تذکری دوستانه به رسانه ملی؛
لطفاً جامجم را به عقب برگردانید!
اقتصاد ایران: بسیاری از علاقهمندان واقعی رسانه، حالا با یک صدا میگویند: لطفاً جامجم را به عقب برگردانید؛ به همان جایی که با صراحت و شجاعت آغاز شد.
از همان قسمتهای اول، «جامجم» جایی بود برای مناظرههای داغ و بیپرده درباره مسائل مختلف فرهنگی و رسانهای؛ از نقد برنامههای کودک و آثار مناسبتی گرفته تا بررسی نقش رسانه در بحرانها و تحلیل عملکرد پلتفرمها. این برنامه نه فقط بازتابدهنده دغدغههای مردم و منتقدان بود، بلکه تلنگری برای مدیران فرهنگی و رسانهای کشور به شمار میرفت.
اما در ادامه راه، «جامجم» با تغییر روز پخش به سهشنبه و بازنگری ساختار، کمکم از فضای جنجالی و مناظرهای خود فاصله گرفت. تنها چند قسمت معدود بود که دوباره صدای صریح و شجاعانه برنامه شنیده شد؛ مانند حضور مهران مهام که با جمله جنجالی «صداوسیما تبدیل به پادگان شده» دوباره موجی از شفافیت و نقد را به ارمغان آورد.
در قسمتهای جدید نیز حضور چهرههایی همچون سعید ابوطالب، ناصر کریمان، مسلم آقاجانزاده، بهروز افخمی و ابوالقاسم طالبی نشان از تلاشهایی برای بازگرداندن روحیه نقادانه داشت؛ اما هنوز سوال اصلی پابرجاست: آیا «جامجم» میخواهد به همان مدل پیشین چالشی و انتقادی بازگردد یا در مسیر آرامتر و محافظهکارانهتری قدم میگذارد؟

پخش تازهترین قسمت این برنامه با حضور حسن روزیطلب، سرپرست اداره کل برنامههای سیاسی صداوسیما، و محوریت بررسی عملکرد رسانه ملی در جنگ 12 روزه، اگرچه از نظر موضوعی بسیار مهم و بهروز بود، اما خالی از نقد تیز و کارشناسی نبود. کارشناسان منتقد کنار مدیر برنامه نبودند و همین موضوع، به نگاه یکطرفه دامن زد و از عمق گفتوگو کاست.
رسالت اصلی «جامجم» که همان دعوت از کارشناسان و دیدگاههای متفاوت برای نقد رسانههای زرد، شفافسازی و بررسی موضوعات مغفول مانده است، نباید در سایه محافظهکاری و آرامش کاذب گم شود. مخاطب امروز میخواهد این برنامه همچنان تریبونی برای بیان دغدغهها، انتقادات و اعتراضهای بیپرده باشد؛ بیسانسور و بیملاحظهکاری.
از سوی دیگر، انتخاب دقیق موضوعات نیز اهمیت دارد. پرداختن به چالشهای سریالسازی، برنامهسازی در عصر پلتفرمها و نیازهای مخاطب جهانی، گامهای مثبتی به شمار میآید، اما گاهی «جامجم» از مسیر اصلی خود منحرف میشود و به موضوعاتی میپردازد که اولویت حوزه فرهنگی و رسانهای نیستند.
در نهایت، اگر برنامهای بخواهد خود را نقد کند، باید این کار را با جسارت، صداقت و عمق انجام دهد؛ به گونهای که مخاطب باور کند «جامجم» هنوز همان تریبون آزاد و بیپرده است که رسانه ملی را از درون اصلاح میکند، نه صرفاً یک برنامه نمایشی و تشریفاتی.
به همین دلیل است که بسیاری از علاقهمندان واقعی رسانه، حالا با یک صدا میگویند: «لطفاً جامجم را به عقب برگردانید؛ به همان جایی که با صراحت و شجاعت آغاز شد.»
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه