شانگهای میزبان خط تولید لکسوسهای برقی
اقتصاد ایران: لکسوس ساخت کارخانه خودروهای الکتریکی در شانگهای را آغاز کرده که با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار خودرو در سال، از ۲۰۲۷ شروع به کار خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران , لکسوس رسما ساخت کارخانه تولید خودروهای الکتریکی خود را در منطقه جینشان شانگهای آغاز کرد. این پروژه، لکسوس را به دومین شرکت خودروسازی خارجی با مالکیت کامل در شانگهای تبدیل میکند، پس از تسلا که پیشتر این مسیر را پیموده بود.
پروژه خودروهای الکتریکی لکسوس در منطقه فناوری پیشرفته خلیج شانگهای در جینشان واقع شده و قرار است تا آگوست ۲۰۲۶ تکمیل شود. تولید در این کارخانه از سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد و اولین خودرو در همان سال از خط تولید خارج میشود. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ۱۰۰ هزار خودرو خواهد بود.
شرکت لکسوس نیو انرژی با سرمایه ۱۰۷.۱ میلیارد ین ژاپن (معادل ۷۴۰ میلیون دلار) تاسیس شده و مساحتی حدود ۱.۱۳ مترمربع را اشغال میکند. این مساحت از کارخانه تسلا در شانگهای که ۸۶۰ هزار مترمربع است، بزرگتر است.
از امضای توافقنامه همکاری استراتژیک بین دولت شهرداری شانگهای و شرکت تویوتا موتور در ۲۲ آوریل تا شروع رسمی ساختوساز در ۲۷ ژوئن، تنها کمی بیش از دو ماه گذشته است.
تویوتا از طریق این سرمایهگذاری قصد دارد تحول خود به سمت خودروهای الکتریکی و هوشمند را تسریع کند و برندهای خودروهای الکتریکی را توسعه دهد که هم برای بازار داخلی چین و هم برای بازارهای بینالمللی مناسب باشند.
این پروژه از الزام قبلی برای شراکت خودروسازان خارجی با شرکتهای داخلی در چین فاصله گرفته است. مقامات محلی حمایت بیسابقهای از پروژه لکسوس ارائه کردهاند، مشابه رویکردی که برای تسلا در نظر گرفته بودند. با توجه به سابقه چین در تسریع پروژههای کلیدی، کارخانه لکسوس در شانگهای ممکن است خیلی زودتر از هدف اعلامشده ۲۰۲۷ فعالیت خود را آغاز کند.
چالش خریداران سالخورده
در حالی که برندهای لوکس جهان با افتخار از مشتریان جوان خود میگویند، آمارهای جدید نشان میدهد لکسوس بیش از حد به نسلهای سالخورده وابسته است. این برند ژاپنی حالا با چالشی تازه روبهرو است: مشتریان وفادار زیاد دارد، اما جوان نیستند و درآمد بالایی هم ندارند. در دنیای خودروهای لوکس، شرکتها برای جذب مشتریان جوان رقابت شدیدی دارند.
فراری اخیرا اعلام کرده که ۴۰ درصد مشتریان جدیدش زیر ۴۰ سال سن دارند. دوج هم مدعی است جوانترین خریداران را در میان برندهای آمریکایی دارد. اما لکسوس در این میان، مسیر متفاوتی را طی میکند.
طبق گزارشی از مؤسسه S&P Global Mobility که سه برند لکسوس، بامو و مرسدسبنز را مقایسه کرده، خریداران لکسوس بهطور میانگین ۶/۵۷ سال سن دارند؛ در حالی که میانگین سنی خریداران خودروهای لوکس ۵۴ سال است.
بهعبارتی، مشتریان لکسوس پیرترینها در میان برندهای لوکساند. برای مقایسه، میانگین سنی خریداران مرسدسبنز ۷/۵۵ سال و بامو ۳/۵۴ سال اعلام شده است.
از نظر درآمد نیز خریداران لکسوس کمتر از میانگین ثروتمندند.
حدود ۴۷ درصد از آنها درآمدی کمتر از ۱۵۰ هزار دلار در سال دارند. در مقابل، بیش از ۶۵ درصد از مشتریان بامو درآمدی بالاتر از این عدد دارند که نشان از تمرکز بامو بر بازار ثروتمندترها دارد. با این حال، این مشتریان مسنتر هنوز هم برای لکسوس سودآورند. این برند ژاپنی در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵ موفق شد فروش خود را ۵/۸ درصد افزایش دهد و بهترین عملکرد سهماهه اول خود را در تاریخ تجربه کند. این رکورد در ادامه سال فوقالعاده ۲۰۲۴ برای لکسوس بهدست آمد که طی آن، این برند موفق شد بیشترین فروش سالانهاش را ثبت کند.
از نکات جالب دیگر گزارش، تغییر در ترکیب جنسیتی مشتریان لکسوس است. برخلاف میانگین بازار خودروهای لوکس که ۶/۴۰ درصد از خریداران را زنان تشکیل میدهند، لکسوس در ماههای اخیر توانسته ۴/۵۰ درصد از فروش خود را به مشتریان زن اختصاص دهد. این در حالی است که بیش از ۶۱ درصد از مشتریان بامو مرد بودهاند.
در نهایت، هرچند لکسوس در حال حاضر از وفاداری مشتریان سالخورده خود سود میبرد، اما برای بقا در بازار پررقابت آینده، چارهای جز جذب نسل جوانتر نخواهد داشت. این یعنی نیاز به زبان طراحی مدرنتر، فناوریهای هیجانانگیزتر و شاید بازاریابی متفاوتتر.