر از ۸ همت رسیده است. این کاهش قابل توجه در بدهی بانکی سایپا، نشاندهنده پیشرفت در مدیریت مالی گروه سایپاست.»
حسینی افزود: «بدهی به زنجیرهتامین نیز که با جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و کاهش چشمگیر فروش و ورودیهای شرکت بهوجود آمد، به سرعت در حال جبران است و پیشبینی این است که در یک الی دو ماه آینده، بخش عمدهای از تعهدات معوق خودرو و همچنین بدهی به زنجیرهتامین پاس شود.»
وی با اعلام اینکه در حوزه تامین و زنجیره تولید، بهزودی خبرهای بسیار خوبی از سایپا خواهید شنید، بهبرخی پروژههای توسعه محصول اشاره کرد و گفت: «بهزودی عرضه خودروهای جدید و بهروز گروه خودروسازی سایپا مانند سیتروئن C3XR و پارس نوآ و همچنین عرضه آریا آغاز خواهد شد و در کنار این خودروهای داخلی، تعدادی خودرو مونتاژی و وارداتی هم به سبد محصولات امسال گروه خودروسازی سایپا اضافه خواهد شد.»
مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا همچنین به تمرکز سایپا برای تولید خانواده جدید موتور و قوای محرکه در سایپا اشاره کرد و گفت: «با برنامهریزی صورتگرفته و تاکید مدیریت ارشد، سایپا بعد از مدتها عقبماندگی خود در ساخت و عرضه خانواده موتور و قوای محرکه که ضعف موروثی گروه سایپا بود، این مشکل را برطرف کرده و بهزودی شاهد ساخت و عرضه خانواده جدید موتور در شرکت مگاموتور سایپا خواهیم بود.»
حسینی تاکید کرد: «بخش عمده تولید از دسترفته گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماهه دوم سال جبران خواهد شد و با برنامهریزیهای انجامشده ضمن افزایش تولید در هفتههای آینده، شاهد کاهش چشمگیر تعهدات معوق و همچنین بدهی به زنجیرهتامین خواهیم بود.