هند به روی مدیران بیوایدی بسته ماند
اقتصاد ایران: عصر خودرو- خودروسازی چینی بیوایدی، با وجود موانع دولتی که مانع از انجام معاملات تجاری مهم این خودروساز برقی در هند میشود، برای گسترش فعالیت در این کشور، به تلاشهایش ادامه خواهد داد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، بیوایدی، مانند اکثر شرکتهای چینی، پس از درگیری مرگبار بین سربازان هندی و چینی در امتداد مرز مورد مناقشه هیمالیا در سال 2020 که باعث افزایش وخامت روابط سیاسی میان دو کشور شد، نتوانسته است برای مدیرانش، ویزا دریافت کند. منابع آگاه، اعلام کردند این غول خودروسازی برقی به برگزاری جلسات هیئت مدیره و تعاملات تجاری سطح بالا در کلمبو در سریلانکا و کاتماندو در نپال و حتی در سنگاپور، متوسل شده است.
منابع آگاه همچنین اعلام کردند «کتسو ژانگ»، مدیرعامل بیوایدی در هند، از زمان ترک دفتر محلی این خودروساز برقی در شهر چنای، با وجود تلاشهای دولت برای تسهیل سفرش، نتوانسته مجوز کار دریافت کند. این منابع افزودند که «ژانگ» در سال 2021، از دفتر مرکزی این خودروساز در شنژن کار میکرد و امسال به توکیو نقل مکان کرد. منابع آگاه گفتند که او از ژاپن، بر بازارهای آسیایی از جمله هند نظارت دارد.
با توجه به نیاز به تصمیمگیری سریع، رسیدگی به مسائل بهرهوری و ایجاد پیوندهای اجتماعی، حضور میدانی برای تولیدکنندگان بسیار مهم است.
محدودیتهای سفر تا همین اواخر، در مارس، همچنان در جریان این مناقشه سیاسی، اعمال میشد. یک منبع آگاه در مارس، گفت: پس از آنکه اکثر شرکتکنندگان، از جمله کارمندان شرکت مستقر در هند، نتوانستند ویزا بگیرند، تعداد شرکتکنندگان هندی که میخواستند در یک نشست بزرگ فروشندگان خودروی بیوایدی در شنژن شرکت کنند، کاهش یافت.
بیوایدی با وجود مشکلات عملیاتی، در بین رانندگان هندی، محبوب بوده و فروش آن در نیمه اول سال میلادی جاری، تقریبا به کل فروش در سال 2024 رسیده است.
مقامات هندی به صراحت، اعلام کردند که از سرمایهگذاری این خودروساز استقبال نخواهند کرد. هند پیش از این، طرح یک میلیارد دلاری بیوایدی برای ساخت کارخانه با همکاری یک شرکت محلی را رد کرده است. این امر باعث میشود که این شرکت چینی نتواند واجد شرایط کاهش تعرفهها بر خودروهای برقی وارداتی به هند شود.
این توقف با تجربه «تسلا» در تضاد است. «ایلان ماسک»، مدیر عامل این شرکت، اوایل سال میلادی جاری با «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، در آمریکا، دیدار کرد. این خودروساز آمریکایی اولین نمایشگاههایش را در هند در ماه جاری افتتاح کرد و قرار است تحویل خودروها از اوایل اوت آغاز شود. «تسلا» برنامهای برای ایجاد کارخانه محلی ندارد، یعنی با تعرفه واردات حداکثر 110 درصد برای خودروهای وارداتی مواجه است.
طبق گزارش بلومبرگ، گسترش فعالیت در خارج از چین برای بیوایدی، بسیار مهم است زیرا این شرکت با رکود تقاضا در چین و خشم پکن پس از چندین دوره کاهش قابلتوجه قیمت، در معرض خطر نرسیدن به هدف فروش 5.5 میلیون خودرو در سال میلادی جاری قرار دارد.
اما بیوایدی بدون توانایی سرمایهگذاری در تولید در هند، برای تامین تقاضا در این کشور، به کارخانه مونتاژش در شهر چنای، متکی است که ظرفیت تولید سالانه 10 هزار تا 15 هزار دستگاه خودرو دارد. این شرکت همچنین بیشتر خودروهایی را که در هند میفروشد، وارد میکند اما تعرفههای سنگین، با هدف محافظت از شرکتهای داخلی، عملا، هزینه یک وسیله نقلیه را دو برابر خواهد کرد و هند حجم واردات را محدود میکند، مگر اینکه یک مدل گواهی سلامت جادهای محلی دریافت کرده باشد.
با این حال، نشانههایی از پیشرفت وجود دارد. هند اوایل ماه میلادی جاری، به اتباع چینی، اجازه داد تا دوباره برای ویزای توریستی درخواست بدهند.