کمبود ۹ هزار دستگاه ناوگان جادهای؛ واردات ۳ هزار اتوبوس تا ۱۴۰۵
اقتصاد ایران: رئیس سازمان راهداری با اشاره به کمبود ۹ هزار دستگاه اتوبوس گفت: با توافقات صورتگرفته، امیدواریم تا پایان امسال هزار دستگاه و تا پایان ۱۴۰۵ در مجموع ۳ هزار دستگاه وارد ناوگان شود.
به گزارش خبرنگار مهر، رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای امروز (سهشنبه، ۱۴ مرداد) در نشست خبری با بیان اینکه کشور با کمبود جدی اتوبوس در بخش حملونقل جادهای مواجه است، اظهار کرد: در مجموع، حدود ۸ تا ۹ هزار دستگاه اتوبوس در کشور کمبود داریم.
وی افزود: بر اساس مصوباتی که در دولت و مجلس به ما ابلاغ شده، اما زیرساخت اجرای آن مصوبات فراهم نشده و در طول سالهای اخیر عملاً نوسازی نداشتهایم.
اکبری با اشاره به وضعیت تولید و واردات اتوبوس تصریح کرد: تولید داخلی در این مدت انجام نشده و وارداتی هم نداشتهایم. حداکثر آنچه اتفاق افتاده، حدود ۲۰۰ دستگاه واردات در یک سال گذشته بوده که چند روز پیش نیز بهصورت نمادین ۲۵ دستگاه وارد کشور شد.
وی افزود: احتمال دارد طی روزهای آینده نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ دستگاه دیگر به ناوگان افزوده شود، چراکه تعدادی از اتوبوسها در گمرکات کشور در حال طی کردن مراحل ترخیص هستند.
رئیس سازمان راهداری ادامه داد: به گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، احتمالاً تا پیش از اربعین، حدود ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز به ناوگان اضافه شود. البته با همین تعداد نیز تغییر محسوسی ایجاد نخواهد شد.
اکبری با اشاره به برنامهریزی برای نوسازی ناوگان در سال جاری و سال آینده اظهار کرد: هدفگذاری ما این است که تا پایان امسال حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه کنیم و تا پایان سال آینده نیز ۲۰۰۰ دستگاه دیگر وارد شود. به این ترتیب، در مجموع ۳۰۰۰ دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۵ به ناوگان افزوده خواهد شد که بهنظر من اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.
وی افزود: توافقات گستردهای با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نوسازی ناوگان صورت گرفته و حتی امروز نیز جلسهای در وزارت نفت در همین زمینه برگزار میشود.
اکبری با اشاره به نقش وزارت نفت در تأمین منابع برای نوسازی ناوگان خاطرنشان کرد: هدف این جلسات آن است که شرکتهای اتوبوسساز داخلی از محل صرفهجویی در مصرف سوخت، اتوبوسهای فرسوده را از رده خارج و جایگزین کنند. امیدواریم در توافق با وزارت نفت نیز بتوانیم تعدادی اتوبوس جدید را تولید یا وارد کنیم.
سهمیه ۲ هزار لیتر سوخت ثابت و ۵۰۰ لیتر تشویقی برای اتوبوسهای اربعین
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر میزان تخصیص سوخت ناوگانهای اربعین، گفت: بر اساس مصوبات ستاد اربعین، به ازای هر راننده فعالی که در یک سال گذشته در بخش حملونقل عمومی فعالیت داشته و دارای کارت هوشمند بوده، ۲۰۰۰ لیتر سهمیه سوخت شارژ شده است.
وی افزود: این ۲۰۰۰ لیتر چند روز پیش به کارت سوخت رانندگان واریز شده تا ناوگان بدون سوخت نماند، اما سوخت اصلی بر اساس پیمایش اختصاص مییابد. یعنی هر مقدار که راننده پیمایش داشته باشد، بر اساس سند حمل صادرشده، سوخت به حساب آنها شارژ خواهد شد.
اکبری بیان کرد: پس از اربعین، بهتدریج این ۲۰۰۰ لیتر از کارت رانندگان کسر خواهد شد، اما علاوه بر آن، ۵۰۰ لیتر سوخت تشویقی نیز به رانندگانی که در طرح اربعین مشارکت کنند، اختصاص مییابد.
به گفته وی؛ این ۵۰۰ لیتر تشویقی زمانی به رانندگان تخصیص مییابد که صورتوضعیت سفر به مرزها توسط همان اتوبوس صادر شده باشد.
رئیس سازمان راهداری تاکید کرد: بر اساس تحلیل همکاران ما در بخش مسافر، با اجرای این دو سیاست، هیچ رانندهای در ایام اربعین با کمبود سوخت مواجه نخواهد شد.
فعالیت تاکسیهای اینترنتی در حملونقل برونشهری غیرقانونی است
اکبری در خصوص فعالیت تاکسیهای اینترنتی در ایام اربعین، اظهار کرد: فعالیت اسنپ و تپسی در بخش حملونقل برونشهری نیاز به قانون دارد و با قوانین موجود، این اقدام خلاف قانون است.
وی ادامه داد: تاکسیهای اینترنتی شهری، طبق قانون مجاز به جابهجایی مسافر در مسیرهای بینشهری نیستند و زیرساخت این کار را نیز ندارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از مشکلات اساسی این پلتفرمها در حملونقل بینشهری، عدم قطعیت عملکرد و فعالیت غیرمجاز آنها است. در جلساتی که در این زمینه با حضور مدیران عامل این شرکتها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، آنها نیز اذعان داشتند که فعالیتی در حوزه حملونقل برونشهری ندارند، ادعایی نیز در این زمینه ندارند و خود را غیرمجاز میدانند.
وی بیان کرد: بنابراین، از نظر ما هرگونه جابهجایی مسافر در قالب پلتفرمهای اینترنتی فعلی در مسیرهای برونشهری، خلاف قانون محسوب میشود.