ترانزیت کالا از مصر به خاورمیانه در بندر نئوم عربستان
اقتصاد ایران: بندر نئوم عربستان با آزمایش موفق دالان تجاری چندوجهی جدید میان عربستان سعودی، مصر و عراق، زمان ترانزیت کالا را به کمتر از نصف کاهش داد.
این ادعا زمانی مطرح شده است که در طرح آزمایشی فعالیت بندر نئوم محمولهای از بندر قاهره پایتخت مصر به مقصد اربیل عراق حرکت و از طریق بندر صافاجه از دریای سرخ عبور کرد و در نهایت در بندر نئوم تخلیه شد.
این محموله بعد از تخلیه در بندر نئون مسیری جادهای حدود 900 کیلومتر را طی کرد تا به مقصد برسد و در نهایت هنگام مقایسه زمان حمل کالای مورد نظر از مبداء به مقصد تقریباً به نصف رسیده است.
پروژه بندر نئوم با مشارکت نهادهای دولتی و نظارتی از جمله سازمان کل حملونقل و اداره زکات، مالیات و گمرک عربستان انجام شد و همچنین شرکتهای خصوصی مانند مالکان کشتی، صادرکنندگان، واردکنندگان، شوراهای صادراتی و شرکتهای لجستیکی نیز نقش فعالی در آن داشتند.
بندر نئوم همزمان با اجرای این پروژه، توسعه زیرساختها و حرکت به سوی اتوماسیون کامل را نیز سرعت بخشیده است. در ماه ژوئن، این بندر میزبان اولین جرثقیلهای کنترلازراهدور و برقی در عربستان شد که از اتاقهای کنترل ارگونومیک هدایت میشوند که این جرثقیلها نقطه عطفی در توسعه پایانه شماره یک بندر نئوم محسوب میشوند.
همچنین، دیوار اسکلهای به طول 900 متر تکمیل و کانال دسترسی بندر تا عمق 18.5 متر لایروبی شده است؛ امکانی که پذیرش بزرگترین کشتیهای کانتینری جهان را فراهم میکند.
این درحالی است که مسئولان حمل و نقل عربستان برای تکمیل کادر نیروی انسانی خود در این منطقه در چارچوب برنامه توسعه نیروی انسانی نئوم، آموزش زنان سعودی برای نقشهای فنی پیشرفته در عملیات جرثقیلها نیز در دستور کار قرار گرفته است.
این دالان تجاری جدید در تمامی مراحل سفر، بهرهوری عملیاتی بالایی از خود نشان داده و یک راهحل یکپارچه لجستیکی را ارائه میدهد که موجب افزایش رقابتپذیری شده است.

بندر نئوم که بهصورت راهبردی در کرانه دریای سرخ و در نزدیکی گذرگاه مرزی عرعر ـ یکی از ورودیهای اصلی به عراق ـ واقع شده، قصد دارد به دروازهای منطقهای برای اتصال مسیرهای تجارت جهانی و تسهیل تردد در آسیا، آفریقا، اروپا و خاورمیانه تبدیل شود.
این پروژه در راستای اهداف چشمانداز 2030 عربستان مبنی بر ایجاد یک زیستبوم لجستیکی در کلاس جهانی طراحی شده است؛ سیستمی که بنادر، گذرگاههای زمینی و مراکز گمرکی را بهطور کامل یکپارچه میسازد و الگویی قابل توسعه برای تقویت اتصال لجستیکی داخلی و تثبیت نقش محوری عربستان در تجارت منطقهای و جهانی ارائه میدهد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه