تاثیر تایرهای جهتدار بر ایمنی و کنترل خودرو
اقتصاد ایران: طراحی V-شکل در تایرهای جهتدار باعث بهبود چسبندگی در مسیرهای خیس، افزایش فرمانپذیری در سرعت بالا و ارتقای عملکرد خودرو میشود. آیا تا بهحال به این فکر کردهاید که دلیل طراحی جهتدار لاستیکها چیست و چرا برخی تایرها فقط باید در یک جهت بچرخند؟
تایرهای خودرو در گونههای متنوعی تولید میشوند که متناسب با نوع خودرو و شرایط رانندگی طراحی شدهاند. از رایجترین انواع لاستیک برای رانندگان معمولی، میتوان به لاستیکهای چهارفصل اشاره کرد که برای مواجهه با آبوهوای معتدل و رانندگی روزمره طراحی شدهاند.
سایر دستههای متداول شامل تایرهای زمستانی، لاستیکهای چهار فصل واقعی و نمونههای همهجارو یا مخصوص مسیرهای ناهموار هستند. بهجز این گونهها، طیف وسیعی از لاستیکها نیز برای اهداف خاصی همچون مسابقه یا رانندگی عملکردی طراحی شدهاند که از جمله آنها میتوان به لاستیکهای جهتدار اشاره کرد.
لاستیکهای جهتدار بهگونهای طراحی شدهاند که تنها باید در یک جهت مشخص حرکت کنند. احتمالا تاکنون تایرهایی را دیدهاید که روی دیواره آنها واژههایی مانند «inside» و «outside» یا فلشهایی نقش بسته است. اینها نمونههایی از لاستیکهای جهتدار هستند. نصب این نوع لاستیکها باید مطابق با جهتی باشد که برای آنها تعریف شده است؛ به این معنا که دو تای آنها همیشه باید در سمت راننده و دو تای دیگر در سمت سرنشین نصب شوند.
اگر برایتان این سوال پیش آمده که دلیل وجود چنین لاستیکهایی چیست و آیا مزیتی ارائه میکنند یا خیر؟ ادامه مطلب برای شماست. یکی از مهمترین مزایای لاستیکهای جهتدار، بهبود قابل توجه چسبندگی آنها روی سطوح مرطوب است.
این لاستیکها دارای نقش عاج V-شکل هستند که الزام حرکت در یک جهت مشخص را توجیه میکند. هنگامی که لاستیک در حال چرخش است، این طراحی عاج به آب اجازه میدهد تا بهراحتی از داخل شیارها عبور کرده و سریعتر از سطح لاستیک خارج شود.
همچنین این نوع طراحی V-شکل میتواند به بهبود فرمانپذیری در سرعتهای بالا کمک کند که همین موضوع باعث محبوبیت آن در میان رانندگان خودروهای عملکردی شده است.
افزون بر این، ظاهر تهاجمیتری که طرح V به خودرو میبخشد نیز یکی از دلایلی است که برخی رانندگان از منظر زیباییشناسی ترجیح میدهند از لاستیکهای جهتدار استفاده کنند. با این حال، تایرهای جهتدار معایبی نیز دارند. نخستاینکه قیمت آنها معمولا از لاستیکهای چهارفصل استاندارد بیشتر است و همین مساله میتواند بسیاری از خریداران را، با توجه به هزینه بالای لاستیکها در حالت کلی دلسرد کند.
مشکل دیگر، نحوه چرخش یا جابهجایی آنها در هنگام سرویس است. برخلاف تایرهای همهجهته که میتوانند بهراحتی در جهات مختلف جابهجا شوند، لاستیکهای جهتدار فقط مجاز هستند از محور جلو به عقب و برعکس جابهجا شوند؛ بدون تغییر سمت خودرو. این محدودیت شاید مسالهای حیاتی نباشد، اما ممکن است اندکی از عمر مفید لاستیکها بکاهد.
اگر در فکر خرید مجموعهای از لاستیکهای جهتدار برای خودرو خود هستید، ضروری است که شیوه رانندگی و شرایط آبوهوایی محل زندگی خود را مد نظر قرار دهید.
برای رانندگانی که در مناطق با آبوهوای معتدل زندگی میکنند و استفاده روزمره و عادی از خودرو دارند، هزینه اضافی این لاستیکها ممکن است توجیهپذیر نباشد. اما اگر مالک خودرویی عملکردی هستید و بهدنبال ارتقای قابلیت کنترل آن هستید یا در منطقهای با سطح بارندگی زیاد زندگی میکنید، این لاستیکها میتوانند انتخابی مناسب و ارزشمند برای خودرو شما باشند.