چکشیان: وزارت رفاه از دستگاههای پیشرو در محلهمحوری است
اقتصاد ایران: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه یکی از دستگاههای پیشرو در مردمیسازی با رویکرد محله محور با استفاده از حلقه های میانی در حل مسائل مختلف است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی هم اندیشی اجتماعی با عنوان «حکمرانی محلهمحور جمعیت، با تمرکز بر ارزیابی فرآیند شناسایی و تسهیلگری فعالیت حلقههای میانی» ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در دفتر امور آسیبهای اجتماعی و دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت و ستادهای جوانی جمعیت ادارات کل استانها گفت: باید در این زمینه صاحب گفتمان، طرح و ایدههای عملیاتی باشیم.
وی اظهار کرد: باید در احصاء مسئله، ارائه راهکار، ایدهپردازی، طراحی، اجرا، نظارت، مطالبه و بازخورد اقدامات صورت گرفته، مردم نقش محوری داشته باشند.
نایبرئیس قرارگاه جوانی جمعیت افزود: ما باید در زمینه مردمیسازی و چگونگی استفاده از مردم و مدل حلقههای میانی، تکنولوژی و روش خود را بهروزرسانی کنیم و با توجه به موضوع مورد نظر کادرسازی کرده و حلقههای میانی مورد نیاز را تقویت کنیم.
چکشیان حلقههای میانی را اولویت و انسجامبخش در مسائل اجتماعی دانست و گفت: موضوع محله محوری که رئیس جمهوری نسبت به آن تاکید دارند نیز دارای اهمیت زیادی است و باید منابع مردمی موجود در محلات شناسایی و برای استفاده از آنها ظرفیتسازی کرد.
وی تاکید کرد: نقش مردم در کل این روند باید باز تعریف شود و گفتمانسازی جدیدی از نقش مردم شکل بگیرد که در نهایت بتوان موانع و مشکلات موجود را حل کرد.
هادی بهداد دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته توسط استانها در موضوع مردمیسازی فعالیتها و حمایت و تسهیل گری فعالیت حلقههای میانی در حوزه آسیبهای اجتماعی و جوانی جمعیت، لازمه کنشگری در حوزه اجتماعی را ظرفیت سازی، شبکه سازی و تعامل مؤثر با کنشگران این حوزه عنوان کرد.
وی با اشاره به رویکرد محله محور مد نظر رئیس جمهور، فعال کردن ظرفیتهای مردمی از طریق استفاده از الگوی حلقههای میانی را روش مطلوبی دانست و گفت: بر همین اساس دفتر امور آسیبهای اجتماعی و دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت در سال گذشته این روش را با همکاری کل استانها به عنوان یکی از برنامههای سالانه پیگیری کرده است و امسال این تجربه را با توجه به اصول حکمرانی محلهمحور و با ضرورت توسعه مشارکت مردم بهروزرسانی و توسعه خواهد داد.
بهداد گفت: سال گذشته در راستای حمایت و تسهیلگری از فعالیت حلقههای میانی در ۳۱ استان از مجموعههای مختلف در این راستا استفاده شد و توانستیم از طریق اتخاذ روشهای جدید، نقش و مشارکت مردم در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و جوانی جمعیت را بالا ببریم و ارتباط ویژهای بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان و مجموعههای فعال مردمی ایجاد کنیم.
در ادامه این نشست مدیران اجتماعی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانهای البرز، قم، تهران و سمنان نظرات خود را در خصوص تجربیات، دستاوردها، موانع، چالشها و ایدههای عملیاتی در خصوص حمایت و تسهیلگری از فعالیت حلقههای میانی در استان خود را ارائه دادند.
در این نشست همچنین شیوهنامه بهکارگیری و تسهیلگری فعالیت حلقههای میانی که سال گذشته مبنای عملیاتی حمایت و تسهیلگری از فعالیت حلقههای میانی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها بود بررسی و بر اساس تجربیات ادارات کل استانی، اصلاح و بازبینی شد.