«میتسوبیشی» برند سوم محصولات «رنو» در اروپا خواهد شد

اقتصاد ایران: میتسوبیشی با همکاری رنو و عرضه مدل‌های ری‌بج شده مانند کلت و ASX به اروپا بازگشته اما فقدان یک خودرو شهری ارزان‌قیمت، چالش بزرگی برای این برند است.

بازگشت میتسوبیشی به بازار اروپا به شکلی غیرمنتظره اما هوشمندانه در حال شکل‌گیری است. این برند که در سال ۲۰۲۰ به دلیل ضررهای مالی اعلام کرده بود از اروپا خارج می‌شود، حالا با تغییر استراتژی، حضور خود را با استفاده از همکاری با رنو گسترش می‌دهد و به‌جای توسعه داخلی، روی بهره‌وری استراتژیک تمرکز کرده است. این همکاری با معرفی میتسوبیشی کلت و ASX آغاز شد که درواقع مدل‌های رنو کلیو و کپچر با نشان میتسوبیشی هستند.

به‌تازگی هم مدل خانوادگی گرندیس بر پایه رنو سیمبیوز معرفی شده و مرحله بعدی در سپتامبر ۲۰۲۵ با جانشین تمام الکتریکی اکلیپس کراس فرا می‌رسد که از پلتفرم رنو مگان E-Tech استفاده می‌کند.

مهندسی ری‌بج

استفاده از مهندسی نشان همواره با انتقادهایی همراه است اما میتسوبیشی به این موضوع توجه دارد. فرانک کرول، مدیرعامل میتسوبیشی موتورز اروپا، در گفت‌وگو با اتونیوز اظهار داشت که اکلیپس کراس الکتریکی جدید نسبت به مدل‌های ری‌بج شده قبلی به‌مراتب بیشتر روح میتسوبیشی را خواهد داشت. او همچنین تأکید کرد که این برند قصد دارد مدل‌های بیشتری با طراحی داخلی خود به اروپا بیاورد.

درحال‌حاضر، تنها خودروی این‌چنینی، اوتلندر پلاگین‌هیبریدی است. کرول همچنین به مرحله بعدی همکاری با رنو اشاره کرد که ممکن است شامل مدل جدیدی بر پایه نسل بعدی رنو کلیو باشد که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۵ رونمایی شود.

هدف میتسوبیشی، افزایش فروش سالانه در اروپا به ۷۵ تا ۸۰ دستگاه است درحالی‌که در سال ۲۰۲۴ فروش آن به ۶۰هزارو۸۷۹ دستگاه رسید که رشدی ۴۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. این موفقیت به‌خاطر فروش خوب کلت و ASX بر پایه رنو رقم خورد.

با وجود این پیشرفت‌ها، مدل‌های مبتنی بر رنو نتوانسته‌اند زیان‌های اخیر را جبران کنند. بین ژانویه تا می ۲۰۲۵، فروش میتسوبیشی در اروپا ۲۹ درصد کاهش یافت. بخش عمده این افت به توقف تولید مدل‌های میراژ و اکلیپس کراس بازمی‌گردد که به‌دلیل عدم انطباق با مقررات ایمنی جدید از بازار کنار گذاشته شدند.

خروج میراژ اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۴۰ درصد از فروش میتسوبیشی در اروپا را تشکیل می‌داد و جایگاه کلیدی در رده خودروهای شهری ارزان‌قیمت داشت. بدون جایگزینی در این بخش، میتسوبیشی با خلأیی آشکار در سبد محصولات خود مواجه است.

گزینه‌هایی اصیل‌تر

یکی از راه‌حل‌های احتمالی می‌تواند عرضه نسخه‌ای اروپایی از کی کارهای ژاپنی باشد، ایده‌ای که توسط جان الکان، رئیس استلانتیس و لوکا دی مئو، مدیرعامل سابق رنو، مطرح شده است. میتسوبیشی از این طریق می‌تواند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین در مدل‌های اختصاصی اروپا از تجربه عمیق خود در تولید کی کارها بهره ببرد.

کرول دراین‌باره گفت: «این می‌تواند ابزار خوبی برای توسعه صنعت در زمینه الکتریکی‌سازی باشد.» بااین‌حال، او بلافاصله افزود که آوردن کی کارها به اروپا سخت‌تر از چیزی است که به‌نظر می‌رسد و به موانع قانونی و بازار اشاره کرد. میتسوبیشی در حال حاضر در ۲۰ بازار اروپایی فعال است و دو بازار دیگر در دست بررسی هستند.

این تعداد در مقایسه با ۳۲ بازار تحت پوشش در سال ۲۰۱۹ کاهش قابل‌توجهی نشان می‌دهد که عمدتا به‌خاطر خروج پیکاپ L۲۰۰ از این منطقه است.

به گفته کرول، بازگشت این وانت میان‌سایز به اروپا نیازمند پیشرانه الکتریکی است که با توجه به پتانسیل فروش محدود این بخش، از نظر تجاری مقرون‌به‌صرفه نیست. این در حالی است که اوایل سال جاری، میتسوبیشی برنامه توسعه دو خودرو الکتریکی داخلی را لغو کرد و تصمیم گرفت روی هیبریدی‌ها و پلاگین-‌هیبریدی‌ها تمرکز کند.

تجربه تلخ سابق

میتسوبیشی موتورز با سابقه‌ای بیش از نیم قرن فعالیت در بازار اروپا، نخستین‌بار در اواسط دهه ۱۹۷۰ با عرضه مدل Colt وارد قاره سبز شد و دهه ۸۰ با معرفی شاسی‌بلند Pajero جایگاه مطلوبی کسب کرد.

در دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، پیروزی‌های Lancer Evolution در مسابقات رالی جهانی اعتبار برند را به‌طرز چشمگیری افزایش داد و میتسوبیشی را ترغیب کرد سبد محصولات خود را به کلاس‌های کوچک، کامپکت و شاسی‌بلندهای شهری گسترش دهد. با این حال، با شدت گرفتن رقابت از سوی خودروسازان کره‌ای و ژاپنی، فروش مدل‌هایی چون Colt، ASX و Space Star پس از ثبت نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹، به کمتر از ۴۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳ تنزل یافت.

این افت ناگزیر، میتسوبیشی را واداشت تا در سال ۲۰۲۰ تولید مدل‌های دیزلی سواری را متوقف کند و روی فناوری‌های پاک متمرکز شود؛ استراتژی‌ای که با موفقیت اوتلندر PHEV، به پرفروش‌ترین کراس‌اوور هیبریدی اروپا منتهی شد.

اکنون این تجارب تلخ و شیرین، زمینه را برای بازنگری در رویکرد شرکت فراهم کرده و با اتحاد میتسوبیشی با رنو-نیسان و عرضه نسخه‌های بازسازی‌شده رنو تحت نشان E-Tech، این خودروساز ژاپنی بار دیگر شانس خود را برای احیای سهم بازار اروپایی امتحان می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ